Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان ایران خبر داد:

راه‌اندازی بازارچه عرضه ماهی بسته‌بندی در قزوین/ بخش خصوصی برای راه‌اندازی بازار ماهی تهران دست به کار شد

با حمایت 100 درصدی بخش خصوصی، راه‌اندازی بازار ماهی تهران در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در تهران با وجود تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان میادین به‌دلیل مقاومت شدید بدنه اجرایی این سازمان برای صدور مجوز قانونی، برای تشکیل پایانه و بازار تخصصی عرضه آبزیان با سرمایه‌گذاری 100 درصدی تشکل‌ها و بدون همکاری این سازمان کار تدارک و تهیه زمین نزدیک فرودگاه بین‌المللی توسط صندوق توسعه آبزیان در حال انجام است.

بهروز کاکاوند افزود: با اختصاص زمین توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار استان قزوین، کار تجهیز غرفه‌های پایانه و بازارچه تخصصی بسته‌بندی و عرضه بهداشتی آبزیان مراحل پایانی آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح همچنین در بندر انزلی و شیراز با صدور مجوز از طرف دامپزشکی و سازمان شیلات و سازمان میادین مورد استقبال قرار گرفته و در حال انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: سامانه فروش محصولات آبزیان در بورس استان تهران با هدف عرضه این محصولات برای مردم با قیمت مناسب و حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود دلال‌ها به این بخش متأسفانه با وجود گذشت سه سال و هزینه‌های پرداخت‌شده توسط صندوق توسعه آبزیان، با وجود تفاهم‌نامه و صورت‌جلسه‌های انجام‌گرفته، هنوز قراردادی توسط سازمان میادین میوه و تره‌بار استان تهران با این صندوق منعقد نشده است.

کاکاوند تصریح کرد: برای فرهنگ‌سازی در بین مردم، ایده این طرح‌ها با هدف اینکه آبزیان بعد از کدگذاری و کنترل بهداشتی و شناسنامه‌دار شدن توسط پایانه و بازار تخصصی بسته‌بندی و عرضه بهداشتی به دست مردم برسد و مردم با خیال راحت از این محصولات استفاده کنند، توسط این صندوق ارائه شد.

وی یادآور شد: طبق اساسنامه سازمان میادین، غرفه‌ها باید در دست تولیدکنندگان باشد، در صورتی که 90 درصد آن در اختیار واسطه‌ها و دلال‌ها قرار دارد که حتی با طرح این مسائل در کمیسیون کشاورزی، با وجود قبول واگذاری غرفه‌ها توسط این سازمان به تولیدکنندگان در تهران، این مهم تا به حال اتفاق نیفتاده است.

طرح واگذاری صیدگاه‌ها به بخش خصوصی واقعی و اتحادیه‌ها صورت نگرفت

مدیرعامل صندوق توسعه آبزیان ایران تأکید کرد: در آخرین جلسه کمیسیون ملی این طرح توسط صندوق توسعه آبزیان به‌دلیل وفور قاچاق خاویار در بنادر مطرح شد که طی آن تشکل‌های آبزیان متعهد می‌شوند قاچاق خاویار را متوقف کنند.

کاکاوند با توجه به قیمت بالای خاویار ایران نسبت به روسیه و ارزش افزوده بالای خاویار اظهار داشت: با اجرای این طرح، قاچاق‌ فروشان به جای اینکه هم ماهی و هم خاویار آن را از بین ببرند، با قیمت مناسب آن را به بخش خصوصی می‌فروشند و به تدریج کار کنترل قاچاق با کمک حراست دریا و نظارت و حمایت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود و از آن طرف خاویار پرورشی ساماندهی می‌شود، ولی با وجود صورت‌جلسه‌های انجام شده هنوز واگذاری توسط شرکت مادرتخصصی صورت نگرفته است./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

F-910331-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید