Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مطرح کرد:

ظرفیت اشتغال‌زایی برای بیش از 500 هزار نفر در مناطق خرماخیز کشور/ کاهش تعداد فروشندگان و حاشیه بازار در دستور کار قرار گیرد

صفایی از ظرفیت ایجاد اشتغال برای بیش از 500 هزار نفر، در مناطق خرماخیز کشور خبر داد.

ظرفیت اشتغال‌زایی برای بیش از 500 هزار نفر در مناطق خرماخیز کشور/ کاهش تعداد فروشندگان و حاشیه بازار در دستور کار قرار گیرد

صفایی از ظرفیت ایجاد اشتغال برای بیش از 500 هزار نفر، در مناطق خرماخیز کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، امروز در نشست هم‌اندیشی ساماندهی تولیدکنندگان و بهره‌برداران خرما گفت: اگر برنامه‌ریزی صحیح درباره تولید خرما صورت گیرد، در مناطق خرماخیز کشور می‌توان برای بیش از 500 هزار نفر اشتغال‌زایی کرد.

حسین صفایی، با اشاره به اینکه در ساماندهی زنجیره یک محصول، چندین عامل دخیل هستند، افزود: مهم‌ترین شاخص‌هایی که در دنیا هم مورد قبول واقع شده، کم شدن تعداد فروشندگان و حاشیه بازار و نیز پیش فروش کردن محصول قبل از تولید، از طرف کشاورز است.

به گفته وی، نه‌تنها در خرما بلکه باید در تمام عرصه‌های تولیدی کشاورزی به سمتی حرکت کرد که محصول مورد نظر، یک یا حتی چند سال قبل از تولید به فروش برسد. این موضوع می‌تواند به عنوان تضمینی برای تولیدکننده به شمار رود و کشاورز بر اساس نیاز بازار، نوع، کیفیت، قیمت، بسته‌بندی و نوع بازار را تعیین کرده و دیگر بعد از تولید، دغدغه فروش نخواهد داشت.

صفایی عنوان کرد: هر چه حاشیه بازار کوچک‌تر شود، مصرف بالا رفته و دریافتی کشاورزان افزایش خواهد یافت. این مسئله نیز، باید به گونه‌ای مدیریت شود که به طور مدام، کنترل و پایش آن در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر تعداد فروشندگان یک محصول کاهش یابد، بدون شک قدرت چانه‌زنی برای تولیدکننده افزایش خواهد یافت. شاخصی که متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم. این در حالی است که باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح، منافع هر محصولی را هم به لحاظ مصرف و هم به لحاظ تولید مد نظر قرار داد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، معتقد است با ایجاد زنجیره تولید و عرضه برای محصولی مانند خرما، نه تنها هر دو طرف بازار از منافع مشترکی بهره‌مند می‌شوند، بلکه توسعه کسب‌وکار نخل‌داران نیز از همین مسیر عبور می‌کند. در غیر این صورت، افزایش اعضای تشکل‌ها بدون پیشبرد کار، فایده‌ای نخواهد داشت.

صفایی، با بیان اینکه کارهای مشابهی در مورد محصولاتی مانند پسته یا زعفران در سال‌های گذشته انجام گرفته است، اظهار کرد: اگرچه 80 درصد زعفران جهان از ایران تامین می‌شود، اما نبود یک ساماندهی مشخص در این بازار اجازه نمی‌دهند منفعت اصلی به کشاورزان برسد؛ بنابراین تمام فشارهای مالی بر دوش کشاورز است.

این مقام مسئول، اضافه کرد: بر همین اساس، سازمان مرکزی تعاون روستایی به این مسئله ورود کرده و تاکنون بیش از 40 تن زعفران در قالب طرح حمایتی، از کشاورزان خریده است. به عبارتی چیزی حدود 30 درصد کل زعفران تولید شده در کشور.

صفایی گفت: مشکل زعفران ایران این بود که شناسنامه و کد مخصوص برای معرفی نداشت. به همین دلیل، این مقدار محصول را در 14 هزار بسته سه کیلوگرمی تقسیم بندی کرده و برای هر بسته به طور مجزا بعد از انجام آزمایشات مربوطه، شناسنامه و کد ویژه صادر شده است.

وی در پایان تاکید کرد: خرما هم برای ساماندهی، می‌تواند چنین مسیری را طی کند./

V-960928-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید