Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به ایانا خبر داد:

اختصاص سرمایه در گردش ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل صادرات محصولات مهم باغی/ صادرات ۷۱۳ هزار تن میوه‌های سردسیری و خشک/ پتانسیل افزایش ۷۰۰ هزار تنی صادرات سیب در سال جاری/ خرید تضمینی ۵۵ هزار تن سیب درجه ۳

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام آخرین برآوردها و پیش‌بینی‌های تولید سیب در کشور، از جدیدترین تدابیر اتخاذشده برای تنظیم نظام تولید و توزیع این محصول شاخص باغبانی در کشاورزی کشورمان خبر داد.

اختصاص سرمایه در گردش ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تسهیل صادرات محصولات مهم باغی/ صادرات ۷۱۳ هزار تن میوه‌های سردسیری و خشک/ پتانسیل افزایش ۷۰۰ هزار تنی صادرات سیب در سال جاری/ خرید تضمینی ۵۵ هزار تن سیب درجه ۳

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام آخرین برآوردها و پیش‌بینی‌های تولید سیب در کشور، از جدیدترین تدابیر اتخاذشده برای تنظیم نظام تولید و توزیع این محصول شاخص باغبانی در کشاورزی کشورمان خبر داد.

شکرالله حاجی‌وند، مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: طی سال ١٣٩٥ خورشیدی سطح باغ‌های میوه‌های سردسیری و خشک در کشور، یک میلیون و ۷۴۶ هزار هکتار بوده که از این سطح، ۱۰ میلیون و ۳۵۶ هزار تن انواع میوه‌های این بخش در کشور تولید شده است.

وی بیان کرد: میزان صادرات میوه‌های سردسیری و خشک در سال ١٣٩٥، بیش از ۷۱۳ هزار تن بوده که این میزان معادل ۵۸ درصد کل صادرات محصولات باغبانی است.

حاجی‌وند با بیان اینکه طی سال ۲۰۱۴ سطح زیر کشت جهانی باغ‌های سیب بیش از پنج میلیون و ١٣٦ هزار هکتار بوده است، افزود: در سال ۲۰۱۴ بیش از ۸۶ میلیون تن سیب در جهان تولید شد و میانگین عملکرد جهانی این محصول ۱۶ تن در هکتار گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه رتبه سوم سطح زیرکشت سیب در جهان، بعد از چین و هندوستان به‌صورت مشترک به ایران و روسیه اختصاص دارد، عنوان کرد: چین با ۴۷ درصد، آمریکا با شش درصد و ایران با چهار درصد، به ترتیب رتبه نخست تا سوم تولید سیب در جهان را کسب کردند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، ایران را هشتمین صادرکننده سیب در جهان معرفی کرد و ادامه داد: کشورهای اتحادیه اروپا با ۲۴ درصد، آمریکا با ۱۶ درصد، چین با ۱۳ درصد، شیلی با ۱۲ درصد، بلاروس و آفریقای جنوبی با ۷ درصد و ایران و نیوزلند با پنج درصد سهم صادراتی، رتبه نخست تا هشتم صادرات سیب در جهان را طی سال ٢٠١٥ به خود اختصاص دادند.

حاجی‌وند با اشاره به صادرات ۳۵۳ هزار تنی سیب در سال ١٣٩٥ تأکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱١٤ هزارتن سیب از کشور صادر شده و پتانسیل افزایش صادرات سیب تا ۷۰۰ هزارتن درسال جاری وجود دارد.

به گفته وی، ۹۸ درصد صادرات سیب ایران به کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان، امارات، پاکستان، هندوستان و کویت صورت می‌گیرد، در این میان عمده صادرات این محصول به عراق انجام شده است.

حاجی‌وند با بیان اینکه سطح زیرکشت باغ‌های سیب در کشور طی سال گذشته، ۲۴۹ هزار هکتار بوده است، اضافه کرد: در سال ١٣٩٥ بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب در باغ‌های کشور تولید شده که میانگین عملکرد این محصول در کشور حدود ۱۶ تن در هکتار گزارش شده است.

وی تولید سیب در سال ١٣٩٦ را سه میلیون و ۷۰۰ هزارتن برآورد کرد و خاطرنشان ساخت: از این میزان بیش از یک میلیون تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی با در اختیار داشتن ٢٢ درصد سطح باغ‌های سیب کشور بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوی و زنجان به ترتیب با در اختیار داشتن ۱۴ درصد، 11 درصد، هفت درصد، شش درصد و چهار درصد باغ‌های سیب کشور و همچنین استان‌های اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد با در اختیار داشتن سه درصد باغ‌های سیب کشور بیشترین میزان تولید این محصول را به خود اختصاص داده است و مابقی تولید سیب در استان‌های دیگر صورت می‌گیرد.

حاجی‌وند معتقد است: به‌جز چهار محصول گرمسیری، نیازی به واردات میوه در کشور نیست و به‌منظور توسعه صادرات محصولات باغی، سیاست بازار در ازای بازار باید تقویت شود؛ بنابراین اجرایی شدن راه‌کارهای جدید شامل کاهش تعرفه صادرات در کشورهای هدف، به‌روزرسانی صنایع تبدیلی و تکمیلی، توسعه سیستم‌های سورتینگ و بسته‌بندی و سیستم‌های حمل و نقل میوه‌جات، اصلاح باغ‌ها و راه‌اندازی بارگاه یا مراکز مناسب تجمیع و نگهداری سیب قبل از ورود به کارخانه و کاهش ضایعات در این بخش ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تهاتر با موز، روند صادرات سیب، پرتقال و کشمش را تسهیل و تسریع می‌کند، گفت: واردات موز به روش معمول مشمول تعرفه ۲۰ درصدی است، این در حالی است که واردکنندگان موز می‌توانند به ازای صادرات 1.5 کیلوگرم سیب، دو کیلوگرم پرتقال یا یک کیلوگرم کشمش، یک کیلوگرم موز با تعرفه پنج درصد وارد کنند.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: به‌منظور تشویق صادرکنندگان، سرمایه در گردش ۶۰۰ میلیارد تومانی برای صادرات محصولات مهم باغی مثل سیب، پسته، کشمش و پرتقال در نظر گرفته شده که توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود، همچنین خط اعتباری مکانیزاسیون آمادگی اعطای تسهیلات به متقاضیان، جهت به‌روزرسانی سیستم‌های مدرن حمل و نقل دارای تجهیزات خنک‌کننده محصولات باغی را دارد.

حاجی‌وند با اشاره به این که خرید تضمینی در بخش باغی به‌دلیل مزیت نسبی محصولات این بخش به‌طور معمول صورت نمی‌گیرد، افزود: طی سال جاری برای کشمش خرید تضمینی انجام نشد، چرا که قیمت این محصول در بازار بالاتر از قیمت تضمینی اعلام شده بود، این در حالی است که سازمان تعاون روستایی از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۵ هزار تن سیب درجه سه باغداران را خریداری کرده است.

به گفته وی، تدوین طرح جامع سیب کشور، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در با­غ‌های سیب، توسعه باغ‌های نیمه‌متراکم و متراکم سیب با استفاده از پایه‌های رویشی به‌منظور ارتقاء کمی و کیفی محصول، خرید و ذخیره‌سازی سیب برای تنظیم بازار ایام پایانی سال، تدوین زنجیره سیب شامل مراحل تولید، فرآوری و تجارت سیب و اصلاح باغ‌های درجه دو و جایگزینی باغ‌های درجه سه و غیراقتصادی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی وزارت جهاد کشاورزی برای باغ‌های سیب کشور است.

حاجی‌وند در پایان تأکید کرد: بهبود ضریب مکانیزاسیون در باغ‌های سیب، توسعه بیمه باغ‌های سیب، فعال‌سازی میز صادرات سیب در استان آذربایجان غربی، نوسازی و بازسازی واحدهای فرآوری موجود با مشارکت دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی، راه‌اندازی واحدهای سورتینگ و بسته‌بندی و تأمین سرمایه در گردش در راستای حمایت از صادرات سیب از دیگر برنامه‌های مهم پیش روی وزارت جهاد کشاورزی برای باغ‌های سیب کشور است./

H-960912-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید