Iranian Agriculture News Agency

قیمت آب در ترکیه ١٣، کانادا ١٩ و در فرانسه ٣١ برابر ایران است



سرانه مصرف آب ایران ٢برابر استاندارد جهانی است؛ لذا بایستی حتی نسبت به بحث آب مجازی نیز حساس باشیم.


به گزارش ایلنا، «نعمت حسنی» رئیس پژوهشکده عمران، آب و محیط‌زیست گفت: سرانه مصرف آب ایران ٢برابر استاندارد جهانی است؛ لذا بایستی حتی نسبت به بحث آب مجازی نیز حساس باشیم. او با بیان این‌که قیمت آب در ایران باید ٣ تا ٤برابر قیمت کنونی باشد، ادامه داد: قیمت آب در ترکیه ١٣برابر، کانادا ١٩برابر، دانمارک، فرانسه و اروپا تا ٣١برابر قیمت آب در ایران است.


او با اشاره به این‌که کمبود منابع اعتباری می‌تواند صدمات جدی به بدنه آب کشور وارد کند، گفت: میزان متوسط آب بدون درآمد در کشور ما ٣٠‌درصد است که با قیمت تمام‌شده ١٥٠٠ تومان برای هر مترمکعب آب، ٣٦٠٠‌میلیارد تومان خسارات آب هدررفته به کشور تحمیل می‌شود.


او همچنین میزان حجم بارش‌های جوی را ٤٠٠‌میلیارد مترمکعب ذکر کرد و افزود: از این میزان ٧٠‌درصد برابر ٢٨٠‌میلیارد مترمکعب تبخیر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان قرن ٢١ میزان نزولات جوی با توجه به افزایش اثرات گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم به کمتر از ١٨٠میلیمتر برسد.


او با اشاره به این‌که میزان پرت آب در شهرهای بزرگ و مهم کشور ژاپن مانند توکیو ٣‌درصد و در سایر نقاط آن نیز کمتر از ٦‌درصد است، تصریح کرد: میزان آب بدون درآمد و هدررفته در شهرهای جنوبی ما بسیار بالاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید