Iranian Agriculture News Agency

سرپرست دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی:

450 هزار تن بذر گندم اصلاح‌شده توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود/ تشکیل شرکت تعاونی تخصصی بذر

از یک میلیون و 100 هزار تن بذری که به‌طور متوسط هرساله توسط گندمکاران استفاده می‌شود، حدود 450 هزار تن آن اصلاح شده و تولید شرکت‌های داخلی است.

450 هزار تن بذر گندم اصلاح‌شده توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود/ تشکیل شرکت تعاونی تخصصی بذر

از یک میلیون و 100 هزار تن بذری که به‌طور متوسط هرساله توسط گندمکاران استفاده می‌شود، حدود 450 هزار تن آن اصلاح شده و تولید شرکت‌های داخلی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، سرپرست دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی، امروز در جلسه مجمع عمومی شرکت تعاونی کشاورزی تخصصی مرکزی بذر کشور، گفت: در حال حاضر مصرف بذر گندم در کشور به یک میلیون و 100 هزار تن می‌رسد که 450 هزار تن آن جزو بذور اصلاح شده است.

غلامحسین طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مهم در ایجاد امنیت غذایی، توجه جدی به بذر است، بیان کرد: هم‌اکنون حدود 180 شرکت تولیدکننده بذر در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد، 70 شرکت در قالب اتحادیه یا تعاونی زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی هستند.

به گفته وی، از آنجا که این شرکت‌ها به‌صورت مستقل و دور از هم فعالیت می کنند، نمی توانند در زمینه تولید و توزیع با هم هماهنگ باشند؛ بنابراین از دو سال پیش، مطالعه ارزیابی فنی این شرکت‌ها آغاز شد و آنها نیز ضرورت ایجاد یک شرکت مستقل را تأیید کردند. در نهایت پس از برگزاری جلسات مختلف، امروز هیأت‌مدیره و بازرسان شرکت تعاونی تخصصی بذر انتخاب شده و در آینده نزدیک به ثبت خواهد رسید.

هموار شدن مسیر تجارت بین‌الملل از طریق شرکت تخصصی بذر، نظارت بر کیفیت تولید بذر، پشتیبانی اجرایی در قالب فعالیت‌های مختلف و هماهنگی در تولید و توزیع بذر ازجمله مهم‌ترین اهدافی است که طباطبایی درباره این شرکت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از بذور اصلاح شده گندم حداقل تا 15 درصد عملکرد در واحد سطح را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: قرار است در مرحله نخست، 70 شرکتی که زیرمجموعه سازمان تعاون روستایی هستند عضو شرکت شوند و در مرحله دوم، 100 شرکت خصوصی را در صورت تمایل، تحت پوشش قرار دهیم. بنابراین هیچ منعی برای عضویت در این شرکت وجود نخواهد داشت.

سرپرست دفتر توسعه خدمات فنی و کشاورزی تعاونی های سازمان مرکزی تعاون روستایی در پایان با تأکید بر اینکه تولید بذر اصلاح‌شده از 10 درصد رشد سالانه برخوردار است، تأکید کرد: اکنون 30 درصد بذر اصلاح‌شده گندم توسط 70 شرکت تولیدکننده داخلی تأمین می‌شود که قرار است تا پایان برنامه پنجم، این رقم به 50 درصد برسد./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-960929-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید