Iranian Agriculture News Agency

واردات ممنوع!



شهروند| ترمز واردات برنج کشیده شد. رشد ٤٠‌درصدی واردات برنج در ٧ماهه نخست ‌سال‌جاری، وزیر جهاد کشاورزی را بر آن داشت که دست به کار شده و با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت خواستار توقف سریع واردات برنج، خارج از موعد شود.
واردات برنج، فرازونشیب‌های بسیاری را در کشور ما پشت‌سر گذاشته است. درحالی‌ که یکی از انتقاد‌های جدی که به استراتژی دولت‌های نهم و دهم وارد می‌شد، واردات بی‌رویه برنج در آن سال‌ها بود. دولت یازدهم بعد از روی کارآمدن واردات برنج را به ماه‌های خاصی در ‌سال محدود کرد.
در سیاست‌های تازه، واردات برنج در فصل‌ برداشت این محصول ممنوع اعلام شد. البته اصرار به استفاده از تولید داخلی کار را تا جایی پیش برده که اکنون علت دستور ممنوعیت واردات توسط حجتی نه‌تنها به علت سررسید فصل برداشت بلکه به خاطر واردات بیش از نیاز کشور صادر شده است.
حجتی در نامه‌ خود به وزیر صنعت گفته است: با توجه به واردات بی‌رویه بیش از حدود یک‌میلیون تن برنج در پنج‌ماهه اول امسال (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است) و رکود بازار برنج داخلی، وزیر صنعت دستور بدهد تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج ممانعت شود.
البته او در انتهای نامه خود تأیید کرده که ترخیص محموله‌های فعلی موجود در گمرکات کشور بلامانع است. مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت هم ضمن تأیید خبر به فارس گفت: واردات برنج متوقف شد؛ اختیاردار قانونی پیشروی یا توقف واردات برنج وزارت کشاورزی است.
غلامعلی قربانی عضو انجمن برنج و کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی به «شهروند» می‌گوید: دستور توقف واردات برنج، اقدام قابل تقدیری است. امروز که من و شما با یکدیگر حرف‌ می‌زنیم، صدها تن برنج خارجی در انبارهای کشور دپو شده است. کسری برنج در ‌سال‌جاری حدود ٦٠٠ تا ٨٠٠‌هزار تن پیش‌بینی شده بود و این درحالی است که از نیمه اول امسال تا امروز بیش از یک‌ونیم‌میلیون تن برنج وارد کشور شده است.
ایران چقدر برنج نیاز دارد؟
درحال حاضر نیاز کشور به برنج حدود ۳‌میلیون تن است که بیش از ۲‌میلیون تن آن در داخل کشور تولید و بقیه وارد می‌شود.
بنا بر اعلام رسمی مرکز آمار ایران، سرانه مصرف برنج برای هر ایرانی حدود ٣٦ تا ٣٨کیلوگرم در ‌سال است و با توجه به این‌که ایرانی‌ها بیش از استاندارد جهانی برنج مصرف می‌کنند، تقریبا هر‌سال با حدود ٦٠٠ تا ٨٥٠‌هزار تن کسری مواجه می‌شوند.
قربانی به «شهروند» توضیح می‌دهد: ما نیاز آنچنانی به واردات نداریم. واردات برنج بیش از حد نیاز برای کشور مفید نیست و باید فکری به حال ذائقه تغییرکرده مردم کرد.
او معتقد است؛ می‌توان سلامت برنج ایرانی را در برابر برنج خارجی تضمین کرد و می‌گوید: در دولت‌های نهم و دهم ذائقه مردم تغییر کرده و به سمت برنج خارجی تمایل پیدا کرده و این درحالی است که برنج نیم‌دانه ایرانی به برنج خارجی شرف دارد.
دولت به داد کشاورز برسد
«من به‌عنوان کسی که ٤٠‌سال است در این حوزه کار می‌کنم، می‌گویم قیمت برنج خوب ایرانی نهایتا ١٣‌هزار تومان است و واسطه‌ها روی بالارفتن قیمت تا ١٥‌هزار تومان تأثیر می‌گذارند.» عضو انجمن برنج کشور توضیح می‌دهد: دولت باید به کاهش هزینه‌های کشاورز کمک کند تا بتوان انتظار داشت قیمت برنج پایین بیاید.
قربانی می‌گوید: رکود حاکم در حوزه کشاورزی کشور باید شکسته شود تا کشاورز بتواند کار کند. دولت می‌تواند برای حمایت از کشاورزان شرکت‌های وابسته به خودش را به خرید برنج ایرانی تشویق کند و نگذارد به آشپزخانه‌ها برنج خارجی برسد.
برنج‌های هندی سوغات دولت دهم است
یکی از پدیده‌های دولت‌های نهم و دهم واردات انواع برنج‌های هندی به بازار ایران بود. در ‌سال پایانی دولت دهم یک‌میلیون و ٢٩٠‌هزار تن برنج وارد کشور شد. بخش عمده این واردات به برنج‌های هندی اختصاص داشت. بنابر آمارهای اعلام‌شده توسط مرکز آمار ایران، برای واردات این میزان برنج یک‌میلیارد و ٣٠٩‌میلیون دلار هزینه شده است.
حالا سیاست‌ها تغییر کرده است. سیاست‌های کنونی وزارت جهاد کشاورزی سبب شد تا در ‌سال گذشته، ٨٢٩‌هزار تن برنج به ارزش ٦٨٢‌میلیون دلار وارد کشور شود. مقایسه آماری بین واردات برنج در ‌سال پایانی دولت دهم و ‌سال پایانی دولت یازدهم بیانگر این موضوع است که به لحاظ وزنی ٤٦٢‌هزار تن با کاهش روبه‌رو شده است.
میزان واردات برنج در سال‌های اخیر
میزان واردات برنج ایران در طول ١٠‌سال اخیر همواره بیش از یک‌میلیون تن بوده و تنها در دو‌سال اخیر به کمتر از یک‌میلیون تن رسیده است. کارشناسان معتقدند، کاهش واردات برنج در طول دو‌سال اخیر یکی از دستاوردهای اصلی تمرکز وظایف و اختیارات بازرگانی حوزه کشاورزی طبق قانون انتزاع در وزارت کشاورزی بوده است. البته طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی در ۴ماهه ابتدایی‌ سال‌جاری میزان واردات برنج بالغ بر ۶۴۴‌هزار تن و به مبلغ بیش از ۶۰۲‌میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه ‌سال ۱۳۹۵، از نظر وزنی ۱۵‌درصد و از نظر قیمتی ۲۷‌درصد رشد نموده است.
بیشترین میزان واردات برنج ایران در ‌سال ۱۳۹۲ انجام گرفته که طی آن بیش از ۱.۹‌میلیون تن برنج به قیمت ۲.۳‌میلیارد دلار وارد کشور شده است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید