Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان حفظ نباتات کشور:

شالیکاران حمله کرم ساقه‌خوار برنج را جدی بگیرند

شالیکاران حمله کرم ساقه‌خوار برنج را جدی بگیرند
شالیکاران حمله کرم ساقه‌خوار برنج را جدی بگیرند

پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل کم شدنفاصله نسل‌ها در شرایط آب و هوایی فوق جمع شدن آفت کرم ساقه‌خوار برنج در مزارع شالیزاری افزایش یابد.

معاون سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در شرایط آب و هوایی گرمی همچون بهار و تابستان امسال، شرایط رشدی برای خسارت برخی از آفات محیا است.

دکتر محمدجواد سروش افزود: آفات چندنسلی ازجمله کرم ساقه‌خوار برنج در زمانی که فاصله بین نسل‌هایشان کوتاه‌تر می‌شود، تداخلی در نسل‌ها ایجاد می‌شود که بدین ترتیب امکان شیوع و خسارت‌زایی آنها را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت سم‌پاشی و مقابله با آفات در چنین شرایطی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین از سوی این سازمان به تمامی شالی‌کاران کشور هشدار داده شد که نسبت به مقابله به‌موقع با این آفت هوشیار باشند.

سروش ادامه داد: پیش‌آگاهی‌های انجام‌شده و استفاده از تله‌های فرمونی و جذب‌کننده حشرات نشان داد که این آفت در مزارع شالی‌زاری رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: کمی بارندگی و خشکی هوا، خطر حمله آفات را افزایش می‌دهد. اما باید گفت که بارندگی‌های روزبه‌روز گذشته در استان‌های شمالی اندکی از جمعیت آفات را کاهش داده است.

جمعیت کرم ساقه‌خوار هنوز به آستانه خسارت اقتصادی نرسیده است

این مقام مسئول یادآور شد: جمعیت آفت کرم ساقه‌خوار در حال حاضر در تله‌های نصب‌شده توسط شبکه‌های پیش‌آگاهی بالا بوده، اما هنوز به آستانه خسارت اقتصادی نرسیده است.

سروش تأکید کرد: استفاده از روش‌های شیمیایی، کنترل بیولوژیک و استفاده از فرمون‌های اخلال‌گر جفت‌گیری از روش‌هایی است که برای مقابله استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در استان‌های شمالی با استفاده از روش‌های بیولوژیک میزان استفاده از سموم شیمیایی حدود 60 تا 70 درصد کاهش داشته است.

سروش همچنین گفت: در استان‌های شمالی کشور حدود 90 هزار هکتار از اراضی با روش مبارزه بیولوژیک مقابله می‌شود.

وی در ادامه افزود: استفاده از روش‌های زراعی همچون شخم بعد از برداشت نیز می‌تواند از خسارت آفات کم کند.

سروش خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امکان شیوع کرم ساقه‌خوار برنج در اراضی شالیزاری طی سال جاری وجود داشته باشد، اما تمامی امکانات و مواردی که برای مقابله با آفت مورد نیاز است، وجود دارد. بنابراین مشکل خاصی نیست./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910402-02_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید