Iranian Agriculture News Agency

پرسپولیس دیپلماسی سیاسی - ورزشی را برد؟


با رایزنی های صورت گرفته از سوی باشگاه پرسپولیس با مقامات سیاسی کشور ترکیه و موافقت باشگاه ریزه اسپور فردا با ارسال نامه ای جریمه سنگین و ۷۸۹ هزار یورویی باشگاه پرسپولیس بخشیده می شود.در جریان سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران و همچین سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایران به ترکیه و با مذاکرات انجام شده از سوی باشگاه پرسپولیس با باشگاه ریزه اسپور ترکیه قرار است جریمه تعیین شده از سوی فیفا به میزان قابل توجهی بخشیده شود.

مشروح کامل جزییات مذاکرات انجام شده؛

باشگاه ریزه اسپور در پی تلاش های مدیریت باشگاه پرسپولیس و رایزنی های دیپلماتیک با توصیه اردوغان تمام مطالبات خود از باشگاه پرسپولیس را بخشید و هیچ غرامتی از پرسپولیس و طارمی دریافت نخواهد کرد. حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس به دلیل این که هنوز نامه کتبی ریزه اسپور را دریافت نکرده خبر موافقت باشگاه ریزه اسپور با عدم دریافت کل غرامت ۷۸۹ هزار یورویی (حدود ۴ میلیارد تومان) را رسانه ای نکرده است.باشگاه ریزه اسپور به احتمال فراوان بخش قابل توجهی از این غرامت را به عنوان تخفیف دریافت نکرده و مابقی را هم قسطی دریافت می کند اما خبر ویژه این است که گرشاسبی توانسته در سایه رایزنی های دیپلماتیک موافقت اولیه سران ریزه اسپور با بخشیدن کل طلب دست به کار بزرگی بزند. بر این اساس مسوولان ریزه اسپور قرار است فردا با ارسال نامه ای کتبی به باشگاه پرسپولیس اعلام کنند که از دریافت غرامت ۷۸۹ هزار یورویی صرف نظر کرده و این آمادگی را دارند که قرارداد خواهر خواندگی بین این ۲ باشگاه امضا شود. در بدبینانه ترین حالت ریزه اسپور بخش اعظمی از غرامت را دریافت نمی کند و مدیران ریزه اسپور قرار است سه شنبه به تهران بیایند و تفاهمنامه ای امضا شود که در زمینه ترانسفر بازیکن ، آکادمی و ... خواهد بود در این باره جزییات رایزنی های دیپلماتیک در پرونده ریزه اسپور و پرسپولیس می تواند حاوی نکات جالبی باشد.

زمانی که حکم فیفا صادر شد اخباری منتشر می شد که باشگاه پرسپولیس در حال رایزنی با ریزه اسپور است تا در سایه توافق با آن ها مشکل غرامت حل و فصل شود اما همه این خبرها تکذیب شد تا زمانی که گرشاسبی متوجه شد که از طریق شکایت به CAS نمی توان امیدی به عبور از این بحران داشت و رایزنی دیپلماتیک را در دستور کار خود قرار داد و با با مدیر تشریفات ریاست جمهوری ارتباط برقرار کرد.

حسین پور که قبلا در وزارت امور خارجه بوده و بسیاری از مشکلات باشگاه های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و دیگر تیم ها و همچنین فدراسیون فوتبال در ورود و خروج مربیان و بازیکنان خارجی و تیم های ملی را حل و فصل کرده اهل شهرستان اندیمشک و همشهری گرشاسبی است.

این مدیر کاملا فوتبالی تشریفات ریاست جمهوری وقتی با پیشنهاد گرشاسبی مواجه می شود به وی می گوید اتفاقا آقای اردوغان به تهران می آیند و حالا وقت آن است که تلاش کنیم. گرشاسبی و حسین پور موضوع را با وزیر ورزش در میان می گذارند. در نهایت با رایزنی های انجام شده سلطانی فر در محل ملاقات اردوغان و روحانی که حدود یک ماه پیش در تهران انجام شد حضور یافته و موضوع را با اردوغان مطرح می کند.

رییس جمهوری ترکیه هم همان لحظه با مالک باشگاه ریزه اسپور که یکی از اقوام او است تماس گرفته و خواهان مذاکره با پرسپولیس و حل و فصل موضوع می شود. در ادامه و بعد از مدتی اما باشگاه ریزه اسپور به مدیریت پرسپولیس اعلام می کند حاضر است ۲۰۰ هزار دلار تخفیف دهد و بخشی از طلب را هم اقساطی دریافت کند.

گرشاسبی یکشنبه هفته قبل و دو روز زودتر از سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به ترکیه رفته بود و آنجا با مسوولان ریزه اسپور مذاکراتی داشت. آن ها باز هم تاکید می کردند ما ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار دلار تخفیف می دهیم و مابقی را اقساطی دریافت می کنیم. گرشاسبی اما ناامید نمی شود و در ترکیه می ماند تا اینکه سه شنبه هفته قبل روحانی و همراهان عالی رتبه اش وارد آنکارا می شوند. در سایه رایزنی وکیل اردوغان و حسین پور مدیر تشریفات ریاست جمهوری اقدامات لازم انجام می شود و گرشاسبی به اتفاق و مقام مسوول باشگاه در بخش روابط بین الملل و حقوقی از دو خیابان امنیتی عبور کرده و به هتل محل اقامت رییس جمهوری ایران می رسند. آنجا گرشاسبی و همراهانش با ظریف وزیر امور خارجه، واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، نهاوندیان از معاونان رییس جمهور دیدار می کند.

در نهایت موضوع به اردوغان منتقل می شود وزیر ورزش هم تمامی این موضوعات و اتفاقات را در تهران رصد کرده و بر اساس گزارش های دریافتی گرشاسبی اقداماتی برای سهولت در امور انجام داده و پیشنهادهایی می دهد که در حوزه دیپلماتیک رعایت آن ها الزامی است. در نهایت ماجرا به اردوغان منتقل می شود و رییس جمهوری علاقه مند به فوتبال ترکیه هم مجددا با مالک ریزه اسپور که از اقوام وی به حساب می آید تماس گرفته و می گوید: بیتیر (تمامش کنید). مالک ریزه هم در پاسخ می گوید: تامام ( اوکی).

اردوغان از مالک ریزه اسپور می خواهد این ماجرا تمام و حل و فصل شود و می توانید با هم ارتباطات فوتبالی و ورزشی داشته باشید و در آینده اقداماتی انجام شود که هم شما منتفع شوید و هم باشگاه پرسپولیس به عنوان یک تیم پرطرفدار. حالا قرار است باشگاه ریزه اسپور امروز یا فردا رسما اعلام کند چه میزان از مطالبات را می بخشد اما احتمال اینکه آن ها کل بدهی را دریافت نکنند وجود دارد. به این ترتیب پرونده غرامت ۷۸۹ هزار یورویی که به بحرانی در پرسپولیس تبدیل شده حل و فصل می شود. طارمی هم که محرومیت ۴ ماهه اش دوم بهمن به پایان می رسد باید مدیون گرشاسبی و دولت مردان باشد چرا که او هم در پرداخت این غرامت باید باشگاه را همراهی می کرد. از آنجا که پرسپولیس و طارمی مرتکب تخلف شده اند بعید است که CAS به نفع پرسپولیس حکم دهد، ولی در صورتی که اثبات شود پرسپولیس طارمی را تحریک نکرده و در عدم پایبندی او به قرارداد با ریزه اسپور نقش نداشته احتمال اینکه محرومیت پرسپولیس از دو به یک پنجره نقل و انتقالات کاهش یابد، وجود دارد. حتی گفته می شود احتمال دارد ریزه اسپور تلاش هایی را انجام دهد و با دفاعیات ارسالی خود به CAS در کاهش محرومیت پرسپولیس نقش آفرین شود. هر چند که بعید است فیفا و CAS محرومیت پرسپولیس را به طور کامل لغو کنند.

وبسایت نود


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید