Iranian Agriculture News Agency

وزارت جهاد کشاورزی:

ارائه پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام به ستاد تنظیم بازار

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را برای بررسی و تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کردیم

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی: پیشنهاد افزایش قیمت شیرخام را برای بررسی و تصویب به ستاد تنظیم بازار ارائه کردیم .

به گزارش ایانا از صدا و سیما محمدرضا ملاصالحی با اشاره به اینکه قیمت نهایی خرید شیرخام را ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد کرد، افزود: ستاد تنظیم بازار در سال 93 قیمت خرید هرکیلو شیرخام را با چربی 3 و 2 دهم درصد و بارمیکروبی کمتر از 100 هزار 1440 تومان اعلام کرد اما این مصوبه هیچ‌وقت اجرا نشد؛ در قیمت پیشنهادی جدید حداقل انتظار این است که باید از این عدد عبور کنیم .

وی گفت: میانگین قیمت خرید شیر خام در کشور 1280 تومان است و درحال حاضر شرایط بهتری در خرید شیر از دامداران وجود دارد .

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی افزود: صنعت دامداری هم مثل تمام بخش های تولیدی با افزایش دستمزد افزایش قیمت انرژی افزایش قیمت ارز و تورم مواجه است هرچند که درسال گذشته شرایط خوبی برای تامین علوفه داشتیم اما قیمت شیرخام متناسب با شرایط ، افزایشی نداشته است .

ملاصالحی درباره افزایش قیمت فراورده های لبنی گفت: معتقدیم کارخانجات لبنی و دامداران تکمیل کننده یکدیگرند و اگر مصرف کننده قدرت خرید نداشته باشد هر دو طرف ضرر می‌کنند .

وی تاکید کرد: افزایش قیمت را نمی توانیم رد کنیم اما باید در حد معقول باشد و از محل افزایش قیمت سهم دامدار هم پرداخت شود .

وی تصریح کرد: اما در سناریوی افزایش قیمت حلقه مفقوده‌ای وجود دارد که در بخش شبکه‌های توزیع است و بیش از 30 درصد سود نصیب این حلقه مفقوده می‌شود .

قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: محل‌های عرضه به کارخانجات تعلق ندارد و در این چرخه معیوب سود نصیب این بخش می‌شود که باید برای آن فکر کنیم .

ملاصالحی تاکید کرد: اگر قرار است در قیمت لبنیات تغییری ایجاد شود باید متناسب با آن دامدار هم بهره‌مند شود درغیر این‌صورت شاهد خروج شیرخام از چرخه صنعت و ورود ان به چرخه عرضه سنتی خواهیم بود .

وی گفت: این اتفاق به نفع هیچ کس نیست و مخاطراتی برای صنعت و مصرف کننده دارد .

قائم مقام معاون اموردام وزارت جهاد کشاورزی درباره روند اجرای طرح خرید حمایتی شیر خام که از سال 93 آغاز شده است افزود: قرار بود این طرح تا زمانی اجرا شود که بازار شیر خام به تعادل برسد و درحال حاضر با توجه به بهبود شرایط خریدشیر خام و تعادل در عرضه و تقاضا از بازار خارج شدیم .

وی گفت: در حال حاضر کارخانجات شیر خام را از دامداران خریداری میکنند و پول دارمدار را در مدت کمتر از یک ماه پرداخت می‌کنند در حالی که تا پیش از این پول دامدار چندین ماه و با تاخیر طولانی پرداخت می شد .

قائم مقام معاون امور دام وزرات جهاد کشاورزی درباره میزان تولید شیر خام نیز گفت: میزان تولید شیرخام امسال با بیش از 500 هزارتن افزایش به بیش از 10 میلیون تن رسیده است و هیچگونه کاهشی در تولید و عرضه نداریم .

ملاصالحی درباره میزان صادرات افزود: در هشت ماه گذشته 689 هزارتن شیر خام و فراورده های لبنی صادر شده است و تا پایان سال به یک میلیون تن خواهد رسید./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید