Iranian Agriculture News Agency

با همکاری مرکز توسعه نوآوری واخنینگن هلند محقق می شود

آموزش کشاورزی در افغانستان بهبود می یابد

در راستای حمایت و احیای بخش کشاورزی افغانستان، مرکز توسعه نوآوری واخنینگنCDI) ) (1) به همراه شرکای افغان خود برای بهبود آموزش حرفه ای کشاورزی افغانستان تلاش می کنند.

آموزش کشاورزی در افغانستان بهبود می یابد

در راستای حمایت و احیای بخش کشاورزی افغانستان، مرکز توسعه نوآوری واخنینگن CDI) ) (1) به همراه شرکای افغان خود برای بهبود آموزش حرفه ای کشاورزی افغانستان تلاش می کنند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از " Wageningen University & Research بیش از 30 سال جنگ، به شدت به بخش کشاورزی افغانستان آسیب رسانده و امکانات آموزشی به دشواری ارایه می شود. زمانی که پروژه آموزش فنی و حرفه ای کشاورزی ( ATVET ) (2) در سال 2011 آغاز شد، حدود 30 دبیرستان کشاورزی برای آموزش پایه های 10 تا 12 وجود داشت، به طوری که از کتاب های درسی قدیمی استفاده می کردند.

از این رو، پروژه در جهت به روز کردن برنامه ملی درسی کشاورزی، بروزرسانی مواد جدید آموزشی و آموزش معلمان جهت استفاده از آن ها، آغاز به کار کرد.

این درحالی است که شمار مدارس در سال 2017 به حدود 160 در سراسر افغانستان رسیده است. درحالی که در چگونگی تجهیز متفاوت هستند، بنابراین این پروژه در حال حاضر به طور مستقیم از مدارسی که تجهیزات و سایر منابع نیاز دارند، حمایت می کند.

باید اشاره کرد که پتانسیل دبیرستان های کشاورزی ( AHSs ) (3) از طریق آموزش معلمان جدید که در سال 2016 آغاز شد، افزایش یافته است. همچنین از زمان آغاز این پروژه در سال 2012 در کابل، معلمان در کالج ملی آموزش کشاورزی ( NAEC ) (4) آموزش دیده اند.

برنامه درسی
NAEC شامل دو سال آموزش معلمان است که به طور خاص به آموزش در دبیرستان کشاورزی اختصاص دارد. از سوی دیگر، دانش آموزان همچنین مهارت های بیشتر در توسعه تجارت کشاورزی، توسعه روستایی (شامل تمرکز بر مسائل جنسیتی)، علوم حیوانی و گیاهانی و همچنین فناوری اطلاعات و انگلیسی را می آموزند، به طوری که به آن ها امکان دسترسی به بازار را در سایر زمینه های کشاورزی می دهد. هسته کارکنان تدریس NAEC از شهروندان افغان تشکیل شده ، کسانی که برنامه پیشرو دانشگاه علوم کاربردی ون هال لارنشتاین هلند را دنبال می کنند.

لازم به یادآوری است که از 100 مرد جوان از سراسر افغانستان در نخستین کلاس NAEC ، 80 نفر در دسامبر 2013 فارغ التحصیل شدند. سال دوم، دو برابر دانش آموز را جذب کرد به طوری که شامل شمار پایین زنان از منطقه کابل بود که به پایه 13 وارد شدند. در سال 2014 تعداد دانش آموزان وروردی با رشد مواجه و بالغ بر 100 نفر شد و در مجموع به 300 دانش آموز جدید رسید- در حالی که 30 نفر زن بودند.

از سوی دیگر، آموزش یکی از گزینه های شغلی برای زنان به شمار می رود، درحالی که از (2017)، 635 دانش آموز فارغ التحصیل شده ، که 88 نفر از آن ها زن بودند.

همچنین این پروژه بودجه ساخت مدرسه و خوابگاه جدید را برای
NAEC تأمین کرده، به طوری که در مجموع ظرفیت 800 نفر را داراست. همچنین امکانات NAEC در مدارس حرفه ای دیگر در کابل نیز ارائه می شود. به طوری که شامل طرح های یادگیری عملی کشاورزی و گلخانه ای است.

معرفی روش های جدید تدریس

باید گفت، به غیر از مواد آموزشی جدید برای آموزش کشاورزی در سطوح مختلف، روش های جدید تدریس نیز معرفی می شوند. اگرچه دبیرستان های کشاورزی به طور عمده آموزش های عملی را آموزش می دهند، اما واقعیت این است که بخش بزرگی از آموزش ها هنوز از آموزش های متداول مبتنی بر کتاب های درسی همراه با روش های حفظی پیروی می کند. بخشی از این مساله به علت کمبود قابل توجه تجهیزات و مواد آموزشی است، در عین حال عوامل فرهنگی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

از سویی تاکید روی روش های جدید تدریس برای دانش آموزان برای توسعه تفکر مستقل و انتقادی شان از مواد مهم به شمار می رود. علاوه بر این، انتظار می رود که دانش آموزان بتوانند دانش خود را به صورت شیوه عملی اجرا و در زمینه کارهای عملی هم مهارت پیدا کنند.

این درحالی است که مواد جدید آموزشی برای دبیرستان های کشاورزی AHS و NAEC توسط تیمی در واحد توسعه برنامه درسی (CDU) (5) همراه با اعضای افغانی و هلندی توسعه یافته است. اعضای افغان CDU ، در حال حاضر فعالیت خود را انجام می دهند درحالی که آن ها اعضای NAEC و از شرکای دولتی آموزش و پرورش فنی حرفه ای( DMTVET ) (6) هستند.

سال 2016، پایلوت مواد جدید درسی تکمیل و با استفاده از بازخورد از سوی معلمان و دانش آموزان دبیرستان کشاورزی ( AHS ) در مدارس پایلوت، موضوع برای پایه 10 نهایی شد. این درحالی است که توسعه مواد آموزشی دبیرستان کشاورزی با شماری از موارد مربوط به هلند آغاز و به عنوان مبنایی برای تیم نویسندگان افغان در راستای تهیه کتاب های درسی دانش آموزان و دستورالعمل های آموزشی برای معلمان در نظر گرفته می شود.

نکته قابل توجه، این موارد به زبان رسمی افغانستان، دری و پشتو منتشر می شوند و در عین حال پس از این که معلمان برای استفاده از مواد آموزشی، آموزش دیدند و تنظیمات بر اساس نتایج آزمون انجام شد، کتاب های درسی و جزوه های آموزشی در تمام دبیرستان های کشاورزی کشور توزیع می شود.

ظرفیت سازی در دبیرستان های کشاورزی

اوایل سال 2017، تهیه این مواد درسی برای پایه 10 دبیرستان های کشاورزی به پایان رسید، در حالی که با اغاز سال نو در ماه مارس در استان های سرد منطقه و از ماه اوت در مناطق گرم ، با تکیه بر تجربه گذشته در کار با ده مدرسه پایلوت که در هر دو منطقه پوشش داده شده بود، یک برنامه آموزشی طراحی شد.

در حال حاضر حدود 1000 معلم در 160 مدرسه درحال فعالیت هستند و به منظور سازماندهی مناسب تر، طی دوره چهار هفته ای، معلمان (و برخی مدیران) در زمان تعطیلات مدرسه در محل
NAEC باقی می مانند؛ به طوری که این دوره، اصول آموزشی تعاملی و تدریس محور را پوشش می دهد و مواد جدید را معرفی می کند.

بعضی از درس های عملی معرفی شده به معلمان امکان می دهد تا ابزارهایی را که در دستورالعمل های معلمان همراه با کتاب های درسی برای هر موضوع ارایه شده، به کار ببرند. نخستین آموزش شامل 350 معلم از مدارس منطقه سرد بود و در فوریه و مارس 2017 انجام و آموزش برای معلمان منطقه گرم در ماه ژوئیه آغاز شد. این درحالی است که برنامه آموزشی در این دوره تا سال 2019 اجرا خواهد شد و هر ساله معلمان از مواد جدید دبیرستان های کشاورزی برای آن سال استفاده خواهند کرد و شامل موضوعات برای پایه 11 در سال 2018 و پایه 12 در سال 2019 خواهد بود.

در سال 2015، این پروژه از طریق کمک مستقیم به فراهم کردن تجهیزات (برای آزمایشگاه و کارهای میدانی)، مبلمان و سایر منابع به ده مدرسه پایلوت کمک کرد. به طوری که این مواد از برنامه جدید درسی جدید حمایت و عمدتا بر تسهیل آموزش های عملی تمرکز می کند.

این درحالی است که اکثر این مواد با تکنولوژی پایین هستند و نیازی به تامین مالی عملیاتی برای تعمیر و نگهداری ندارند؛ چرا که در میزان بودجه عملیاتی و همچنین استقلال مدارس برای اعمال آن هنوز مشکلاتی وجود دارد. همچنین این بخش پروژه تا سال 2018 ادامه خواهد یافت، به طوری که که تا آن زمان بیش از 100 مدرسه پشتیبانی مشابه را دریافت خواهند کرد.

آموزش کشاورزی زنان : EDU4FEM
آموزش کشاورزی دختران یکی از اهداف اصلی این پروژه است، یک چالش در فضای مرد سالاری(پدرسالار). آگاهی جنسیتی موضوعی است که در برنامه درسی، در NAEC و در دبیرستان های کشاورزی ( AHS )مورد توجه قرار گرفته است. تشویق دختران به مشارکت در مدارس و افزایش تعداد معلمان زن در دبیرستان کشاورزی برای ارائه مدل ها به شیوه های گوناگون توسط این پروژه صورت گرفته است.

همچنین در NAEC دوره درسی فشرده برای جذب فارغ التحصیلان زن از دبیرستان های عمومی (General High ) برای کسب دانش و مهارت های کشاورزی تا سطح مورد نیاز برای امتحان ورودی به سیستم NAEC طراحی شده است. همچنین این کالج شرایطی را فراهم کرده تا به منظور آسودگی بیشتر ، زنان را از خانه ، کلاس ها و خوابگاه زنانه با اتوبوس جابجا می کند.
این امر به برخی نتایج منجر شده ، اما مشکلی که است معلمان زن معمولا از ناحیه کابل هستند و بنابراین در سِمت های دبیرستان های کشاورزی برای آن ها جایی نمی ماند. پروژه برنامه آموزشی معلمان زن دبیرستان های کشاورزی براین اساس است که ظرفیت معلمان را در مدارس بهبود بخشد، اما چالش جذب معلمان بیشتر در مناطق مختلف وجود دارد.

برای رسیدگی به این موضوع، این پروژه به دنبال تامین مالی برای پایلوت آموزشی تحت عنوان "" EDU4FEM است که سعی می کند تعدادی از روش های نوآورانه برای گسترش آموزش دبیرستان کشاورزی را برای زنان در استان ها فراهم کند. پایلوت پیشنهادی، ترکیبی از آموزش از راه دور همراه با آموزش به صورت منظم در محل است ، و البته با توجه به حساسیت های فرهنگی و اجتماعی، که شامل تصمیم گیری های مردانه هم می شود، می تواند مزایایی آموزشی برای زنان به دنبال داشته باشد.

اطلاعات پروژه:

- کشاورزی در افغانستان
- زمان پروژه: آغاز : یکم نوامبر2011 - پایان: یکم نوامبر 2021
- حمایت کننده ها: وزارت امور اقتصادی هلند و وزارت امور خارجه هلند
- همکاران: مرکز نوآوری توسعه واخنینگن و سایر طرف های درگیر: آموزش فنی و حرفه ای افغانستان (DMTVET) ، کالج ملی آموزش کشاورزی (NAEC) و اگروسیما ( Agromisa ) (7)

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- Wageningen Centre for Development Innovation (CDI)

2- ATVET (Agricultural Technical and Vocational Educational Training)

3- Agricultural High Schools (AHSs)

4- National Agriculture Education College (NAEC)

5-( Curriculum Development Unit (CDU

6- Deputy Ministry Of Technical Vocational Education and Training

7- Agromisa : یک سازمان غیر انتفاعی هلندی است که از خرده مالکان، ارائه دهندگان خدمات کشاورزی و کارگران، با ارائه اطلاعات عملی در زمینه کشاورزی پایدار، پشتیبانی می کند. Agromisa در سال 1934 تاسیس شد و با شبکه وسیعی از سازمان های شریک همکاری می کرد تا دانش و اطلاعات مربوط به بهبود بهره وری، درآمد و رفاه در بخش کشاورزی با مقیاس کوچک در سراسر جهان را توسعه و به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید