Iranian Agriculture News Agency

ایانا شرایط عرضه گندم در بورس کالا را بررسی می‌کند؛

تغییر در ساختار شرکت بازرگانی دولتی برای مباشری گندم در بورس/ خودکفایی گندم در کشور تثبیت شده است

عرضه محصول گندم در بورس کالا دارای مزایای مثبتی است که وزیر جهاد کشاورزی نیز بر آن مهر تأیید زده است، اما مسئله اساسی آن است که باید دولت فکری به حال تأمین هرچه سریع‌تر مابه‌التفاوت‌ها بکند.

تغییر در ساختار شرکت بازرگانی دولتی برای مباشری گندم در بورس/ خودکفایی گندم در کشور تثبیت شده است

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به‌عنوان پایگاهی که قیمت‌ها شفاف بوده و معامله آن‌ها سرعت می‌گیرد، چند سالی است که آغاز شده؛ به‌گونه‌ای که این عرضه می‌تواند بار مالی دولت را نیز کاهش دهد و کشاورز به بخشی از بهای محصول فروخته‌شده خود برسد، اما مسئله مابه‌التفاوت محصول فروخته‌شده در بورس و آنچه که به‌عنوان قیمت تضمینی از سوی دولت تعیین شده، مسئله دیگری است که همچنان حل نشده باقی مانده است، زیرا بودجه‌های دولتی در بیشتر موارد به کندی تأمین می‌شود و گاهی کشاورزان مجبور هستند برای دریافت مابه‌التفاوت تا سال زراعی آینده صبر کنند. این در حالی است که درآمد این قشر زحمتکش به اندازه‌ای نیست که یک سال زراعی پول خود را وارد چرخه کار و زندگی نکنند.

عرضه موفق ذرت و جو که دو سالی است به‌صورت قیمت تضمینی در بورس کالا آغاز شده است، تعداد محصولات واردشده به رینگ کشاورزی را افزایش داده و به گندم و زعفران نیز تسری یافته است. هرچند که موافقان و مخالفان بسیاری در این بین وجود دارد، اما وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگوی اخیر خود با صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مهر تأییدی بر برنامه‌ریزی برای عرضه گندم در بورس کالا زده است.

در این راستا در گفت‌وگویی که ایانا با سرپرست توسعه بازار فیزیکی بورس کالا انجام داده است، این حرکت جدید می‌تواند راه ورود سایر محصولات را به بورس باز کند.

اکبر میرزاپور می‌گوید: در راستای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، محصول جو و ذرت از سال 1394 به بورس کالا وارد شد و از سال گذشته تمامی محصول تولیدی استان‌ها وارد چرخه شد و امسال نیز مقرر شده است که غیر از جو و ذرت، گندم نیز به‌صورت پایلوت وارد چرخه بورس شود.

وی بیان می‌کند: به‌عنوان پایلوت، گندم استان‌های مرکزی، اردبیل، زنجان و خراسان شمالی وارد بورس شده است و شرکت بازرگانی دولتی نیز به‌عنوان مباشر لازم است رویه‌های داخلی خود را تغییر دهد تا بتوانیم شاهد معامله خوبی در این بخش باشیم.

میرزاپور می‌افزاید: در حوزه صادراتی نیز طی سال جاری موفق شدیم حدود یک میلیون تن گندم تولیدشده کشاورزان را صادر کنیم.

وی عنوان می‌کند: اعتماد به بورس کالا از طرف وزارت جهاد کشاورزی افزایش یافته، اما لازم است بعضی سازوکارها تغییر کند تا بتوانیم شاهد معامله خوبی باشیم./


ورود زعفران با قیمت توافقی به بورس کالا

سرپرست توسعه بازار فیزیکی بورس کالا ادامه می‌دهد: زعفران نیز در روزهای اخیر وارد چرخه خرید توافقی شده است، به‌گونه‌ای که این محصول در قالب گواهی سپرده مورد معامله قرار می‌گیرد و 30 درصد از قیمت آن به‌صورت توافقی توسط مباشر که در حال حاضر سازمان تعاون روستایی است، پرداخت می‌شود و مابقی بهای محصول زعفران سپرده‌شده باید توسط کشاورز به فروش برسد که اگر ظرف مدت معینی این فروش عملیاتی نشد، دوباره مباشر وارد شده و اقدام به خرید محصول خواهد کرد. درباره گندم نیز سیاست خرید تضمینی بدین‌گونه خواهد بود.

میرزاپور تأکید می‌کند: ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا باعث می‌شود که بار مالی دولت کاهش یافته و کشاورزان سریع‌تر به پول خود برسند، اما لازم است درباره مابه‌التفاوت‌ها نیز فکری اساسی شود.

وی یادآور می‌شود: اگر محصول گندم خریداری‌شده در بورس کالا ظرف دو هفته بازارسازی نشد، شرکت بازرگانی دولتی باید دوباره وارد عمل شود و اقدامات لازم را برای خرید محصول گندم به انجام برساند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


امکان نگهداری گندم در انبارهای کشاورزان برای ورود به بورس صفر است

در مقابل این نظر، رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران، وجود هر تغییری در بخش کشاورزی را نیازمند زیرساخت‌های لازم می‌داند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا می‌گوید: لازم است زیرساخت‌های لازم ازجمله فراهم آوردن انبار نگهداری برای محصول گندم به‌وجود آید؛ زیرا کشاورز امکان نگهداری گندم در انبارهای خود را ندارد و در شرایط حاضر بازرگانی دولتی در کنار کشاورزان برای عرضه محصول به بورس قرار گرفته است که اگر قرار باشد همیشه مباشری وجود داشته باشد، چه نیازی به آن است که محصول در بورس کالا به فروش برسد.

علی‌قلی ایمانی اضافه می‌کند: عرضه گندم در بورس کالا دارای دو مزیت است؛ یکی آن که کیفیت گندم‌های تولیدشده توسط کشاورزان ملاک قیمتی قرار خواهد گرفت و بدین‌ترتیب انگیزه‌ها برای بالا بردن کیفیت افزایش خواهد یافت و دوم آن که قیمت محصول گندم همچون بازار جهانی خواهد بود و کشاورزان زودتر به پول خود خواهند رسید. یعنی حداکثر ظرف سه روز کشاورزان بهای محصول فروخته‌شده خود را دریافت می‌کنند. فقط اگر قیمت مورد معامله با قیمت خرید تضمینی تفاوتی داشته باشد، دولت باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کند.

وی خاطرنشان می‌سازد: متأسفانه کشاورزان خاطره خوشی از مابه‌التفاوت‌هایی که دولت باید به آن‌ها پرداخت کند ندارند؛ زیرا برخی کشاورزان تولیدکننده جو که محصول خود را از اردیبهشت‌ماه تحویل بورس داده‌اند، هنوز بهای مابه‌التفاوت را دریافت نکرده‌اند.

ایمانی اظهار می‌کند: لازم است زیرساخت‌های لازم برای عرضه موفق محصولات فراهم شود تا کشاورزان دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی می‌افزاید: از آنجا که کشاورزان انباری ندارند که بتوانند محصولات خود را در حد 100 تن یا کمتر ذخیره کنند تا آن را وارد بورس کنند، باید در این زمینه فکری اساسی شود؛ زیرا در شرایط فعلی 85 درصد کشاورزان خرده‌پا هستند و انبارهایی با ظرفیت این‌چنینی ندارند، اما از آنجا که بار مالی دولت در این بین کمنتر می‌شود، عرضه محصولات می‌تواند اثربخش باشد.


تحقق کشت پنج میلیون و 800 هزار هکتار گندم در اراضی کشور

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران درباره وضعیت کشت محصول گندم در کشور بیان می‌کند: کشت به پایان رسیده است و تنها در برخی مناطق خشک که بارندگی‌های کمی وجود داشت، کشت باقی مانده و پیش‌بینی می‌شود که پنج میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشور به زیر کشت برود.

ایمانی ادامه می‌دهد: حدود چهار میلیون هکتار از اراضی گندم کشور دیم است که امیدواریم باران آن‌ها را سیراب کند.

وی عنوان می‌کند: سطح زیر کشت گندم در مقایسه با سال گذشته اندکی کاهش داشته، اما این امر به خودکفایی آسیبی نخواهد رساند؛ زیرا از آنجا که قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی ازجمله گندم در کشور ما بالا است، باید در حد نیاز تولید کنیم، چون گندم صادراتی به‌دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده ایران در کشورهای دیگر جواب نخواهد داد.

وی در پایان یادآور می‌شود: خودکفایی در کشور تثبیت‌شده است و امسال نیز انتظار داریم همچون سال زراعی گذشته تولیدی بیش از نیاز رقم بخورد./

M-960912-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید