Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران به ایانا خبر داد:

افزایش 60 درصدی صید میگوی دریایی در سال جاری/ پیش‌بینی صید بیش از 10 هزار تن میگوی دریایی

در حالی که صید پاییزه همچنان ادامه دارد، در سال جاری صید میگو تاکنون از افزایش 60 درصدی برخوردار بوده است.

افزایش 60 درصدی صید میگوی دریایی در سال جاری/ پیش‌بینی صید بیش از 10 هزار تن میگوی دریایی

در حالی که صید پاییزه همچنان ادامه دارد، در سال جاری صید میگو تاکنون از افزایش 60 درصدی برخوردار بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره میزان صید میگوی دریایی که در سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان گفت: فصل صید میگوی دریایی تابستانه در استان‌های خوزستان و بوشهر به‌صورت همزمان از پنجم مردادماه آغاز و تا ششم شهریورماه ادامه داشت که در سال جاری در مدت این 33 روز یک‌هزار و 676 تن میگو از دریا صید شد که میزان صید در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد 30 درصدی برخوردار بود.

مختار آخوندی افزود: در استان خوزستان نیز 680 تن میگو صید شده است که تا این تاریخ از رشد 23 درصدی برخوردار شد.

وی تأکید کرد: در سال گذشته مدت صید در استان خوزستان 43 روز بود و امسال به 33 روز کاهش یافت، اما میزان صید از رشد 23 درصدی برخوردار بود.

آخوندی اجرای طرح دریابست در 20 روز را یکی از علت‌های افزایش صید برشمرد و ادامه داد: طرح دریابست کمک کرد که میگوها به وزن ایده‌آل برسند و بدین‌ترتیب از صید در زمان‌های فوق جلوگیری به‌عمل آمد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


ثبات ذخایر میگوی دریایی در کشور

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران درباره فصل دوم صید میگوی دریایی که پاییزه نامیده می‌شود و مخصوص استان خوزستان است، بیان کرد: صید پاییزه در استان هرمزگان از 11 مهرماه شروع شده و تا دوم آذرماه ادامه داشت که تاکنون دوهزار و 42 تن صید در استان هرمزگان را شاهد بوده‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد 23 درصدی برخوردار است.

وی یادآور شد: در فصل پاییز در این استان 10 روز دریابست اعلام شد و در استان هرمزگان نیز شاهد افزایش صید بوده‌ایم که در مقایسه با میانگین پنج سال گذشته از رشد 64 درصدی برخوردار شده است و در مقایسه با میانگین 10 سال گذشته میزان صید در سال جاری از رشد 37 درصدی برخوردار شده است که این اعداد نشان می‌دهد ذخایر میگو از ثبات نسبی برخوردار است.

آخوندی عنوان کرد: فصل صید میگوی پاییزه در استان خوزستان نیز از ابتدای آبان‌ماه آغاز و تا 20 آذر ادامه خواهد داشت و بر اساس گزارش‌های رسیده، از ابتدای فصل صید تا 12 آذرماه سال جاری، یک‌هزار و 994 تن میگو از دریا صید شده است که در مقایسه با مدت مشابه گذشته بیش از سه برابر افزایش صید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: گونه‌های صیدشده در استان خوزستان شامل 80 درصد سفید، 18 درصد سرتیز و دو درصد ببری است و در استان بوشهر نیز 71 درصد گونه صیدشده از نوع ببری و 29 درصد سفید است. در استان هرمزگان نیز 71 درصد گونه‌های صیدشده از نوع موزی و درشت و 29 درصد را گونه سرتیز و گِنتِک تشکیل داده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اضافه کرد: ارزیابی که می‌شود تا این تاریخ از کل صید میگوی کشور داشت، حاکی از آن است که از افزایش 60 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار هستیم که این مقدار صید میگوی دریایی مجاز را شامل می‌شود.

آخوندی معتقد است: سالانه هشت تا 10 هزار تن میگو از آب‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر هرساله برداشت می‌شود که امسال به‌طور قطع از افزایش برخوردار خواهد بود.

وی اظهار کرد: در استان خوزستان 478 فروند لنج و 326 فروند قایق در صید میگوی امسال فعال بودند که تعداد روزهای دریاروی از رشد 36 درصدی برخوردار بوده است؛ به‌گونه‌ای که 10 هزار و 500 روز دریاروی در این استان را شاهد بودیم.

به گفته آخوندی، در استان بوشهر نیز 493 فروند لنج و 488 فروند قایق در زمینه صید میگو فعال بودند و در استان هرمزگان نیز تعداد لنج‌های فعال 177 فروند گزارش شده است.

وی در پایان درباره قیمت میگو با توجه به افزایش صید در سال جاری گفت: در استان خوزستان که میزان صید با افزایش روبه‌رو بوده است، میزان قیمت در مقایسه با سال گذشته با هشت تا 10 درصد کاهش برخوردار بوده است؛ به‌گونه‌ای که سر اسکله قیمت میگو از نوع ببری در عمده‌فروشی‌ها با قیمت 20 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گرفت./

M-960918-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید