Iranian Agriculture News Agency

سهم دریاها در تامین آب ایران




یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم احداث شبکه‌های آبرسانی به روستاهای مناطق ساحلی، مرزی و کویری است که در دولت یازدهم زمینه تولید ۲۰ هزار مترمکعب آب شرب از طریق آب شیرین‌کن فراهم شد و طبق وعده مسوولان تا پایان دولت دوازدهم این مقدار به ۷۰هزار متر مکعب خواهد رسید.

به گزارش ایسنا ، در مقیاس جهانی، تقاضا برای نمک‌زدایی آب با سرعتی شتابان رو به گسترش است و رشد سالانه آن طی دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ معادل ۹ درصد با مجموع سرمایه‌گذاری ۸۸میلیارد دلار اعلام شد. این رشد شتابان، بر دو مطلب دلالت دارد، نخست آنکه سهم دریاها در تامین آب مورد نیاز سواحل بیشتر شده و دوم آنکه کیفیت آب‌های زیرزمینی در سرزمین‌های داخلی رو به زوال نهاده است.

نیاز به سرمایه‌گذاری به نسبت زیاد، همراه با محدودیت‌های فنی در نگهداری و راهبری تاسیسات گران‌قیمت نمک‌زدایی آب، از محدودیت‌های توسعه این تاسیسات تا پیش از سال‌های ۱۳۸۸ به شمار می‌رود اما از نیمه سال ۱۳۸۸، با به کارگیری شیوه‌های نوین مالی که فرصت و امکان مشارکت بخش خصوصی را در طرح‌های آب و فاضلاب، به ویژه طرح‌های نمک‌زدایی آب فراهم ساخت تا احداث تاسیسات نمک‌زدایی در مناطق مختلف کشور با تمرکز بر نوار ساحلی جنوب کشور قوت و رونق یابد. در بخش آب و فاضلاب، بر اساس اطلاعات موجود در پایان آبان ماه سال ۱۳۹۶، در مناطق ساحلی جنوب و شمال کشور ۵۵ واحد تاسیسات نمک‌زدایی با مجموع ظرفیت ۷/ ۱۲۸ هزار مترمکعب در روز و با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۵۷۱۵ میلیارد ریال نصب و در حال کار بوده است و بخش قابل توجهی از نیاز آب شرب شهرها و روستاهای استان‌های ساحلی را تامین می‌کند.

در همین راستا علی اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور همچنین از تامین آب شرب شهرها و روستاهای ساحلی ۵۵ واحد تاسیسات نمک‌زدایی خبر داد و گفت: در بخش روستایی استان هرمزگان، طی سال‌های گذشته، ۱۸ واحد تاسیسات نمک‌زدایی با مجموع ظرفیت تولید روزانه ۲۹ هزار و ۲۵۰ مترمکعب نصب شده که ۹ واحد با مجموع ظرفیت تولید روزانه ۱۳ هزار و ۷۵۰ مترمکعب در دست ساخت است و دو واحد نیز با مجموع توان تولید روزانه ۴۳۰۰ مترمکعب در مرحله عقد قرارداد، سه واحد با مجموع توان تولید روزانه ۳۵۵۰ مترمکعب در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار و هشت واحد در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد. به‌گفته وی یکی از طرح‌های بزرگ نمک‌زدایی آب در مناطق ساحلی جنوب کشور که هم اکنون در حال احداث است، تاسیسات نمک‌زدایی آب در شهر بندرعباس است که قرارداد احداث این طرح با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار مترمکعب آب شرب، با سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۰۴ میلیون دلار، در تابستان سال ۱۳۹۱ منعقد شده و طبق برنامه مقرر است در مرحله نخست با ظرفیت ۵۰ درصد و در مرحله بعد با ظرفیت کامل (۱۰۰ هزار مترمکعب در روز) تکمیل و بهره‌برداری شود.

قانع اظهار کرد: طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد نیز با هدف انتقال سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب به منظور تامین آب مورد نیاز صنایع و البته تامین بخشی از نیاز آبی اجتماعات انسانی در مسیر (به میزان ۷۰ میلیون مترمکعب در سال) در نظر گرفته شده که با طول خط انتقال ۹۷۵ کیلومتر، از تاسیسات نمک‌زدایی بندرعباس تا اردکان یزد و چادرملو اجرایی می‌شود. وی با اشاره به نمونه دیگری در منطقه مکران که بخشی از مناطق ساحلی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد، گفت: چهار طرح نمک‌زدایی در مناطق رأس المیدانی، سیریک، چابهار و پسابندر با مجموع توان تولید روزانه ۲۳ هزار و ۲۵۰ مترمکعب، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث و در حال کار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید