Iranian Agriculture News Agency

امکان نگهداری 9 ماهه ماهی با عصاره توت فرنگی

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران با بیان توسعه تحقیقات گیاهان دارویی گفت: از این به بعد با استفاده از آب توت فرنگی تا 9 ماه ماهی و آبزیان با حفظ کیفیت نگهداری می‌شود.

به گزارش فارس، عباسعلی مطلبی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که نتیجه تحقیق پایش منابع آبی و سلامت آبزیان که این موسسه انجام داده چیست؟ گفت: وضعیت آلودگی آبهای کشور که در قالب طرح جامع مطالعه، بررسی و پایش منابع آبی از نظر آلودگی، فاضلاب، فلزات سنگین، مواد نفتی، دفع آفات نباتی انجام شد نشان می‌دهد آبهای کشور در شرایط هشدار قرار دارد و آلودگی روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات افزود: برای جلوگیری از آلودگی آبهای دریاها باید کشورهای دیگر هم باید وارد عمل شوند.

وی در پاسخ به نتیجه تحقیقات پایش سلامت و باقیمانده مواد زیان آور آبزیان گفت: نتیجه تحقیق نشان داد باقیمانده فلزات سنگین، آلودگی ناشی از فاضلاب‌ها و هیدروکربن‌های نفتی در آبزیان وجود دارد اما معنی دار نیست یعنی در حدی نیست که برای سلامتی زیان آور باشد اما باید تذکرات لازم به مسئولان ذیربط داده شود.

وی ادامه داد: گزارش جامع از پایش در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شد تا در معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای پیگیری مطرح شود.

وی به فعالیت موسسه تحقیقات شیلات در زمینه توسعه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: از عصاره محصولاتی مانند توت فرنگی و دانه انگور برای حفظ کیفیت و ماندگاری محصولات آبزیان استفاده می‌شود و اگر پیش از این مردم نگران مواد نگهدارنده در مواد غذایی محصولات آبزیان بودند با استفاده از این نوع مواد کاملا نگرانی‌ها از بین می‌رود.

وی ادامه داد: از عصاره آویش شیرازی برای ضد عفونی تخم قزل آلا استفاده می‌شود زیرا این مرحله حساس ترین مرحله تکثیر است و در غیر این صورت بخش زیادی از تخم‌های قزل آلا از بین می‌رود.

مطلبی گفت: تفاهنامه تجاری سازی با بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تولید عصاره آویشن شیرازی برای ضد عفونی تخم قزل آلا منعقد شده و با بکار گیری آن انقلاب بزرگی در تولید این نوع ماهی اتفاق می‌افتد.

وی گفت: استفاده از عصاره میوه، 6 الی 9 ماه ماندگاری محصولات آبزیان را افزایش داده و به حفظ کیفیت آن کمک می‌کند.

مطلبی گفت: طرح عصاره از گیاه آلوئه‌ورا و گون هم برای تقویت سیستم ایمنی آبزیان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه تمام تحولات حوزه خلیج فارس توسط ماهواره کنترل می‌شود، گفت: کوچکترین تغییر در شرایط آبی از نظر اکولوژیکی، رشد کشند قرمز، جلبکها و غیره را بررسی می‌کنیم.

مطلبی از طرح انتقال مرجان‌های خلیج فارس خبر داد و گفت: این تکنولوژی در دنیا تنها در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و ایران به عنوان کشور سوم دارنده این تکنولوژی است.

وی ادامه داد: به دلیل توسعه بندر‌ شهید رجایی لازم شد مرجان‌های کف دریا را که قرار بود توسعه یابد جایی کنیم.

مطلبی گفت: پروژه انتقال مرجان‌ها با اعتبار یک میلیارد و و 300 میلیون تومان انجام شد و 30 هزار کلونی را در فاصله 4 کیلومتر و به مساحت 4 هکتار قرار دادیم.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران، افزود: مرجان‌ها عمل فیلتراسیون و اکسیژن زایی را در دریا به عهده دارند در کف اقیانوس اکثر حیوانات در لابه لای این مرجان‌ها تخمگذاری می‌کنند و به دلیل اکسیژن بالای این محیط آنجا زندگی می‌کنند.

مطلبی هم چنین از مرجع بودن ایران در منطقه آسیا برای تشخیص بیماری‌های آبزیان خبر داد و گفت: طی رقابت‌های که سال گذشته با حضور 41 کشور انجام شد موسسه تحقیقات شیلات رتبه نخست را در تشخیص بیماری‌های ویروسی کسب کرد و مفهوم آن این است که از این بعد نیازی به ارسال نمونه به مراجع بین المللی برای تشخیص بیماری‌ها نیست و حتی کشورهای دیگر نمونه‌های خود را برای تشخیص بیماری به ایران می‌فرستند.

مطلبی هم چنین گفت: با تصویب دولت 22 میلیارد تومان برای اجرای طرح مبارزه با تهدیدات بیولوژیک در پهنه‌های آبی جمهوری اسلامی برای اجرا در مدت 5 سال تصویب شد.

وی افزود: این طرح شکوفایی های جلبکی را رصد کرده و مبارزه با کشنده‌ها شانه داران بیماری‌ها را انجام می‌دهد.

وی همچنین گفت: یک میلیون دلار هم برای احیای ماهیان خاویاری و ماهی آزاد و پرورشی کردن ماهی سفید و آزاد با همکاری دفتر محیط زیست دریای خزر تصویب شده است.

مطلبی از طرح کشت و پرورش گلخانه‌ای نوعی ماهی به نام تیلاپیا خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عملکرد این ماهی به 50 تن در هکتار می‌رسد و انقلابی‌ در تولید و پرورش این نوع ماهیان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید