Iranian Agriculture News Agency

در نامه سرگشاده مرغداران به رئیس جمهور برای حل مشکلات این صنعت عنوان شد:

افزایش 280 میلیارد تومانی هزینه تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مرغداران طی یک ماه

افزایش قیمت نهاده‌ها و از طرفی ناهمخوانی قیمت مرغ زنده با هزینه‌های سالن‌های مرغداری، فعالان این صنعت را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.

افزایش 280 میلیارد تومانی هزینه تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مرغداران طی یک ماه

افزایش قیمت نهاده‌ها و از طرفی ناهمخوانی قیمت مرغ زنده با هزینه‌های سالن‌های مرغداری، فعالان این صنعت را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایانا، از آنجا که خرید خوراک، سهمی بالای 70 درصد در هزینه‌های واحدهای تولید گوشت مرغ دارند، پس هرگونه نوسان در این بخش، طیف وسیعی از سود و زیان بنگاه‌های اقتصادی را دربر می‌گیرد. طی ماه‌های اخیر با وجود ارز مبادله‌ای که به برخی اقلام وارداتی مانند ذرت یا سویا اختصاص یافته است، اما طی ماه‌های گذشته نرخ این نهاده‌ها روندی صعودی داشته و کم‌کم فعالان عرصه مرغداری را بیش از گذشته با مشکلات مالی همراه کرده است.

حتی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و به خبرنگار ایانا گفت: "افزایش قیمت نهاده‌ها در برخی مواقع باعث کاهش سود یا متضرر شدن مرغداران می‌شود و در نهایت روی قیمت محصولات نهایی (گوشت مرغ و تخم‌مرغ) اثر منفی می‌گذارد."

حسن رکنی افزود: "اختصاص ارز مبادله‌ای و تأمین آن به میزان وسیع برای نهاده‌ها، نشان‌دهنده حمایت‌های لازم از سوی دولت است؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید در بهای کارشناسی قیمت تمام‌شده نهاده‌های طیور دقت لازم را داشته باشند تا با تعدیل قیمت نهاده‌ها، تولیدکنندگان متضرر نشوند."

در همین راستا اعضای هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ایران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور، ضمن تقدیر از تلاش‌های مستمر مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از مرغداران، خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات فعالان این صنعت شدند.

در این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: "دستور فرمایید جلسه‌ای با حضور معاون اول جنابعالی و تمامی بخش‌های مرتبط دولت و مرغداران برای حل بنیادین مشکلات مداوم و مستمر صنعت مرغداری تشکیل شود تا تولیدکنندگان گوشت مرغ که طبق آمار و ارقام و گزارش‌های بانک مرکزی یکی از شاخص‌های تعیین کننده در ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت بیش از 80 میلیونی کشور هستند، خود در ناامنی نباشند."

در بخش دیگری از این نامه، آمده: "طی دو ماه اخیر قیمت نهاده‌ها همانند کنجاله سویا و ذرت در هر کیلو و به طور متوسط 300 تومان افزایش یافت. با توجه به مصرف روزانه 15 هزار تن از این مواد ضروری برای مرغداران گوشتی، روزانه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان به هزینه‌های تولید اضافه شده است. این افزایش در یک ماه دوره پرورش، 150 میلیارد تومان و برای تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ با ضریب متوسط، هزینه تولید حدود 280 میلیارد تومان افزایش خواهد داشت."


به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-960927-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید