Iranian Agriculture News Agency

برنامه دولت برای کشت گندم



دولت به گندمکاران در مناطق زلزله‌زده کمک می‌کند. در این رابطه مجری طرح گندم با بیان اینکه بذر مورد نیاز برای گندمکاران مناطق زلزله‌زده تامین شده تا مشکلی برای کشت ایجاد نشود، گفت: در پی زلزله اخیر، کشت گندم در شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین ممکن است مقداری با اخلال همراه شود که در این راستا حمایت‌های لازم از کشاورزان انجام و بذور مورد نیاز آنان تامین شده تا مشکلی در کشت این مناطق ایجاد نشود.

اسماعیل اسفندیاری با بیان اینکه این مناطق جزو اقلیم گرم کشور هستند به خبرگزاری مهر گفت: بنابراین تاریخ کشت در این نواحی هنوز سپری نشده است و کشاورزان تا اواخر آذر نیز می‌توانند کشت خود را انجام دهند؛ ضمن اینکه تدارکات کشت از نظر تامین کود و بذر توسط شرکت خدمات حمایتی و شرکت‌های بخش خصوصی به میزان کافی انجام شده است؛ حتی از استان‌های گلستان و اردبیل نیز ما پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر نیاز باشد بذر در اختیار کشاورزان این مناطق قرار بگیرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه شرایط کشت در کرمانشاه چگونه است؟ گفت: اقلیم کرمانشاه بیشتر سرد و معتدل است بنابراین کشت گندم در این استان از اوایل مهرماه و قبل از وقوع زلزله در این مناطق شروع شده بود.

اسفندیاری‌پور درباره آخرین وضعیت اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم اظهار کرد: امیدوار هستیم که شورای اقتصاد هر چه سریع تر در این زمینه تصمیم‌گیری کند. وی درباره اینکه چند هفته قبل اعلام شد که دو هفته دیگر نرخ خرید تضمینی تعیین می‌شود، افزود: ما نیز مطالبه گر و علاقه مند هستیم که سریع تر قیمت اعلام و تکلیف کشاورزان مشخص شود تا مابقی کشت نیز با دلگرمی بیشتری انجام گیرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: کشت گندم از اوایل مهرماه آغاز شده و تاکنون حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار گندم کشت شده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن گندم آبی و نزدیک به ۳ میلیون هکتار آن گندم دیم است.

این مقام مسوول ادامه داد: برآورد ما این است که تا پایان دوره کشت که اواخر آذر و اوایل دی ماه است، مطابق برنامه‌ای که در نظر گرفته شده حدود ۶ میلیون هکتار کشت انجام شود، امیدوارم وضعیت سبز مزارع مطلوب تر از سال گذشته باشد و گندم مورد نیاز کشور با پیش‌بینی‌هایی که داریم، تولید شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید