Iranian Agriculture News Agency

بازار تخم‌مرغ در 16 سال گذشته چگونه بود؟

رشد متوسط 14.8 درصدی قیمت تخم‌مرغ در هر سال

هرچند قیمت تخم‌مرغ به‌ویژه در فصول سرد سال، نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، اما به‌طور متوسط سالانه 14.8 درصد رشد قیمتی دارد.

هرچند قیمت تخم‌مرغ به‌ویژه در فصول سرد سال، نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، اما به‌طور متوسط سالانه 14.8 درصد رشد قیمتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، این روزها سر و صدای گرانی تخم‌مرغ، مسئولان را به فکر حل معضل انداخت. یکی از راهکارهایی که در این میان ارائه شد، باز شدن راه واردات بود. در حال حاضر طبق آخرین گزارش بانک مرکزی تا هفته منتهی به اول دی‌ماه، قیمت هر شانه تخم‌مرغ 15 هزار و 890 تومان بوده که نسبت به هفته قبل از آن 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نگاهی اجمالی به نوسانات قیمتی تخم‌مرغ در پاییز و زمستان سال 95 این نکته را گوشزد می‌کند که در سه ماهه آذر، دی و بهمن، قیمت‌ها تقریباً یکسان بوده است. این در حالی است که طبق برآوردهای انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد و حذف متعدد گله‌های تخم‌گذار، قیمت این محصول باید افزایش پیدا می‌کرد. علت عدم افزایش نرخ‌ها با وجود حذف یک چهارم گله‌ها تولید بیش از حد مزارع تخم‌گذار و صادر نشدن تخم‌مرغ بوده است.

به هر ترتیب، تخم‌مرغ در سال گذشته با میانگین قیمتی سه هزار و 559 تومان در هر کیلوگرم عرضه شد و نوسانی 18.5 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که نرخ تخم‌مرغ در سال 1380 حدود 446 تومان بوده و تا سال 83 روند صعودی را حفظ می‌کند. در سال 84 با افت 85 تومانی روبه‌رو شده و دوباره تا سه سال پس از آن سیر صعودی تکرار می‌شود. این افت و خیزها تا سال 89 ادامه یافت تا اینکه در سال 90 به یکباره قیمت تخم‌مرغ از یک‌هزار و 187 تومان با 95 درصد رشد، به دو هزار و 320 تومان رسید. بنابراین قیمت این محصول طی 16 سال به طور میانگین سالانه 14.8 درصد رشد داشته است.

اکنون نیز همانطور که گفته شد بهای تخم‌مرغ به 15 هزار و 890 تومان تا همین چند روز گذشته رسید که خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده، این هیجان تا حدی فروکش کرد./

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

V-961005-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید