Iranian Agriculture News Agency

ایران در تولید مولد میگوی وانامی به خودکفایی رسید

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در تولید مولد میگوی وانامی به خودکفایی رسیده است.به گزارش واحد مرکزی خبر،عباسعلی مطلبی در نشست خبری با اشاره به اینکه در پرورش میگو به تولید پایدار رسیده ایم ، افزود: امسال حتی یک عدد میگوی وانامی نیز وارد نخواهد شد و تا 30 ماه آینده امکان صادرات مولدمیگوی وانامی هم فراهم می ‌شود.

وی گفت: مرکز تولید میگوی عاری از بیماری با حمایت مالی معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری و با اختصاص 8 میلیارد تومان اعتبار در بوشهر ایجاد شد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از معرفی ماهی گونه تیلا پیلا به پرورش دهندگان آبزیان در کشور خبر داد و افزود: پژوهشگران این موسسه موفق شدند پس از تحقیق در باره مولدسازی ، روش تکثیر، نوع تغذیه و شناسایی بیماری‌های این گونه، ماهی کیلا پیلا را به طور رسمی برای پرورش به تولیدکنندگان معرفی کنند و هم اکنون این ماهی در استان یزد تولید می‌شود.

مطلبی از معرفی گونه دیگری از ماهی تیلاپیلا خبر داد و گفت: میزان تولید این گونه بسیار بالاست و تولید در استخرهای خاکی به بیش از 50 تن در هر هکتار می‌رسد.

وی درباره نتایج پژوهش ماهیان خاویاری افزود: هم‌اکنون تکثیر 5 گونه از ماهیان خاویاری انجام و گونه ماهی خاویاری سیبری نیز به تولیدکنندگان معرفی شده است و این گونه ماهی در کمتر از 5 سال به تولید خاویار می رسد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گونه جدیدی از ماهی خاویاری پرورشی را معرفی کرد و گفت : گونه دوم «بستر» نام دارد که این گونه نیز در کمتر از 1 سال به تولید خاویار می‌رسد و به زودی به آبزی پروران معرفی خواهد شد.

مطلبی ، کشف هورمون رشد فیل ماهی را از دیگر دستاورد‌های علمی کشور دانست و افزود: هم‌اکنون هورمون رشد فیل ماهی که گونه بسیار مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری است شناسایی و در این بانک ژن ثبت شده است. فیل ماهی از گونه‌های نایاب حوزه دریای خزر است که با شناسایی هورمون رشد می‌توان فیل ماهی را پرورش داد و برای افزایش ذخایر این گونه کار رهاسازی نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه موسسه تحقیقات شیلات ایران سال گذشته برای معرفی10 گونه جدید آبزیان برنامه‌ریزی کرده بود، گفت: از سال گذشته تاکنون علاوه بر گونه ماهیان خاویاری و میگو ؛ سه گونه کپورماهیان و یک گونه کفال خاکستری به آبزی پروران معرفی شده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران از تشکیل نخستین بانک ژن ماهیان در کشور خبر داد و افزود: بانک ژن برای حفاظت از ذخایر آبزیان در بخش ماهیان استخوانی، ماهیان دریایی، آرتمیا، ماهی سفید و آزاد تشکیل شده است.

مطلبی گفت: طرح حفاظت از آبزیان مورد توجه دفتر برنامه حفاظت محیط زیست خزر قرار گرفت و این سازمان بین‌المللی یک میلیون دلار اعتبار برای احیای گونه‌های وحشی کم‌یاب اختصاص داده است.وی افزود: پژوهشگران موسسه تحقیقات شیلات ایران با این اعتبار موفق شدند دو گونه ماهی‌آزاد و ماهی سفید دریای خزر را پس از انجام تحقیقات گسترده به عنوان گونه‌هایی که در شرایط قفس پرورش می‌یابد، به آبزی پروران معرفی کنند.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت: ماهیان سوبیتی، هامورف حلوای سفید، هامور و ماهی صافی نیز که از آبزیان دریای جنوب است ، بزودی برای پرورش در قفس به آبزی پروران معرفی خواهد شد.مطلبی در باره اقدامات موسسه تحقیقات شیلات ایران برای حفاظت از میگوی آرتمیا در دریاچه ارومیه افزود: هم‌اکنون میگوی آرتمیا در استان‌های فارس، قم و استان ساحلی جنوبی کشور تکثیر و تولید می‌شود و در زمانی که شرایط محیط زیست محیطی دریاچه ارومیه به لحاظ میزان شوری بهبود یابد ، آرتمیا در دریاچه رهاسای می‌شود.

وی همچنین درباره اجرای طرح جامع مبارزه با تهدیدات بیولوژیک در آب‌های کشور گفت: از سال 88 تاکنون پس از شکوفایی جلبک کشند قرمز ، عملیات پایش برای رصد کردن شکوفایی جلبکی در آب‌های کشور در دستور کار است و دولت نیز با تصویب بودجه 22 میلیارد تومانی برای 5 سال از این طرح حمایت کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: سال گذشته یک میلیارد تومان از بودجه 22 میلیارد تومانی تامین شد که کمک خوبی برای اجرای تحقیقاتی کنترل رشد این جلبک‌ها بود.

مطلبی افزود: گونه‌های آبزی با میزان تولید بالا، احیا و بازسازی ذخایر آبی، تولید صدف مروارید ساز، توسعه استفاده از گیاهان دارویی و جایگزینی آن با داروهای شیمیایی، تولید پروبیوتیک‌ها یا مواد غذایی غنی برای ماهیان پرورشی را از مهم ترین برنامه‌های سال 91 موسسه تحقیقات شیلات ایران اعلام کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید