Iranian Agriculture News Agency

فائو خواستار شد:

بهره بردن کاکتوس، به عنوان منبع غذایی و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا/ کاکتوس کاهش‌دهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای

با توجه به تغییرات روزانه آب و هوایی و تاثیر آن روی منابع غذایی، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، از جوامع در سرتاسر جهان خواسته تا از کاکتوس ها به عنوان گیاهی مقاوم در این موقعیت بهره ببرند.

بهره بردن کاکتوس، به عنوان منبع غذایی و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا/ کاکتوس کاهش‌دهنده انتشار گازهای گلخانه‌ای

با توجه به تغییرات روزانه آب و هوایی و تاثیر آن روی منابع غذایی، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، از جوامع در سرتاسر جهان خواسته تا از کاکتوس ها به عنوان گیاهی مقاوم در این موقعیت بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از" UN News Centre "، هانس درایر، مدیر بخش تولید و حفاظت از گیاهان فائو، با اشاره به توان بالقوه این گیاه، گفت: "تغییرات آب و هوا و افزایش خطرات خشکسالی دلایل محکمی برای استفاده از گیاه کاکتوس است."

به گفته سازمان ملل متحد، کشت میوه کاکتوس یا گلابی کاکتوس (1) به آرامی در حال افزایش است، به طوری که با افزایش نیاز به انعطاف پذیری در برابر خشکسالی، خاک های تخریب شده و درجه حرارت بالاتر این میزان افزایش یافته است.

این درحالی است که در طول خشکسالی شدید اخیر در ماداگاسکار جنوبی این مساله مشهود بود، چراکه در جایی که گیاه کاشته و به عنوان گونه های مهاجم بی ارزش شناخته می شد - توانست غذا، علوفه و آب را در وضعیت بحرانی برای مردم محلی و حیوانات شان فراهم کند.

از آنجایی که، بیشتر کاکتوس ها غیر قابل خوردن هستند، اما گونه Opuntia که به عنوان prickly pear نامیده می شود، می تواند به عنوان یک محصول به جای علف هرز وحشی کاشته شود.

به گفته فائو ، امروزه از گونه های کشاورزی به نام Opuntia ficus-indica استفاده می شود. به طوری که در 26 کشور فراتر از زادگاه طبیعی اش کشت شده است . در عین حال، با دارا بودن پایداری سخت ، به عنوان راه حل برای تامین منبع غذایی و یک بخش جدایی ناپذیر از سیستم پایدار کشاورزی و دامداری به شمار می رود. "

همچنین از لحاظ تاریخی، تهیه غذا با کاکتوس، یکی از ویژگی های برجسته در مکزیک و همچنین جزیره ایتالیایی سیسیل بوده است .

تنها در مکزیک مصرف سرانه سالانه nopalitos (نوعی کاکتوس خوراکی) 6.4 کیلوگرم است و این گیاه در مزارع کوچک (به عنوان مواد اولیه یا مکمل) و بیش از سه میلیون هکتار به صورت وحشی رشد می کند.

کاکتوس به عنوان منبع آب و کاهش دهنده انتشار گازهای گلخانه ای

به غیر از ارائه غذا، کاکتوس آب را نیز ذخیره می کند، که این میزان گاهی به 180 تن آب در هکتار می رسد، به طوری که این میزان برای نگهداری 5 گاو بالغ کافی است.

این امر می تواند در طول خشکسالی بسیار مهم باشد و با کاشت کاکتوس می توان میزان زنده ماندن دام ها در مزارع را افزایش داد.

همچنین با توجه به فشار رو به افزایش که بر منابع آب وارد می شود، انتطار می رود در آینده کاکتوس به یکی از محصولات مهم قرن 21 تبدیل شود.

علاوه بر این، شواهدی روی افزایش میزان عملکرد جو به عنوان غلات مهم در جهان وجود دارد؛ چرا که زمانی کاکتوس در کنار این محصول کشت می شود، می تواند به بهبود خاک کمک کند و همچنین تحقیقات نشان می دهد که استفاده از کاکتوس در رژیم غذایی گاو، به منظور کاهش متانوژن (تولید متان در روده ها ی حیوانات، به ویژه گاو و سایر نشخوارکنندگان را گویند)، موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای هم می شود.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- میوه بیضی‌گون گیاه کاکتوس است. این گیاه خوردنی است، اما به علت سطح خاردار آن باید با دقت پوست آن را جدا کرد. اگر خارهای آن و پوست آن جدا نشود می‌توانند ناراحتی‌هایی را در ناحیه گلو، مری و معده سبب شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید