Iranian Agriculture News Agency

با حضور رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد:

دومین دوره ملی تربیت متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولید با موضوع مدیریت آب

دومین دوره ملی تربیت متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولید با موضوع مدیریت آب کشاورزی برگزار شد.

دومین دوره ملی تربیت متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولید با موضوع مدیریت آب

دومین دوره ملی تربیت متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولید با موضوع مدیریت آب کشاورزی برگزار شد.

به گزارش ایانا از تات، آیین افتتاحیه مراسم دومین دوره ملی تربیت متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول پهنه‌های تولید با موضوع مدیریت آب کشاورزی با همکاری معاونت ترویج، مؤسسه تحقیقات خاک و آب و مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، با حضور اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی معاون ترویج کشاورزی، کامبیز بازرگان رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب، فریبرز عباسی رئیس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی، علی‌مراد سرافرازی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی، علی درجانی مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج، بهمن امیری‌لاریجانی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی، جمعی از کارشناسان ستاد معاونت ترویج، بیش از 120 نفر از مروجان مسئول پهنه‌های تولید به نمایندگی از تمامی مراکز جهاد کشاورزی از تمامی استان‌های کشور و 16 نفر از بهترین افراد به‌ نام کشور در حوزه آب، از روز شنبه 11 آذرماه سال جاری به مدت سه روز در سالن شهید مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) کرج برگزار شد.

علی درجانی مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج در آغاز مراسم افتتاحیه دومین دوره تربیت مروج متخصص با موضوع مدیریت آب کشاورزی، ضمن عرض خیر مقدم به مدعوان و میهمانان این مراسم، گفت: در نظام نوین ترویج کشاورزی استفاده بهینه از ظرفیت مروجان بخش دولتی و بخش خصوصی به‌عنوان پیش‌رانان انتقال دانش در چرخه مدیریت دانش توجه خاصی شده است.

وی بیان کرد: در این راستا با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و مراکز آموزش و تحقیقات و منابع طبیعی استان‌ها در سه حوزه کاری برای توانمندسازی مروجان کارهای ارزشمندی انجام گرفته است.

درجانی افزود: آموزش ضمن خدمت مهارت‌افزایی منطقه‌ای توسط همکاران ترویج و آموزش و تحقیقات استان‌ها در چند استان به صورت پایلوت انجام شده است.

وی عنوان کرد: آموزش‌های ملی توانمندساز ویژه مسئولان تولیدی پهنه به‌صورت موضوعی که دومین دوره آن به مدت سه روز با موضوع مدیریت آب کشاورزی در این گردهمایی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج ادامه داد: زمانی می‌توانیم بهره‌بردار توانمند داشته باشیم که کارشناسان و مروجان ما توانمند باشند در همین راستا یکی از برنامه‌های جدی ما در نظام نوین ترویج کشاورزی هم‌نوایی، هم‌راهی و هم‌افزایی همه بخش‌ها به‌ویژه استفاده از ظرفیت مؤسسات تحقیقات ملی، استانی و بخش‌های اجرایی می‌باشد.

درجانی تأکید کرد: رسالت مهمی که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در معاونت ترویج هم به آن توجه ویژه‌ای شده است توانمندسازی بهره‌داران بخش کشاورزی است. البته ما به دنبال توانمندسازیی هستیم که منجر به تغییر رفتارهای حرفه‌ای در بهره‌برداران شود و نهایتا باعث افزایش بهره‌وری در عوامل تولید که مهمترین موضوع آن مسئله آب در کشور است.

وی یادآور شد: با مشارکت مؤسسه گیاه پزشکی کشور و معاونت خاک و آب، سازمان حفظ نباتات و دفتر محیط زیست وزارت‌خانه برنامه خوبی را در بحث محصولات سالم در 8 محصول شروع کرده‌ایم، برنامه‌ها تدوین شده است و امیدواریم با حمایت مسئولان و سازمان برنامه و بودجه این برنامه‌ها را در معاونت ترویج کشاورزی اجرا کنیم.

درجانی در پایان اظهار کرد: تا یک ماه آینده تمام مراکز جهاد کشاورزی از کل 1344مرکز مصوب و غیر مصوب فعال حداقل به دو دستگاه کامپیوتر مجهز خواهند شد.

در ادامه مراسم، اسکندر زند معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‏ طی سخنانی با بیان این‌ که کشاورزی ما در آینده مثلث سرمایه، تکنولوژی و دانش است، گفت: اگر ما در این سه ضلع مثلث خوب کار کنیم قطعآ کشاورزی ما پاسخگوی نیاز جامعه خواهد بود، در غیر این‌صورت خود کشاورزی سربار جامعه خواهد شد.

وی با طرح پرسشی که وضعیت کشاورزی ما در حال حاضر نسبت به گذشته چگونه است، افزود: بحث امروز ما سرمایه‌گذاری، دانش و تکنولوژی خوب در حوزه آب کشور است.

زند بیان کرد: کشور ایران از سالیان دور در صنعت آب سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی انجام داده است و در ادوار تاریخ ایران، سرمایه‌گذاری در حوزه آب از هر موضوع دیگر بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: توسعه تکنولوژی‌های نوین برای ما بسیار پرهزینه است و همواره در استفاده از تکنولوژی آب در دنیا برتر و همچنین در استفاده از دانش‌های بومی مثل احداث قنات همیشه اول بوده‌ایم، دانش و علم ما در زمینه آب بسیار بالا بوده است و سرمایه‌گذاری در آب در اولویت بالایی قرار داشته است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این‌که در حال حاضر نسبت به چند دهه گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری درحوزه آب بوده است، عنوان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه آب شده است و به نظر می‌رسد بعد ازسال‌ها و در حال حاضر سرمایه‌گذاری ما در حوزه آب ادا شده است.

زند یادآور شد: به‌نظر می‌رسد ما از تکنولوژی‌های روز دنیا در امور آب به خوبی استفاده می‌کنیم در این زمینه نمره ما قابل قبول است ولی باید بیشتر کار شود.

وی ضمن نارضایتی از استفاده بهینه از دانش در حوزه آب کشاورزی تأکید کرد: نکته‌ای که نه قابل قبول و نه قابل دفاع است، دانش ما در حوضه آب کشاورزی است، اگر از دانش آب به درستی استفاده نکنیم، هم راندمان سرمایه‌گذاری و هم راندمان استفاده از تکنولوژی در آب پایین خواهد آمد.

زند خاطرنشان ساخت: در ۱۱ استان کشور دوره‌های آموزشی برای مدیریت آب آغاز شده تا نهضت افزایش دانش کشاورزی به نحو مطلوب در زمینه آب صورت پذیرد. جریان‌سازی در زمینه آموزش کشاورزان در راستای استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری و تکنولوژی در آب در آینده به صورت مؤثر دیده شده است.

وی در پایان اضافه کرد: زنجیره انتقال دانش شکل یافته و یافته‌های خوبی ارائه شده تا یافته‌های تحقیقاتی در این زمینه برای رضایت هر چه بیشتر کشاورزان به عرصه‌های کشاورزی کشور انتقال یابد.

در ادامه مراسم، علی‌مراد اکبری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با پراهمیت قلمداد کردن مسئله آب و خاک در کشور، گفت: محور توسعه بخش کشاورزی بر اساس استفاده بهینه از منابع آب و خاک به‌عنوان دو عنصر تولید اگر دقیقاً روی آن‌ها برنامه‌ریزی نشود، قطعاً کشور با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی با بیان آمارهایی در این حوزه افزود: ما کشوری هستیم که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده‌ایم. میزان بارندگی ما کمتر از 240 میلی‌متر مکعب است میزان روان آب‌های ما حدود 49 درصد در 15 سال گذشته کم شده است. این تهدیدی جدی است، چه بسا که در چند سال گذشته بسیاری از سدهای ما به ظرفیت کامل نرسیدند و تبخیر آب در ایران 3 برابر دنیا است.

اکبری بیان کرد: آمار موجود از آب‌های تجدیدپذیر کشور 100 میلیارد متر مکعب می باشد ولی طبق آخرین آمار وزارت نیرو 89 میلیارد مکعب ذکر شد. یعنی وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم و از طرف دیگر در دنیا چالش آب یک چالش جدی است و بسیاری از سیاست‌مداران دنیا بر این باورند که به‌زودی دیپلماسی آب جایگزین دیپلماسی نفت می‌شود و آب به عنوان محور دیپلماسی در دنیا مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: قطعا در خاور میانه این اتفاق افتاده است و به شدت منطقه را آسیب‌پذیر کرده است. ما تا زمانی که کشاورزی سنتی و نیمه صنعتی داریم به جایی نخواهیم رسید، منابع محدود آب برای تولید مواد غذایی مورد نیاز کشور اگر مجهز به دانش و تکنولوژی روز دنیا نشود پاسخگو نخواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تشریح پروژه‌های در دست اقدام عنوان کرد: تمام تلاش دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری در حوضه آب بوده است و امسال حدود 9 هزار میلیارد اعتبار برای سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک داریم.

اکبری با بیان اینکه در چند سال اخیر در حوزه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کارهای بسیار خوبی انجام شده است، یادآور شد: در این زمینه پروژه‌های همکاری فی‌مابین زیادی هم در دست اجرا داریم.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: بهترین راه بهره‌وری آب، کاهش مصرف آب است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید