Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و صربستان:

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و صربستان برای فرآوری محصولات باغی به قصد صادرات/ واردات روغن نباتی آفتابگردان از صربستان/ کشت فراسرزمینی با اعزام هیأت ایرانی در صربستان کلید می‌خورد

در پی تفاهم‌های مشترک هیأت صربستانی با مسئولان وزارت جهادکشاورزی، سرمایه‌گذاری مشترک برای فرآوری محصولات باغی کشورمان به قصد صادرات توسط کشور صربستان به سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد ماشین‌آلات مورد نیاز در این استان مستقر شود.

سرمایه‌گذاری مشترک ایران و صربستان برای فرآوری محصولات باغی به قصد صادرات/ واردات روغن نباتی آفتابگردان از صربستان/ کشت فراسرزمینی با اعزام هیأت ایرانی در صربستان کلید می‌خورد


خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - مژگان ستار:

تعامل با کشورهای دوست یکی از سیاست‌هایی است که بخش‌های اقتصادی کشور به‌دنبال ارتباط منطقی هستند و در این راستا بخش کشاورزی نیز همکاری‌های گسترده‌ای را با کشورهای منطقه خاورمیانه و حتی فراتر از آن از گذشته‌ها داشته و کشورهای جدیدی را به‌تازگی به فهرست آن‌ها اضافه کرده است. صربستان از کشورهای اروپایی است که می‌تواند کانال خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی به سایر کشورها باشد و در گذشته‌ها نیز در بخش بذر روابط تجاری خوبی با این کشور داشته‌ایم و حضور قائم‌مقام وزیر کشاورزی این کشور و هیأت همراه می‌تواند زمینه گسترش همکاری‌ها را فراهم آورد، زیرا این کشور علاقه‌مندی زیادی برای ارتباط بیشتر با استان مازندران و صادرات محصولاتش دارد.

در این راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از علاقه‌مندی این کشور برای تولید بذور اصلاح‌شده گندم، سویا و محصولات گلخانه‌ای به همراه تکنولوژی‌های تولید خبر داد و گفت: کشور صربستان تمایل دارد که بذور اصلاح‌شده را همان‌گونه که در گذشته نیز واردات بذر داشتیم در حد گسترده‌تری ادامه دهد و دانش فنی آن را نیز به ایران هدایت کند.

دلاور حیدرپور افزود: دانش اصلاح بذر در کشور صربستان بسیار بالا است، بنابراین می‌توانیم بذور مورد نیاز را از این کشور دریافت کنیم و پس از بومی‌سازی در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار دهیم.

وی بیان کرد: صربستان تنها کشور اروپایی است که برای ایران لغو روادید شده و نیازی نیست که تجار و بازرگانان اقدام به دریافت روادید کنند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری با این کشور می‌تواند افق‌های تازه‌ای را برای صادرات محصولات کشاورزی و واردات بذور و ارقام مناسب باز کند.

حیدرپور ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشترک برای فرآوری محصولات باغی و انواع میوه‌های تولیدشده در استان مازندران یکی از موارد مورد توافق است که در این راستا مقرر شدد تکنولوژی‌های مورد نیاز برای ادوات فرآوری در استان مازندران با سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور جاگذاری شود و سپس کنسرو و سایر فرآورده‌های تولیدشده در کشور صربستان رفته و از آنجا راحی بازارهای خارجی ازجمله روسیه شود.


جهت‌گیری صادراتی محصولات ایرانی از صربستان به روسیه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران عنوان کرد: جهت‌گیری کشور صربستان به سمت صادرات محصولات کشاورزی، بازارهای اروپا به‌ویژه روسیه است که در این راستا تفاهم‌های کلی به امضا رسید که امیدواریم با رفتن هیأت تجاری ایرانی و بازگشت هیأت صربستانی، این اقدامات آغاز شود.

وی یادآور شد: کشور صربستان در زمینه بذر سویا، کلزا و ذرت دارای سابقه درخشانی داشته و از این پس نیز ادامه خواهد داشت.

حیدرپور تأکید کرد: فرآوری میوه و تولید ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز بخش کشاورزی استان مازندران ازجمله کمباین‌ها از دیگر مواردی است که قرار است با همکاری این کشور انجام شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی از برداشت 80 درصدی نارنگی استان مازندران خبر داد و خاطرنشان ساخت: 50 درصد محصول پرتقال نیز برداشت و راهی بازار شده است و هیچ مشکلی در سال جاری وجود ندارد.

حیدرپور اضافه کرد: هیأت صربستانی از مزه نارنگی و سیب ایرانی بسیار لذت بردند و قرار شد برای صادرات این محصولات و سایر محصولات تولیدشده در استان مازندران تمام همکاری‌های لازم را داشته باشد.


کشت فراسرزمینی با اعزام هیأت ایرانی در صربستان کلید می‌خورد

رئیس اتاق بازرگانی استان مازندران نیز درباره تفاهم‌نامه‌های امضاشده با هیأت صربستانی به خبرنگار ایانا گفت: کرواسی کشور صربستان دارای آب و هوایی همچون مازندران است؛ بنابراین محصولات تولیدشده در استان مازندران مورد پسند این هیأت قرار گرفته است.

عبدالله مهاجر افزود: صربستان می‌تواند صادرات محصولات ایرانی را به کشورهای اروپایی تسریع بخشد و در این راستا تفاهم‌های خوبی منعقد شده است.

وی بیان کرد: یکی از تولیداتی که می‌توان در صادرات محصولات کشاورزی به صربستان تهاتر کرد، روغن نباتی است؛ زیرا این کشور تولیدکننده روغن نباتی از نوع آفتابگردان است که می‌توانیم شرایط را برای واردات روغن خام از این کشور فراهم آورده و فرآوری و بسته‌بندی را در کشور خودمان انجام دهیم.

مهاجر ادامه داد: کشت فراسرزمینی از دیگر مزیت‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شود که در این راستا نیز منتظر آن هستیم که هیأت‌های مربوطه وارد عمل شوند و اقدامات لازم را در این زمینه به‌عمل آورند.

وی عنوان کرد: موارد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اما اینکه در کدام‌یک از زیربخش‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم، نیاز به بازدیدهای مختلف و رفت و برگشت کشورها دارد.

گفتنی است، هیأت صربستانی در جلسه‌ای مشترک علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های کشاورزی هستند و بازدیدهایی نیز از شرکت‌های تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای، باغی و بذری در زمان حضورشان در ایران داشته‌اند و صورت‌جلسه‌های همکاری مشترک بین قائم‌مقام وزیر کشاورزی صربستان و معاون استاندار مازندران نیز به امضا رسیده است./

M-960914-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید