Iranian Agriculture News Agency

مشاور انجمن صنایع لبنی در گفتگو با ایانا:

افزایش قیمت محصولات ناشی از استیصال تولیدکننده است/ شیر خشک وارد نشده است

افزایش قیمت محصولات ناشی از استیصال تولیدکننده است/ شیر خشک وارد نشده است
افزایش قیمت محصولات ناشی از استیصال تولیدکننده است/ شیر خشک وارد نشده است

در حالی که قیمت شیر خام نسبت به سال 89، 86 درصد افزایش یافته است، افزایش قیمت محصولات لبنی 28 درصد بوده است که افزایش‌های صورت‌گرفته را نیز باید ناشی از استیصال تولیدکننده برای زیان‌دهی بلندمدت توصیف کرد.

مشاور انجمن صنایع لبنی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در حالی که قیمت شیر نسبت به سال 89، 86 درصد افزایش قیمت داشته است، دولت تنها مجوز 28 درصد افزایش قیمت محصولات لبنی به صنایع داده است.

حسین چمنی افزود: اخبار قابل استنادی درباره میزان افزایش قیمت شیر وجود ندارد، اما بر اساس گزارش‌های پخش شده از صدا و سیما، شرکت‌های مختلف صنایع لبنی قیمت محصولات تمام‌شده خود را افزایش دادند.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که مقرر بوده است شیر توسط دامداران به قیمت 630 تومان تحویل داده شود، قیمتی که شیر خام تحویل صنایع لبنی می‌شود، قیمتی بیش از 850 تا 900 تومان است.

چمنی با اشاره به دامنه افزایش قیمت‌ها ادامه داد: راه‌حل ساده میزان افزایش قیمت‌ها آن است که دولت سود مشروع و سود قانونی محصولات لبنی را مشخص کند و از این حاشیه سود مراقبت کند تا افزایشی بیش از آن صورت نگیرد. ضمن آنکه مطالبات معوق سال 89 و 90 نیز به صنایع پرداخت شود.

هدفمندی یارانه‌ها 10 درصد قیمت تمام‌شده را افزایش داد

فعال بخش خصوصی تصریح کرد: اگر هدفمندی یارانه‌ها را به‌تنهایی به‌عنوان یک مؤلفه در نظر بگیریم، در طول سال 90، 10 درصد افزایش قیمت ناشی از حامل‌های انرژی در بخش صنایع لبنی اتفاق افتاد.

وی یادآور شد: 10 درصد مذکور در شرایطی است که هزینه‌های کارگری و شیر خام لحاظ نشود. چرا که حمل و نقل به‌تنهایی یکی از مؤثرترین عوامل افزایش هزینه‌های صنایع لبنی است.

چمنی تأکید کرد: پس از افزایش صورت‌گرفته در جریان هدفمندی یارانه‌ها، دولت پس از هفت ماه اجازه افزایش قیمت به صنایع داد که عملاً زیان قابل توجهی به صنعت تحمیل شد.

وی اظهار داشت: از سال 89 که قیمت شیر خام از 430 به 800 و تا پایان سال 90 تا 850 تومان نیز افزایش داشته است، نوسان قیمت شیر خام به‌علت حذف یارانه شیر و افزایش قیمت نهاده‌ها وجود داشته است.

افزایش 86 درصدی قیمت شیر خام

مشاور انجمن صنایع لبنی همچنین گفت: در صورتی که افزایش قیمت شیر خام نسبت به سال 89 محاسبه شود، میزان درصد افزایش با میانگین 800 تومان بیش از 86 درصد و با 850 تومان، 97 درصد خواهد بود. این در حالی است که 60 درصد هزینه‌های محصولات لبنی را شیر خام تشکیل می‌دهد.

چمنی در ادامه افزود: در یک تناسب منطقی در صورتی که هزینه‌های ناشی از هدفمندی یارانه‌ها را 10 درصد تعیین کرده و افزایش هزینه‌های قیمت شیر به‌علت حذف یارانه‌ها را نیز 60 درصد بدانیم، 70 درصد هزینه تمام‌شده محصولات لبنی افزایش داشته است. این در حالی است که دولت تنها مجوز افزایش 28 درصد به کارخانه‌ها داده است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده مدت زیادی نمی‌تواند با زیان‌دهی به فعالیت خود ادامه دهد. بر اساس اطلاعات بورس و حساب‌رسی‌های انجام‌شده پنج شرکت بزرگ حاضر در بورس، حاشیه سودآوری شرکت صنایع لبنی 3.5 درصد است و می‌توان گفت افزایش‌های صورت‌گرفته در صنایع لبنی در شرایط عسر و حرج تولیدکننده محصولات لبنی صورت گرفته است.

کانون رفع بحران منفعل عمل می‌کند

فعال بخش خصوصی ادامه داد: هرچند تصمیم‌گیری‌هایی برای کاهش قیمت شیر و توزیع نهاده‌ها در میان دامداران صورت گرفته است، اما واقعیت آن است که تصمیم‌گیری‌های صورت‌‌گرفته بسیار کند شکل اجرایی پیدا کرده و اثر کوتاه‌مدتی در بازار ندارد.

چمنی تصریح کرد: علوفه‌ای که باید در میان دامداران توزیع شود، ابتدا از کشور دیگری ثبت سفارش، خریداری و از طریق کشتی باید وارد کشور شود. این در حالی است که پروسه واردات نهاده‌های دامی، دوره‌ای طولانی است که با احتساب زمان توزیع آن، زمان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد.

کامیون توزیع علوفه نبود

مشاور انجمن صنایع لبنی یادآور شد: در حالی که ماه گذشته کشتی‌های واردات علوفه در بندر امام پهلو گرفتند، اما به‌علت نبود کامیون‌های توزیع، علوفه و نهاده‌های وارداتی مدت قابل توجهی در بندر معطل ماند.

وی تأکید کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، کامیون‌های حمل کالا در بخش توزیع گندم اشتغال داشتند و کامیون توزیع علوفه در دسترس نبود.

چمنی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های کند و غیراجرایی صورت‌گرفته اظهار داشت: زمانی از تولیدکننده صنایع لبنی باید انتظار کاهش قیمت داشت که شیر تحویلی به کارخانه‌ها به قیمت 630 تومان مصوب کارگروه در اختیار آنها قرار گرفته باشد.

وی خطاب به رسانه‌ها و دولت گفت: سؤال اساسی آنجاست که تولیدکننده صنایع لبنی بخش خصوصی تا کی می‌تواند با زیان‌دهی به تولید خود ادامه دهند.

صنایع لبنی قربانی کنترل تورم نشوند

فعال بخش خصوصی افزود: آنچه واضح است آن است که جامعه درگیر تورم و افزایش قیمت ناشی از هدفمندی یارانه‌ها است، اما اینکه تولیدکنندگان صنایع لبنی قربانی کنترل تورم شوند، نتیجه‌گیری غیرمنطقی است که ضرر و زیان آن به امنیت غذایی کشور بازمی‌گردد.

چمنی با انتقاد از واردات دیرهنگام شیر خشک خاطرنشان کرد: نقطه عطف سیاست‌گذاری‌های کنترل قیمت شیر خام، مجوز واردات شیر خشک بود که می‌توان گفت تنها تصمیم‌گیری درستی بود که در حوزه قیمت‌گذاری صورت گرفت.

شیر خشک به کشور وارد نشده است

مشاور انجمن صنایع لبنی ادامه داد: به‌رغم تأکیدات صورت‌گرفته صنایع لبنی، تاکنون شیر خشکی وارد کشور نشده است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان صنایع لبنی نتوانستند با ارز نرخ دولتی نسبت به واردات شیر خشک اقدام کنند، لذا هنوز شیر خشکی به کشور وارد نشده است.

چمنی یادآور شد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کماکان در مقابل واردات شیر خشک مقاومت کرده و معتقدند شیر به اندازه کافی در کشور وجود داشته و نیازی به واردات نیست.

وی تأکید کرد: انجمن صنایع لبنی اعلام می‌کند حاضر است در هر کجای کشور که مازاد شیر خام وجود دارد، با هر نرخی که دامدار تعیین می‌کند، شیر را خریداری کرده و پس از فرآوری، مجوز افزایش قیمت را نیز به نسبت خرید پایه شیر خام دریافت کند./

خبرنگار: فاطمه مهردادیان

N-910331-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید