Iranian Agriculture News Agency

پتانسیل‌های اقتصادی فراموش‌شده جنگل‌های غرب 


شرق: مدیر گروه تحقیقات فناوری زیست‌بوم‌های طبیعی پایدار بر این باور است که جنگل‌های غرب کشور پتانسیل‌های اقتصادی فراوانی دارند که با تکیه بر آنها، می‌توان معیشت مردم محلی را بهبود بخشید و جنگل‌های غرب را احیا کرد.
سودابه علی‌احمدی‌کروری در «کارگاره چالش‌های موجود در علل مرگ درختان بلوط و معرفی نقشه راه مدیریت اکوسیستمی زاگرس»، بر مشارکت مردم برای احیای جنگل‌های زاگرس تأکید کرد و افزود: در تمام کرم‌های زیبایی فرانسه از عصاره بادام تلخ استفاده می‌شود. سقز یکی از محصولات فرعی جنگل‌های زاگرس است که ما آن را فراوری نمی‌کنیم و به صورت خام از خلیج‌فارس صادر می‌شود.
همواره دانش ٥٠ سال پیش را تکرار می‌کنیم و فکر می‌کنیم با این روش‌های قدیمی، می‌توان جنگل‌ها را احیا کرد. مدیر گروه تحقیقات زیست‌بوم‌های طبیعی پایدار گفت: باید به صورت آزمایشی کارگاه‌های فراوری محصولات فرعی جنگل را راه‌اندازی و از این پتانسیل برای بهبود معیشت مردم و مشارکت در امر احیای جنگل استفاده کنیم.او ادامه داد: در زاگرس بیش از صد گیاه دارویی بومی داریم. چرا باید در این منطقه گندم بکاریم و به پتانسیل‌های موجود آن توجه نکنیم.کروری تأکید کرد: جنگل فقط چوب نیست و با استفاده از پتانسیل محصولات فرعی، می‌توان اقتصاد جنگل را درون‌زا کرد و با درآمدهای حاصله، اکوسیستم را نشان داد.
در این کارگاه، مرتضی ابراهیمی‌رستاقی، کارشناس بازنشسته سازمان جنگل‌ها، نیز بیان کرد: در جنگل‌های زاگرس بیش از ٥٤ گونه اقتصادی وجود دارد، اما نمی‌توان با تکیه بر درآمدهای حاصل از این ‌گونه‌ها به صورت مستقل جنگل را مدیریت کرد. دولت باید برای احیای جنگل هزینه کند.در ادامه این نشست نیز ناصر مقدسی، رئیس شورای عالی جنگل اعلام کرد: سازمان جنگل‌ها قصد دارد به‌زودی سند جامع احیای جنگل‌های زاگرس را تدوین کند.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید