Iranian Agriculture News Agency

واکنش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به موضع گیری های نظام صنفی کشاورزی:

خدمات " نظام صنفی کارهای کشاورزی" به کشاورزان چه بود؟

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نسبت به مصاحبه‌های مسئولان " نظام صنفی کارهای کشاورزی" در ماه‌های اخیر واکنش نشان داد.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نسبت به مصاحبه‌های مسئولان " نظام صنفی کارهای کشاورزی" در ماه‌های اخیر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایانا، ماه گذشته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای نوشت و از وی خواست تا در مقابل اقدام غیرقانونی نظام صنفی مبنی بر صدور پروانه فعالیت برای واحدهای کشاورزی را بگیرد. این در حالی است که نظام صنفی، نامه مذکور را به نوعی توهین تلقی کرده و آن را از سر دشمنی دانسته‌اند.

در همین راستا محمدرضا خلف باغی، معاون برنامه ریزی و توسعه کارآفرینی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، راجع به چالش مصاحبه‌های مسئولان نظام صنفی در دوماه اخیر در پی تقاضای تشکیل هیات ویژه برای بررسی جایگاه صدور پروانه فعالیت نظام صنفی چند نکته را عنوان کرده که قابل تامل است.

1- نامه شماره 96/3034/س/ن مورخ سوم آبان‌ماه 96 جناب آقای مهندس کبیری نه از سرعناد که از سر دلسوزی پیشگیرانه در جهت جلوگیری از تبعات صدور پروانه‌هایی که بدون پشتوانه قانونی صادر گردیده و هدف آن بازگرداندن نظام صنفی‌ کارهای کشاورزی به جایگاه واقعی خود بوده است. به همین‌ دلیل بعداز بارها تذکر و گفتگو، نهایتا در راستای بررسی موضوع و به دور از هر گونه جنجال و فرافکنی، به شخص آقای وزیر نگاشته شده است.

2- در جواب‌ها و مصاحبه‌های اعضای شورای نظام صنفی به جای پاسخ حقوقی، متاسفانه با آدرس غلط دادن و انحراف ذهن کشاورزان تاکید بر تفرقه و توهین به متخصصان بخش کشاورزی و کشیدن خط تمایز میان بهره‌بردار و دانش آموختگان بخش بوده که شایسته بود بزرگواران، در پاسخ‌های خود به جای توهین به قشر دانش آموخته و متخصص بخش و منصوب رییس جمهوری به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، بحث را از نظر حقوقی و تخصصی بررسی می‌کردند و پاسخ مستدل ارائه می‌کردند. در حالی پیوسته به این امر تأکید دارند که سازمان نظام مهندسی کشاورزی توهین کرده است که در نامه مورد اشاره یا پاسخ‌های مکتوب شده، کوچک‌ترین توهینی وجود ندارد و مشخص نیست اصرار بر مبادرت سازمان نظام مهندسی کشاورزی به توهین و تقابل کشاورز و دانش آموختگان، بر اساس چه هدفی طراحی شده است!؟

3- بزرگواران در نظام صنفی کارهای کشاورزی پاسخ دهند که غیر از صدور پروانه! چه خدمتی بعد از قریب یک دهه از تصویب آیین نامه در هیات وزیران، در فضای کسب و کار کشاورزان انجام داده‌اند؟ چرا هنوز بحث صادرات معضل بزرگ تولیده کننده ایرانی است؟ چرا انارکاران، پسته کاران، انگور کاران و پرتغال کاران هر سال متحمل ضررهای زیاد می‌گردند؟ چرا نهاده‌های بی کیفیت در حال توزیع در بازار با قیمت‌های عجیب و غریب است؟ و چرا نظام صنفی کارهای کشاورزی، به دنبال رفع مشکلات کشاورزان نیست؟ و تنها به دنبال صدور پروانه فعالیت به جای پروانه کسب و طبق آیین نامه مورد تصویب هیات وزیران است!؟

4- نظام صنفی کارهای کشاورزی که خود برآمده از ماده 35 قانون سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است، نباید جایگاه اخراجی‌های بازنشسته سازمان نظام مهندسی کشاورزی گردد و متولیان نظام صنفی نباید این تشکل را پایگاه اپوزیسیون نظام مهندسی و مدیریت سنتی گردانند که نقدهای امروز نظام صنفی به عملکرد همین "ژنرال‌های اخراجی" است که متاسفانه با وجود تأکید بزرگواران در مصاحبه‌ها و اشاره بر خطا در به کارگیری بازنشستگان، خود اخراجی‌های بازنشسته نظام مهندسی را به عنوان هسته فکری و تکیه گاه نظارتی خود انتخاب کرده اند که جای بسی تعجب دارد و جا دارد که بازنگری جدی صورت گیرد.

5- هرگز نظام صنفی کارهای کشاورزی اشاره نکرده دلیل اینکه کمتر از پنج درصد بهره‌برداران از سازمان نظام مهندسی کشاورزی پروانه فنی دریافت می‌کنند و 95 درصد از کشاورزان منتظر خدمت و رفع مشکلات و پیگیری امور از نظام صنفی کارهای کشاورزی و تعیین تکلیف قشر عظیم کشاورزانی هستند که اتحادیه‌های صنفی قوی، شرکت‌های تعاونی و نماینده ندارند و بخش اعظم تولیدکنندگان محصولات باغی و زراعی و مرتعی و غیره را تشکیل می‌دهند، چیست؟ و برای آنها چه کرده‌اند و اصرار بر صدور پروانه اجباری! به جای کارت هویتی و شناسایی انتخابی برای بهره‌بردار و تغییر نگاه، از کجا نشات می‌گیرد؟ و آیا با این روند در آینده نظام صنفی کارهای کشاورزی، در بین کشاورزان جایگاهی خواهد داشت؟ و آیا در آینده به بهای حمایت از واحدهای کوچک و بدون پروانه، واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی تعطیل و ورشکسته نخواهد شد؟

صدالبته بخش کشاورزی دارای نقاط قوت و ضعف فراوانی هست که رفع بسیاری از این مشکلات به همگرایی و همراهی تشکل‌های مختلف نیاز دارد و از آنجایی که جامعه بهره‌بردار، جامعه مهندسان و متخصصان این بخش باید منافع خود را در پویایی بخش، بالندگی و تولید محصول سالم و استاندارد جویا باشند، مطمئناً رفع نگرانی عموم مردم به عنوان مصرف کنننده اصلی، شاه کلید رفع مشکل بهره‌برداران و صادرات محصول است. کسانی که خود آدرس اشتباه می‌دهند، عملا به جای ایجاد شکاف و دوقطبی کردن فضای کسب کار بخش کشاورزی بین دو گروه تحصیلکرده و تولیدکننده که قطعاً به سود بخش نیست، بهتر است به منافع عامه بهره‌بردار، متخصص و در نهایت مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی تکیه کنند.

و سرانجام پیشنهاد این حقیر به‌عنوان عضو سازمان نظام مهندسی و فردی که حیات سازمان خود را قدرت و پویایی بخش تولید می‌داند، بازنگری در خط اختلاف افکنی و پایبندی به قانون و آیین نامه‌ها و بررسی مشکلات و اختلافات در فضای آرام و دور از تنش برای رسیدن به گفتگوی محترمانه برای خدمت به بخش و نهایتا جلب نظر مصرف‌کننده اصلی یعنی مردم و تولید محصولی سالم و استاندارد است.

به گزارش خبرنگار ایانا، در اوایل آبان ماه، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: "در طی سالیان اخیر، نظام صنفی کارهای کشاورزی بدون رعایت سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و بر خلاف قانون نظام جامع دامپروری، نظام فنی و اجرایی گلخانه‌ای کشور و دستورالعمل واحدهای گیاهپزشکی و حتی خارج از ضوابط قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی، اقدام به صدور پروانه فعالیت برای واحدهای دام، طیور، شیلات و آبزیان، گلخانه، واحدهای فروشندگی سموم و حتی شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی کشاورزی نموده است که مشکلات عدیده‌ای نیز از بابت عدم رعایت ضوابط زیست محیطی، بهداشتی و همچنین عدم رعایت مقررات حفظ کاربری اراضی را به دنبال داشته است.

از آنجا که نظام مذکور پروانه فعالیت را به استناد آیین‌نامه اجرایی شماره 40260/ت 34274، مورخ 20 خردادماه 87 هیأت محترم وزیران صادر می‌کند شایان ذکر است که مطابق بررسی‌های به عمل آمده در هیچ یک از مواد و تبصره های آیین نامه یاد شده به این موضوع اشاره‌ای نشده است و این قبیل پروانه ها فاقد وجاهت قانونی می‌باشد.

علی‌هذا تقاضا دارد جهت جلوگیری از هر گونه مشکلات بعدی دستور فرمایند تا روشن شدن موضوع نسبت به متوقف نمودن روند صدور پروانه فعالیت در سطح کشور اقدام لازم مبذول و برای بررسی هر چه بیشتر جایگاه قانونی این قبیل پروانه ها، هیئت ویژه ای با نظر حضرتعالی تشکیل و گزارش مربوطه را تقدیم حضور نمایند."/

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-960928-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید