Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس بورس:

بورس کشاورزی می‌تواند تأثیر مهمی بر روند توسعه بخش کشاورزی بگذارد

بورس کشاورزی می‌تواند تأثیر مهمی بر روند توسعه بخش کشاورزی بگذارد
بورس کشاورزی می‌تواند تأثیر مهمی بر روند توسعه بخش کشاورزی بگذارد

در ایران بورس کشاورزی می‌تواند با شفاف‌سازی اطلاعات به‌ویژه اطلاعات مربوط به قیمت‌ها، با تضمین معاملات و با کمک استانداردسازی محصولات کشاورزی به روند توسعه بخش کشاورزی تأثیر مهمی را بر جای بگذارد.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار ایانا در خصوص وضعیت بورس کشاورزی و میزان تأثیرگذاری آن در توسعه بخش کشاورزی گفت: اصولاً بورس کشاورزی در اغلب کشورهای دنیا نقش مهم و تأثیرگذاری بر عرضه و فروش محصولات اساسی و استراتژیک کشاورزی دارند.

خسرو صداقت افزود: در ایران بورس کشاورزی می‌تواند با شفاف‌سازی اطلاعات به‌ویژه اطلاعات مربوط به قیمت‌ها، با تضمین معاملات و با کمک استانداردسازی محصولات کشاورزی به روند توسعه بخش کشاورزی تأثیر مهمی را بر جای بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: لازمه تحقق این مسئله دو اتفاق است، یکی اینکه فعالان بازار مالی بتوانند به بازار ورود پیدا کنند که شرط لازم آن نیز ایجاد بازار معاملات آتی است و دیگری اینکه انتشار قراردادهای قابل معامله تا این قراردادها در بورس داد و ستد شوند.

صداقت ادامه داد: ریسک‌گریزی کشاورزان، تولیدکنندگان و واردکنندگان و ریسک‌پذیری فعالان بازارهای مالی پایه و اساس رونق بورس کشاورزی را تشکیل می‌دهد و با رونق بورس کشاورزی بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان از زیان‌های ناشی از نوسانات شدید قیمتی ایمن می‌شوند.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین بورس کالای کشاورزی به‌دلیل امکان حضور گسترده و سراسری کشاورزان و اطلاعات شفاف به‌خصوص اطلاعات مربوط به قیمت‌ها موجب اصلاح بازار موجود سنتی فعلی می‌شود و لایه‌های واسطه‌گری را کاهش می‌دهد و این مسئله باعث تعلق بخش بیشتری از ارزش افزوده در بخش کشاورزی به تولیدکننده خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای توسعه بورس کالای کشاورزی در ایران لزوم اولویت‌بندی ورود محصولات نکته کلیدی است، یادآور شد: در این راستا ابتدا باید کالاهای استانداردپذیر و دارای حجم بالا که از کشش عرضه و تقاضا مطلوبی برخوردارند وارد بورس شوند، سپس با گسترش زیرساخت‌ها ازجمله انبارهای مورد تأیید بورس و استانداردپذیری ناشی از تغییر در روند کشت سایر محصولات ورود به بورس پیدا کنند.

صداقت تأکید کرد: دو عامل مهمی که برای تأثیرگذاری بیشتر بورس کشاورزی به توسعه بخش کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد، یکی ایجاد انگیزه‌های تشویقی برای فعالان بورس ازجمله معافیت مالی و کاهش تعرفه‌ها در صورت عرضه کالا در بورس و دیگری کاهش مقررات و ضوابط دست‌وپاگیر فعلی در بورس است.

وی در پایان اظهار داشت: در صورت تحقق این عوامل بورس کشاورزی توان آن را دارد که همانند فولاد حداقل 50 درصد بازار فعلی را در خود جا دهد./

خبرنگار: رضا مروتی

E-910331-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید