Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران مطرح کرد:

معرفی ویژگی‌های ایران برای جذب 9 میلیارد دلار سرمایه به بخش کشاورزی/ تلاش برای تغییر فاز کشاورزی سنتی به اقتصادی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران ویژگی‌های اقلیمی و همچنین تدابیر اتخاذ شده دولت برای فعالیت سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را تشریح کرد.

معرفی ویژگی‌های ایران برای جذب 9 میلیارد دلار سرمایه به بخش کشاورزی/ تلاش برای تغییر فاز کشاورزی سنتی به اقتصادی

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران ویژگی‌های اقلیمی و همچنین تدابیر اتخاذ شده دولت برای فعالیت سرمایه‌گذاران علاقه‌مند را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران خطاب به شرکت‌کنندگان با نشان دادن نقشه جغرافیایی و اقلیمی ایران به وضعیت ایران اشاره‌ای کلی داشت و با استناد به محدودیت‌های منابع آب نگاه سرمایه‌گذاران را متوجه اهمیت توسعه زیرساخت‌های آب و خاک کرد و گفت: متوسط بارندگی در ایران در حالی از 250 میلی‌متر فراتر نمی‌رود که این میزان در جهان 800 میلیمتر است و تبخیر ناشی از گرما نیز در ایران سه برابر میانیگن جهانی است.

محمد خالدی با بیان اینکه 70 درصد بارندگی‌های ایران در 25 درصد از مساحت کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: این در حالی است که 30 درصد بارندگی‌ها نیز در 75 درصد مساحت کشورمان روی می‌دهد که البته به این معضل باید این نکته را نیز در محاسبات منظور کرد که 75 درصد بارندگی‌ها در خارج از فصل است و فقط 25 درصد آن می‌تواند در موعد زمانی مفید به حال کشاورزان باشد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت آبی در ایران معادل شش میلیون و 400 هزار هکتار است که 34 درصد مساحت اراضی قابل کشت را دربر می‌گیرد، این در حالی است که سطح زیر کشت اراضی دیم، باغ‌ها و آیش به ترتیب پنج میلیون و 600 هزار هکتار (30 درصد)، دو میلیون و 700 هزار هکتار و چهار میلیون هکتار را شامل می‌شود.

خالدی تصویری از میزان تولیدات محصولات کشاورزی را برای حاضران ترسیم کرد و افزود: در مجموع در سال 2016 میلادی در روندی افزایشی، 117 میلیون تن محصول تولید شد که 82 میلیون تن آن زراعی، 20 میلیون تن باغی، 13 میلیون تن دام و طیور و یک میلیون تن محصولات آبزی را شامل می‌شود که البته در این میان حساسیت‌ها روی تولید گندم ویژه است.

وی با اشاره به نیاز کشور به واردات انواع محصولات زراعی که عمده آن شامل علوفه می‌شود که نیاز صنعت دامپروری کشور است، اوضاع صنعت دام و طیور درا در ایران مناسب تبیین کرد و در این باره به آمار تولید گوشت قرمز با 832 هزار تن، گوشت مرغ به میزان دو میلیون تن، شیرخام به میزان 9 میلیون تن، تخم‌مرغ معادل 940 هزار تن و عسل به میزان 81 هزار تن اشاره کرد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نگاهی هم به تراز تجاری بخش کشاورزی انداخت و عنوان کرد: در این وادی تراز تجاری دام و طیور با 285 میلیون دلار صادرات در مقابل 263 میلیون دلار واردات مثبت بوده که البته این تراز تجاری در زیربخش شیلات نیز با 103 میلیون دلار صادرات در برابر 92 میایون دلار واردات، مثبت بوده است. نقطه قوت‌هایی که در حوزه زراعی منفی است و دلیل عمده آن بابت نیاز کشور به واردات خوراک دام بوده است.

خالدی با بیان اینکه در تولیدات محصولات باغی نیز تراز تجاری مثبت بوده و حتی مازاد تولید وجود دارد، یادآور شد: البته در زمینه فرآورده‌های کشاورزی نیز توسعه خوبی رخ داده و تراز این بخش نیز مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی چهار - پنج سال گذشته روند تغییرات رخ داده از کشاورزی به کسب و کار کشاورزی بوده است، بیان کرد: در زمینه کیفیت محصولات تولیدی نیز اوضاع مثبت است، اما تمرکز اصلی در وزارت جهاد کشاورزی تا این اواخر بر تولید بدون توجه به ظرفیت بازار و صنایع فرآوری‌کننده بود که دلیل آن هم به نصمیم‌گیری‌های تجاری در وزارتخانه دیگری برمی‌گشت.

خالدی با تأکید بر این که حتی در زمینه اشتغال‌زایی نیز بخش کشاورزی در صورت رونق کسب و کارهای کشاورزی می‌تواند از قابلیت‌های به مراتب بیشتری نسبت به صنعت و خدمات برخوردار باشد، مزیت‌های رقابتی ایران را در محصولات مختلف برشمرد و تأکید کرد: در حالی ایران در تولید بسیاری محصولات جزو 10 کشور عمده است و این مهم درباره برخی محصولات باغی در صدر سایر کشورهاست، اما به لحاظ تنوع محصولات نیز ایران از موقعیت به مراتب خوبی برخوردار است.

به گفته وی، به لحاظ دما نیز تفاوت‌های معنادار و مهمی به‌عنوان نقطه مثبت (فصول، مناطق و شبانه‌روز) وجود دارد که گاهی این اختلاف دما از 50 درجه سانتیگراد نیز تجاوز می‌کند.

خالدی وجود 12 هزار گونه متفاوت گیاهی و همچنین متوسط 300 روز آفتابی را ازجمله ویژگی‌های دیگری برشمرد که می‌تواند در جهت دادن به سیاست‌های سرمایه‌گذاران مؤثر واقع شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری تمرکز خاص دولت به حمایت از کشاورزی و تفاوت‌هایی که به همین منظور بین نرخ تسهیلات در بخش کشاورزی با سایر بخش‌ها وجود دارد، عنوان کرد: در کنار این مهم توجیحات دیگری مانند نیروی کار، سوخت و آب با قیمت پایین نیز، هزینه‌های تولید محصول را برای سرمایه‌گذاران توجیه می‌کند.

خالدی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی خاص بخش کشاورزی ازجمله معافیت مالیات صادرات محصولات کشاورزی، خاطرنشان ساخت: این در حالی است که در قانون مشوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی نیز ظرفیت‌های کلی قابل تأمل و مناسبی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه رویکرد اتخاذ شده برای متوسط رشد ارزش افزوده هشت درصد پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: در این راستا برای اشتغال‌زایی به‌طور متوسط رشد 3.9 درصد، افزایش سرمایه‌گذاری سهم 20 درصدی و رشد بهره‌وری رشد 3.2 درصد پیش‌بینی شده است.

خالدی با بیان اینکه برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در مجموع به 8.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: 55 درصد این سرمایه‌گذاری‌ها باید از محل وجوه عمومی، 25 درصد از طریق سیستم بانکی و 20 درصد نیز از طریق منابع خارجی تأمین شود.

وی در جمع‌بندی سخنان خود اولویت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را با تکیه بر استراتژی وزارت جهاد کشاورزی توسعه زیرساخت‌ها به‌ویژه در حوزه آبیاری‌های نوین؛ توسعه گلخانه‌ها و انتقال کشت محصولات قابل انتقال از فضای باز به گلخانه؛ پرورش ماهی در قفس؛ پر کردن فضای خالی بین حلقه‌های تولید و بازار به‌ویژه پایانه‌های صادراتی و توسعه خدمات لجستیکی و صنایع تبدیلی برشمرد و افزود: تنها در صورت توجه به این اولویت‌ها است که می‌توان به تغییر فاز کشاورزی ایران از سنتی به کشاورزی اقتصادی، خوش‌بین بود./

S-960907-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید