Iranian Agriculture News Agency

چینی‌ها موفق به تولید گوجه‌فرنگی تراریخته شدند

محققان چینی و فرانسوی موفق شدند به کمک مهندسی ژنتیک گوجه فرنگی هایی با ارزش غذایی افزوده تولید کنند.

چینی‌ها موفق به تولید گوجه‌فرنگی تراریخته شدند
محققان چینی و فرانسوی موفق شدند به کمک مهندسی ژنتیک گوجه فرنگی هایی با ارزش غذایی افزوده تولید کنند.

به گزارش ایانا از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، گوجه فرنگی تراریخته با سطوح قابل توجه ویتامین و خواص آنتی اکسیدانی افزایش یافته در دانشکده علوم دانشگاه هنگ کنگ تولید شد. محققان علوم زیستی دانشکده علوم دانشگاه هنگ کنگ، با همکاری موسسه تحقیقات بیولوژیک استراسبورگ فرانسه موفق به کشف روشی برای افزایش همزمان مقدار ویتامین E و ویتامین A در گوجه فرنگی شدند. مقدار ویتامین های E و A در این گوجه فرنگی تراریخته به ترتیب ۶ و ۲ برابر شده است. به علاوه با افزایش مقدار آنتی اکسیدان ها در این گوجه فرنگی خواص ضد سرطانی آن به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.
فعالیت آنتی اکسیدانی کارتنوئیدهای گوجه فرنگی های تراریخته به میزان قابل توجهی بیشتر است.در این گوجه فرنگی با استفاده از نوعی آنزیم، مسیر ایزوپرنوئیدی در گیاه گوجه فرنگی مهندسی شده است.
محققان برای تولید این آنزیم در گوجه فرنگی ژنی از یک گونه خردل به گوجه فرنگی منتقل کردند.ظاهر و اندازه این گوجه فرنگی های تراریخته مشابه ارقام غیرتراریخته است، اما مجموع کاروتنوئیدها از جمله پروویتامین A و لیکوپن به ترتیب به مقدار ۱۶۹ و ۱۱۱ درصد در آن ها افزایش یافته است.
فیتواسترول های تولید شده در این گوجه فرنگی تراریخته هم به کاهش کلسترول خون و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی کمک می کنند.
سازمان غذا و داروی آمریکا تایید کرده که مصرف ۸ گرم از این ترکیبات در رژیم غذایی روزانه افراد، می‌تواند بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش دهد اما بیشتر موادغذایی به طور طبیعی فاقد مقادیر کافی فیتواسترول ها هستند.



انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید