Iranian Agriculture News Agency

نماینده موقت فائو در ایران در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

ایران یکی از 20 کشور دارای امنیت غذایی/ می‌توان از تجربیات ایران برای دیگر کشورها استفاده کرد

اگرچه مسائل و مشکلات بسیاری در راه تولید مواد غذایی در کشور وجود دارد، اما دستیابی به امنیت غذایی، مقدور شده است.

ایران یکی از 20 کشور دارای امنیت غذایی/ می‌توان از تجربیات ایران برای دیگر کشورها استفاده کرد

اگرچه مسائل و مشکلات بسیاری در راه تولید مواد غذایی در کشور وجود دارد، اما دستیابی به امنیت غذایی، مقدور شده است.

نماینده موقت فائو در ایران، در حاشیه برنامه مدیریت یکپارچه منابع آب دریاچه ارومیه به خبرنگار ایانا گفت: ایران یکی از 20 کشور دارای امنیت غذایی کامل در دنیاست که بدون کاهش مساحت جنگلی به چنین دستاوردی رسیده است؛ بنابراین باید آن را منحصر به فرد دانست.

رائو ماتا با اشاره به اینکه کشاورزی ایران بسیار پیشرفته است، افزود: در مقایسه با دیگر کشورها تولیدات کشاورزی ایران در بسیاری از زمینه‌ها مانند خشکبار و زعفران، شهرت جهانی داشته و می‌خواهیم از تجربیات آن برای استفاده در دیگر کشورها بهره ببریم.

به گفته وی، فائو در نظر دارد که مراکز پیشرفته و متعالی کشاورزی در ایران را شناسایی و آن را با کشورهای کمتر پیشرفته یا در حال توسعه به ویژه در منطقه آسیای میانه مانند ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان و حتی هند و بنگلادش پیوند دهد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

ماتا وضعیت حال حاضر دریاچه ارومیه را بسیار نگران‌کننده دانست و عنوان کرد: اگرچه در دو دهه گذشته مصرف آب در شمال غرب ایران و اطراف دریاچه ارومیه گسترش یافته و زمین‌های زیادی زیر کشت رفته است، اما با کمی تدبیر و برنامه‌ریزی می‌توان مصرف آب را در آن نواحی کنترل و دریاچه را احیا کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های گوناگونی در ارتباط با بروز خشکسالی در نقاط مختلف جهان صورت گرفته است، اظهار کرد: به‌طور ویژه منطقه خاورمیانه و ایران با بحران شدیدی از لحاظ کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کنند که برای این موضوع اقدامات بسیاری انجام شده است.

پایش خشکسالی و گذار از این دوره، تغییر الگوی کشت، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع، نصب سیستم‌های هشداردهنده و ظرفیت سازی برای کنار آمدن با شرایط جدید ازجمله اقداماتی است که رائو ماتا برای برون‌رفت از بحران به آن اشاره کرد./

V-960914-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید