Iranian Agriculture News Agency

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز به ایانا خبر داد:

تغییر الگوی کشت سیب‌زمینی به گلرنگ و نخود در استان همدان/ سرانه مصرف سیب‌زمینی همچنان پایین‌تر از جهان

بر اساس مطالعات انجام‌شده، گلرنگ و نخود و در برخی مناطق زعفران می‌تواند جایگزین محصول سیب‌زمینی در استان همدان شود.

تغییر الگوی کشت سیب‌زمینی به گلرنگ و نخود در استان همدان/ سرانه مصرف سیب‌زمینی همچنان پایین‌تر از جهان

بر اساس مطالعات انجام‌شده، گلرنگ و نخود و در برخی مناطق زعفران می‌تواند جایگزین محصول سیب‌زمینی در استان همدان شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: تغییر الگوی کشت یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و استان همدان نیز با مشکل کم‌آبی موجود باید خواه ناخواه الگوی کشت محصولات محوری چون سیب‌زمینی را تغییر دهد.

ابوالقاسم سوزنچی افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده، گلرنگ، نخود و در برخی نقاط استان همدان می‌تواند جایگزین محصول سیب‌زمینی شود.

وی بیان کرد: سالانه 500 هزار هکتار دیمزار در استان همدان وجود دارد و علاوه بر آن 400 هزار هکتار نیز از اراضی کشاورزی آیش است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ادامه داد: در اراضی فوق گاهی بارندگی 240 تا 400 میلی‌متر گزارش شده است؛ بنابراین تولید نخود می‌تواند برای این مناطق مناسب باشد.

سوزنچی عنوان کرد: محصول نخود دارای دوره انبارداری مناسبی بوده که می‌توان به‌طور متوسط 500 تا یک‌هزار کیلوگرم در هکتار برداشت انجام داد؛ بنابراین از لحاظ اقتصادی دارای صرفه است.

وی یادآور شد: توسعه برخی نهالستان‌ها همچون انگور و بادام نیز می‌تواند در این استان عملیاتی شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


مصرف آب محصولات زراعی 4 برابر باغی است

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تأکید کرد: از آنجا که میزان مصرف آب محصولات زراعی چهار برابر محصولات باغی است، می‌توانیم برخی اراضی زراعی را تبدیل به باغ‌هایی چون انگور، بادام و گردو کنیم.

سوزنچی خاطرنشان ساخت: از آنجا که در دهکده جهانی قرار داریم، با تدوین برخی اراضی زراعی به باغ می‌توانیم آن بخشی از محصولات زراعی مورد نیاز را از طریق واردات تأمین کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تولید سیب‌زمینی حدود پنج میلیون تن است و سالانه حدود 600 تا 700 هزار تن سیب‌زمینی مازاد داریم، اما همچنان میزان مصرف سرانه بسیار پایین است و در این زمینه هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی نشده است.

به گفته سوزنچی، میزان مصرف سرانه در ایران سه تا پنج کیلوگرم است، در حالی که در برخی کشورها این مصرف به 16 کیلوگرم نیز می‌رسد.

وی اظهار کرد: با کشت ارقام مناسب و انجام عملیات بهزراعی توانستیم در برخی مزارع میزان عملکرد را از 14 به 40 تن برسانیم، اما همچنان بازار این محصول در هاله‌ای از ابهام است و برای افزایش مصرف یا صادرات سیب‌زمینی فکری نشده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: اگر تولید سیب‌زمینی به 10 میلیون تن برسد، مصرف سرانه حدود 70 کیلوگرم خواهد بود که این رقم باز هم در مقایسه با مصرف سرانه کشورهای اروپایی که حدود 173 کیلوگرم یا شوروی که 115 کیلوگرم بوده یا کشورهای اروپایی که به 180 کیلوگرم می‌رسد، بسیار ناچیز است.

سوزنچی بیان کرد: در کشور حدود دو میلیون و 400 هزار تن برنج تولید که کسری آن از طریق واردات تأمین می‌شود، اما می‌توان با جایگزینی سیب‌زمینی، مقدار واردات را از این نیز کمتر کرد.

وی ادامه داد: مسئله آب جدی است، اما هنوز در برخی استان‌ها چون فارس و اصفهان برنج‌کاری انجام می‌شود، در حالی که می‌توان با اضافه کردن آرد سیب‌زمینی به مواد غذایی همچون نان و تولید فرآورده‌های دیگر از این محصول که تولید مناسبی در کشور دارد، بهره‌برداری کرد.


بیمه کشاورزی همچون شخص ثالث عمل می‌کند

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز مسئله بیمه را برای تغییر الگوی کشت ضروری خواند و عنوان کرد: متأسفانه بیمه کشاورزی در شرایط حاضر همچون بیمه شخص ثالث عمل می‌کند، در حالی که با توجه به ماهیت تولید محصولات کشاورزی، بیمه آن نیز باید متفاوت باشد.

سوزنچی در ادامه افزود: در شرایط حاضر بیمه ناچیزی به محصولات کشاورزی تعلق می‌گیرد و در مقابل بیمه تکمیلی دیگری در کنار آن قرار داده شده است که این مسئله نیز نمی‌تواند پوشش مناسبی به خطرات موجود در بخش کشاورزی بدهد.

وی در پایان تأکید کرد: اختصاص بیمه مناسب به محصولات کشاورزی یکی از الزامات تغییر الگوی کشت است که امیدواریم مسئولان و برنامه‌سازان به این مسئله توجه جدی داشته باشند./

M-961003-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید