Iranian Agriculture News Agency

شصت و ششمین شماره ماهنامه "آینده‌نگر" منتشر شد

شصت و ششمین شماره ماهنامه "آینده‌نگر" منتشر شد

شصت و ششمین شماره ماهنامه "آینده‌نگر" به صاحب امتیازی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در 196 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، در سرمقاله جدیدترین شماره آینده‌نگر که به سردبیری بهراد مهرجو و معاونت سردبیری فریده عنایتی منتشر می شود، اولویت‌های اصلاح نظام بانکی بررسی‌ شده است. رئیس اتاق تهران در این سرمقاله با اشاره به ریشه‌های تاریخی بحران بانک داری در ایران به این اولویت‌ها پرداخته و در نگاهی به مسیری که سه کشور آمریکا، ژاپن و سوئد در اصلاح ساختار نظام بانکی پیمودند، جسارت، قاطعیت و رفتار کارشناسی را مزیت نسبی این کشورها در عبور از بحران بانکی برشمرده است.

رونق خیالی عنوان بخش «روایت» این شماره آینده‌نگر است. بخشی که تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که چرا عمر کسب‌وکارها در ایران کوتاه است. محمدرضا انصاری، احمد صادقیان، علی‌اصغر سعیدی و هاله حامدی فر از مصاحبه‌شوندگان روایت این شماره‌اند که از کسب‌وکارهای خانوادگی، لزوم نوآوری برای ماندگاری، عبور از پدرسالاری و بدبختی‌های نفت زدگی اقتصاد ایران گفته‌اند.


بخش «راهبرد» آینده‌نگر 66 به سراغ یکی از اصلی‌ترین موضوعات موردانتقاد تولیدکنندگان رفته است در این بخش مدرنیزاسیون نظام توزیع در گفت‌وگو با سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت‌رئیسه اتاق تهران، یدالله صادقی کارشناس اصناف و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف بررسی‌شده است.

بخش «گزارشگر» این شماره با محوریت سرمایه اجتماعی مسئله اعتماد به کارآفرینان را بررسی کرده است. اهمیت اعتماد در اقتصاد، چرایی اعتماد پایین عمومی به فعالان اقتصادی و چگونگی افزایش سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین موضوعاتی است که گزارشگر این شماره تلاش کرده به آن بپردازد. البته اعتماد و توجه عمومی تنها درون‌مایه پرونده‌های این شماره آینده‌نگر نیست.

در بخش «توسعه» این شماره توجه روشنفکران به مسئله توسعه به‌ویژه توسعه اقتصادی بررسی‌شده است. محمدرضا تاجیک، مسعود فراست خواه و پرویز صداقت از رابطه روشنفکران با اقتصاد و توسعه آن گفتند.

بخش «نگاه» این شماره به بهانه حاشیه اخیر تاکسی یاب اینترنتی اسنپ به مخالفت سنتی‌ها با کسب‌وکارهای نوپا پرداخته و گریزی هم به اعتماد مردم به آن‌ها زده است. استارت آپ ها درون‌مایه بخش «کارخانه» آینده‌نگر هم هست. بخش «کارخانه» جدیدترین شماره آینده‌نگر مخاطب را به پشت‌صحنه یکی با ارزش‌ترین استارت آپ های ایرانی برده است. در این بخش می‌توانید درباره مرکز پردازش دیجی کالا بخوانید و البته ببینید.

بخش «آینده ما» این شماره آینده‌نگر جایگاه صنعت داروی ایران در کشورمان و جهان را بررسی کرده و در ادامه به حال و آینده صنعت لیزینگ پرداخته است. دخل و خرج فیلم‌سازها در سینمای ایران موضوع اصلی بخش «گیشه» این شماره است. «گیشه» در این شماره به این پرسش پاسخ داده که چقدر برای ساخت یک فیلم سینمایی هزینه می‌شود و میزان فروش فیلم با میزان هزینه تولید چقدر تناسب دارد؟ و سرانجام اینکه در دنیا اوضاع دستمزدها و هزینه‌ها چقدر است. پخش‌کننده‌های آنلاین فیلم و سریال‌ها که تعدادشان در ایران روزبه‌روز زیادتر می‌شود، دیگر سوژه گیشه است.

در بخش‌های «اکونومیست»، «آینده‌پژوهی»، «ایده‌ها»، «تجربه» و کارآفرینی می‌توانید درباره اقتصاد دیگر کشورها، کارآفرینان بین‌المللی و ایرانی و مکاتب فکری و متفکران ایرانی و خارجی در اقتصاد بخوانید.

در آکادمی این شماره نظرات پنج فعال اقتصادی و استاد دانشگاه درباره نظام آموزشی، نظام مالیاتی و سیاست تجاری به چاپ رسیده است. «الگوریتم به‌جای مغزها» عنوان کتاب ضمیمه این شماره است و اما بخش «کامنت» این شماره آینده‌نگر از 10 فعال و کارشناس اقتصادی درباره تغییر ملموس فضای کسب‌وکار در پنج سال گذشته، تغییر مشکلات اساسی و ساختاری در قیاس با 40 سال قبل و درصد اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌ای و اقتصادی در کشور پرسیده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید