Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

افزایش 25 درصدی قیمت ماشین‌آلاتی که از ارز مبادله‌ای محروم شدند/ حذف ارز مبادله‌ای برای ادوات مکانیزه، افزایش ضایعات و کاهش تولید را دربر دارد

حذف ارز مبادله‌ای برای کالاهای پراهمیت بخش مکانیزاسیون در اهداف اقتصاد مقاومتی خدشه وارد کرده و افزایش قیمت ماشین‌های فوق را دربر دارد.

افزایش 25 درصدی قیمت ماشین‌آلاتی که از ارز مبادله‌ای محروم شدند/ حذف ارز مبادله‌ای برای ادوات مکانیزه، افزایش ضایعات و کاهش تولید را دربر دارد


حذف ارز مبادله‌ای برای کالاهای پراهمیت بخش مکانیزاسیون در اهداف اقتصاد مقاومتی خدشه وارد کرده و افزایش قیمت ماشین‌های فوق را دربر دارد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از حذف مجدد ارز مبادله‌ای برای یکی دیگر از ماشین‌آلات بخش کشاورزی خبر داد و گفت: پس از حذف ارز مبادله‌ای برای ماشین‌های نشاءکار برنج یکی دیگر از ادوات پرمصرف بخش کشاورزی در حوزه غلات نیز از دریافت ارز مبادله‌ای محروم شد.

کامبیز عباسی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم، با تدبیر وزیر جهاد کشاورزی، خطوط اعتباری مکانیزاسیون راه‌اندازی شد که به‌موجب آن بیش از پنج‌هزار و 250 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت که این رقم بیش از 95 درصد با تکیه بر مباحث اقتصاد مقاومتی و تأکید مقام معظم رهبری در حوزه صنعت داخلی ماشین‌های کشاورزی هزینه شد و موجبات خروج از رکود صنعت ماشین‌های کشاورزی در کشور را مهیا کرد.

وی بیان کرد: به نحوی که کارخانه‌های ماشین‌ها و ادوات کشاورزی که در نیمه نخست سال 1392 با تعطیلی و رکود روبه‌رو بودند، به یکباره با حجم عظیمی از تقاضاها و سرمایه‌گذاری و رونق روبه‌رو شدند؛ به‌طوری که بیش از 80 هزار دستگاه تراکتور و بیش از 180 هزار دستگاه ادوات کشاورزی با تکیه 95 درصدی بر صنعت تولید داخل و ایجاد کار و اشتغال در این حوزه توسط متقاضیان جذب و در عرصه مزارع و باغ‌ها و تمامی حوزه‌های بخش کشاورزی به کار گرفته شد.

عباسی ادامه داد: سهم عمده‌ای از خوداتکایی محصولات کشاورزی و بهبود تراز تجاری بخش و رشد اقتصادی در این حوزه میسر شد که در طول تاریخ مکانیزاسیون کشور، این حجم سرمایه‌گذاری با تکیه بر صنعت داخل بی‌نظیر بوده است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


تنها پنج درصد از نیاز ماشین‌آلات بخش کشاورزی از واردات تأمین می‌شود

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این راستا پنج درصد از نیازهای ماشینی بخش کشاورزی از مبادی وارداتی تأمین می‌شد که به هیچ وجه تولید داخل نداشت و عمدتاً ماشین‌های زراعت برنج، تراکتورهای سنگین، کمباین‌های سنگین برداشت غلات و برخی ماشین‌های نوین و خاص بخش کشاورزی را که از نظر فنی مورد نیاز جدی کشاورزان کشور بوده را تأمین می‌کرد.

وی یادآور شد: این ماشین‌آلات نقش تعیین‌کننده‌ای در تولید برنج، گندم و سایر محصولات صنعتی دارند، اما متأسفانه اخیراً بدون هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، ارز مبادله‌ای ماشین‌های کشاورزی فوق که سهم ناچیزی از ارز مبادله‌ای کشور را شامل می‌شود قطع شده و این امر موجبات افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت ماشین‌های مذکور را فراهم کرده است.

عباسی تأکید کرد: این افزایش قیمت فشار مضاعفی به کشاورزان وارد می‌کند و بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و استمرار توفیقات درخشان دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه مکانیزاسیون خدشه وارد خواهد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: مسلماً چنانچه کار کارشناسی و فنی در این باره صورت گیرد، به‌طور قطع این تصمیم ناگهانی اصلاح خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اختصاص ارز مبادله‌ای به ماشین‌های کشاورزی نه‌تنها کمتر از دارو نیست، بلکه در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است، چرا که نبود نشاءکار برنج و ماشین‌های زراعت باعث می‌شود که بهره‌برداران عملیات فوق را به‌صورت دستی انجام دهند و شالیکاران مجبور شوند تا زانو در گل فرو روند که این امر انواع بیماری‌های رماتیسمی، پوستی و پیری زودرس را باعث شده و تأمین دارو برای این قشر که یک میلیون و 200 هزار بهره‌بردار در حوزه برنج و با احتساب خانواده‌های آن‌ها 4.5 میلیون نفر را شامل می‌شود را دربر خواهد داشت.

به گفته عباسی، در حوزه تراکتورهای سنگین، کمباین‌های غلات سنگین، تراکتورهای سنگین و سایر ماشین‌های نوین که تولید داخل ندارند، هرگونه محدودیت موجبات عدم توسعه مکانیزاسیون در محصولات غلات و محصولات صنتی کشور نظیر چغندرقند، سیب‌زمینی و دانه‌های روغنی شده که قطعاً اثرات خود را در افزایش ضایعات و کاهش تولید نمایان خواهد ساخت؛ بنابراین جا دارد ضمن تثبیت سیاست‌های محقق‌شده طی شش سال گذشته نسبت به حفظ دستاوردهای چشمگیر و اثرگذار بخش کشاورزی اهتمام بیشتری معطوف شود./

M-960927-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید