Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش قیمت جو و کاهش قیمت دام زنده عشایر را از پا درآورده است/ نبض بازار نهاده در دست تأمین‌کنندگان

در شرایطی که قیمت ارز بالا رفته، قیمت نهاده‌های وارداتی نیز از افزایش برخوردار شده، اما قیمت دام زنده کاهش یافته است که این مسئله جامعه عشایری را دچار مشکلات بیشماری کرده است.

افزایش قیمت جو و کاهش قیمت دام زنده عشایر را از پا درآورده است/ نبض بازار نهاده در دست تأمین‌کنندگان

در شرایطی که قیمت ارز بالا رفته، قیمت نهاده‌های وارداتی نیز از افزایش برخوردار شده، اما قیمت دام زنده کاهش یافته است که این مسئله جامعه عشایری را دچار مشکلات بیشماری کرده است.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا افزایش قیمت نهاده‌ها ازجمله جو و ذرت را برای عشایر که مصرف‌کنندگان این کالا هستند، مشکل‌زا برشمرد و گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها در تمام جهان همراه با افزایش محصولات تولیدشده است، اما در ایران معکوس بوده، به‌گونه‌ای که افزایش نهاده ذرت و جو در شرایطی که دام‌ها باید پروار شوند، قیمت فروش دام زنده را کاهش داده است.

سیدجلیل میرزاهد افزود: عشایر مجبور هستند در شرایط فعلی دام‌های خود را تعلیف دستی کنند و با توجه به شرایط موجود و افزایش قیمت نهاده‌ها، باید نهاده‌ای گران‌قیمت تهیه کنند و بدین‌ترتیب اگر در زمانی برای رفع مسائل مالی مجبور به فروش دام‌ها شوند، قیمت فروش دام پایین‌تر از هزینه‌ای است که برای آن می‌شود.

وی بیان کرد: بالا رفتن نرخ ارز و افزایش قیمت نهاده‌ها باعث شده است که عشایر به مشکلات زیادی برخورد کنند، به‌گونه‌ای که در ماه‌های گذشته که قیمت نهاده جو پایین بود، مشکلی وجود نداشت، اما در شرایط حاضر قیمت جو یک‌هزار و 32 تومان بوده، اما قیمت دام زنده 16 هزار تومان است؛ در حالی که در ماه‌های گذشته قیمت دام زنده در شرایطی که قیمت جو 800 تومان بود، به 20 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده بود.

میرزاهد ادامه داد: با وجود آنکه اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولید مقدار زیادی جو را در انبارها ذخیره کرده‌اند، اما این مقدار تنها 40 درصد نیازهای جامعه عشایری را پاسخ می‌دهد و مابقی آن باید از بازار آزاد تأمین شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


شرکت پشتیبانی امور دام برای کاهش هزینه‌ها اقدام کند، نه فروش محصولات خود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی عشایر ایران عنوان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام نیز در شرایط حاضر محصول جوی خود را همسان با قیمت بازار به فروش می‌رساند، یعنی تفاوتی بین خرید محصول از بازار آزاد و شرکت دولتی وجود دارند، در حالی که دامداران نیازمند آن هستند که این نهاده را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنند.

وی یادآور شد: در شرایط حاضر تأمین‌کنندگان نهاده‌های بخش کشاورزی نبض بازار را در دستان خود گرفته و بی‌ثباتی بزرگی را در بازار رقم زنده‌اند.

میرزاهد تأکید کرد: نیازمند آن هستیم که عوامل نظارتی برای کاهش قیمت نهاده‌ها وارد عمل شوند، اما همچنان به‌دلیل اجبار برای تعلیف دام‌ها، عشایر مجبور هستند نهاده را با قیمت بالا خریداری کنند.

وی خاطرنشان ساخت: دولت در تمامی مراحل و مشکلات دامداران در کنار آن‌ها بوده است، اما مشکلات اقشار ضعیف بسیار زیاد است و نیازمند آن هستیم که برای کاهش فشار بر این قشر، در این مسئله نیز دولت ورود کند و با برنامه‌ریزی دقیق موقعیت بازار را برای کاهش هزینه‌ها نظارت کند.

میرزاهد در پایان اظهار کرد: تعاونی‌های تولید نیز با اختصاص وام‌های با بهره پایین و تأمین حدود 40 درصد جوی مورد نیاز جامعه عشایری در حال امداد به این بخش هستند، اما نیاز است که فکری اساسی در این حوزه اتفاق بیفتد./

M-960926-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید