Iranian Agriculture News Agency

در برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب دریاچه ارومیه مطرح شد:

کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی مشخص/ کمک 3.7 میلیون دلاری ژاپن برای اجرای پروژه

طبق پروژه‌های تدوین‌شده فائو، قرار است سطح مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی مشخص تا 40 درصد کاهش یابد.

کاهش 40 درصدی مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی مشخص/ کمک 3.7 میلیون دلاری ژاپن برای اجرای پروژه

طبق پروژه‌های تدوین‌شده فائو، قرار است سطح مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه در یک بازه زمانی مشخص تا 40 درصد کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایانا، امروز برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه که در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، سخنرانان مختلفی به ارائه نقطه‌نظرات خود درباره دریاچه ارومیه پرداختند.

نماینده موقت فائو در ایران در این باره گفت: هدف اصلی اجرای پروژه مشترک برای حوضه دریاچه ارومیه، کاهش 40 درصدی مصرف آب است.

رائو ماتا با اشاره به لزوم مدیریت منابع آبی به‌صورت یکپارچه افزود: متأسفانه در منطقه‌ای که ایران قسمتی از آن را تشکیل می‌دهد، سرانه آب به ازای هر نفر طی چند سال اخیر تا 60 درصد کاهش یافته و این وضعیت بسیار نگران‌کننده است؛ ضمن اینکه طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 این وضعیت تشدید خواهد شد.

به گفته وی، بنابراین باید به نقطه‌ای برسیم که علاوه بر پایش خشکسالی و تقلیل مقدار مصرف آب، امکان ایجاد اشتغال پایدار برای کشاورزان و مدیریت منابع آبی فراهم شود، زیرا در این مسیر باید ذی‌نفعان و بهره‌برداران آن منطقه را نیز مدنظر داشت تا رفاه اجتماعی‌شان به‌خطر نیفتد.

ماتا بیان کرد: همیشه طی تاریخ، نیاکان ما توانسته‌اند نظام‌های پیشرفته‌ای در کرانه رودخانه‌ها ایجاد کنند و حتی قادر بودند آب را از کوه‌های دوردست به مناطق مورد نظر انتقال دهند، اما با ظهور فناوری‌های مدرن راه خردورزی نیاکان را فراموش کردیم و همین موضوع منابع آب را با خطر جدی روبه‌رو کرد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


هنوز وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است

در بخش دیگری از این جلسه، نماینده سفارت ژاپن در ایران با بیان اینکه پروژه مشترک پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شروع موفقی داشته است، گفت: اما متأسفانه هنوز وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است که در پاسخ به این چالش طبق توافقات انجام‌شده بین رئیس جمهوری ژاپن و ایران، دولت ژاپن حدود 3.7 میلیون دلار برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته است.

هیدیو سوزوکی اظهار کرد: اجرای چنین پروژه‌ای که مهم‌ترین پروژه همکاری بین دو کشور محسوب می‌شود، تأثیر مستقیمی بر زندگی افراد محلی خواهد داشت و سایر برنامه‌های مشترک را تقویت می‌کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: تمام این تلاش‌ها باعث تقویت همکاری بین ایران و ژاپن و نیز مدیریت بهتر منابع آب شود.

گفتنی است، برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه پروژه مشترکی است که از طریق ستاد دریاچه ارومیه با کمک مالی دولت ژاپن و همکاری فائو در منطقه ارومیه اجرا می‌شود./

V-960913-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید