Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز خبر داد:

برداشت بیش از ۸۵ هکتار از مزارع پنبه شهرستان اشتهارد در سال زراعی جاری

در سال زراعی جاری بیش از ۸۵ هکتار پنبه از مزارع کشت پنبه شهرستان اشتهارد برداشت شده است.

برداشت بیش از ۸۵ هکتار از مزارع پنبه شهرستان اشتهارد در سال زراعی جاری

در سال زراعی جاری بیش از ۸۵ هکتار پنبه از مزارع کشت پنبه شهرستان اشتهارد برداشت شده است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، مدیر امور زراعت این سازمان با اعلام این خبر گفت: کشت پنبه در سطح ۱۶۰ هکتار از اراضی شهرستان اشتهارد با تعداد ۳۰ نفر بهره بردار در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ صورت گرفته بود که از سطوح یادشده ۱۵۰ هکتار آن به‌صورت کشت نخست و ۱۰ هکتار آن به‌صورت کشت دوم (جاکشت مزارع غلات) انجام شد.

علی حیدری تأکید کرد: برای ترویج استفاده بهینه و صرفه‌جویی در آب مصرفی مزارع، روش کشت نشائی پنبه بر اساس برنامه ابلاغی حدود 5.1 هکتار به‌صورت کشت نشائی - حفاظتی، همراه با آبیاری تیپ و با استفاده از یک رقم وارداتی جدید پنبه برای نخستین‌بار در استان انجام شد.

وی بذور مورد استفاده در کشت پنبه را عموماً شامل بذور ایرانی نوع کرکدار و بذر دلینته شده از ارقام ورامین و خرداد عنوان کرد و افزود: تاریخ متداول کشت محصول پنبه در استان البرز از اوایل اردیبهشت‌ماه تا اواسط خردادماه است و با توجه به عدم تولید مناسب رقم ورامین که در چند ساله گذشته بیشترین سطح کشت پنبه را به خود اختصاص داده بود این سازمان به‌تازگی ارقام دیگری ازجمله رقم ایرانی خرداد و برخی ارقام خارجی را با هماهنگی وزارت متبوع وارد چرخه تولید پنبه در سطح استان البرز کرده است.

حیدری بیان کرد: میانگین آبیاری محصول پنبه در شهرستان اشتهارد 9 تا ۱۰ نوبت در آبیاری نشتی و کرتی است. بنابراین تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای صیانت از منابع آبی، حمایت از توسعه روش آبیاری نوین (تیپ) و توسعه کشت نشائی در مزارع پنبه بوده و برش سالانه لازم تهیه و به مدیریت­های شهرستانی نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با پایش مداوم و کنترل به موقع عوامل خسارت­زا که با تلاش کشاورزان و نظارت فنی کارشناسان جهاد کشاورزی صورت می­گیرد آفات و بیماری­های پنبه در مزارع این استان خسارت اقتصادی چندانی وارد نمی­کند و در نتیجه میزان استفاده از سموم شیمیایی بسیار ناچیز است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان البرز عنوان کرد: برداشت در مزارع پنبه در سال زراعی جاری از تاریخ ۲۰ آبان‌ماه 96 آغاز شده که تا تاریخ ۱۲ آذرماه سال جاری حدود ۸۵ هکتار از مزارع برداشت شده است.

حیدری یادآور شد: با توجه به عملکرد مناسب مزارع پنبه شهرستان اشتهارد در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ که با راهنمایی و هدایت فنی کارشناسان شهرستان اشتهارد و ستاد استان از یک‌سو و همکاری خوب کشاورزان از سوی دیگر به تحقق پیوست، با حضور آقای مهندس هزار جریبی مدیرکل محترم دفتر نباتات صنعتی و پنبه وزارت جهاد کشاورزی به همراه همکاران دفتر پنبه و مدیر و همکاران مدیریت زراعت استان و شهرستان اشتهارد برنامه کیل‌گیری پنبه در تاریخ هفتم آذرماه ۹۶ در یکی از مزارع پنبه شهرستان اشتهارد با برداشت و توزین عملکرد محصول پنبه در مزرعه چهار هکتاری انجام شد که پس از انجام محاسبات لازم عملکرد مزرعه پنبه هفت و نیم تن در هکتار تعیین شد؛ بنابراین دستیابی به عملکرد یادشده برای نخستین‌بار در سطح استان با توجه به متوسط عملکرد پنبه طی چندین سال گذشته در شهرستان اشتهارد (حدود 3.5 تن در هکتار) می­تواند شروع بسیار امیدوارکننده و رضایت‌بخشی برای کشاورزان و متولیان امر باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید