Iranian Agriculture News Agency

قیمت تخم‌مرغ در بازار به‌زودی متعادل می‌شود/ پرداخت ۳۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداران

به گفته معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، بیماری و تلفات عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ و کاهش عرضه در بازار است که به‌زودی قیمت تخم‌مرغ متعادل می‌شود.

قیمت تخم‌مرغ در بازار به‌زودی متعادل می‌شود/ پرداخت ۳۰ میلیارد تومان خسارت به مرغداران

به گفته معاون بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، بیماری و تلفات عامل اصلی گرانی تخم‌مرغ و کاهش عرضه در بازار است که به‌زودی قیمت تخم‌مرغ متعادل می‌شود.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، علی‌اکبر مهرفرد معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی که با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه خبر داشته است، درباره آخرین قیمت تخم‌مرغ در بازار گفت: آن چیزی که ما اعلام کردیم که در بازار به‌صورت عرضه مستقیم به فروش برسد و کارگروه تنظیم بازار برای شرایط حاضر تصویب کرده برای شانه تخم‌مرغ ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به‌صورت غیربسته‌بندی و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان برای بسته‌بندی‌شده تعیین شده است. این قیمت‌ها در حال حاضر برای تنظیم بازار است و هدف این است که در یک دوره زمانی قیمت بازار را نیز به این قیمت‌ها برگردانیم.

وی بیان کرد: در شرایط نرمال و عادی بازار قیمت تخم‌مرغ از این هم پایین است، اما این قیمت در نظر گرفته شده برای شرایط فعلی است که تا اطلاع ثانوی اعلام شده است.

مهرفرد افزود: علت اصلی و تنها علت گرانی تخم‌مرغ در بازار بیماری حاد تنفسی آنفلوآنزا است. موج اول بیماری آنفلوآنزا اوایل سال بود که با مدیریت اتحادیه میهن (مرغداری‌های کشور) کنترل شد. ما در حال حاضر ۲۵ درصد گله‌های مرغ تخم‌گذار را از دست داده‌ایم و به‌دلیل بیماری آنفلوآنزا با کاهش تولید روبه‌رو شده‌ایم، صادرات را نیز به دلیل کاهش تولید قطع کرده‌ایم. بیماری آنفلوآنزا حادثه غیرمترقبه است و عمدتاً از طریق پرندگان مهاجر شیوع پیدا می‌کند. آخرین آمار نشان می‌دهد که ۳۲ کشور جهان درگیر این بیماری هستند و کشورهای درگیر این بیماری در بین پرندگان نیز با مشکل افزایش قیمت روبه‌رو هستند.

وی درباره واردات تخم مرغ عنوان کرد: دولت از سه ماه قبل اجازه واردات را صادر کرد و تعرفه واردات کاهش یافت، اما در شرایط عادی نیازی به واردات نداریم؛ بلکه باید صادرات داشته باشیم، اما در چنین شرایطی برای رفاه حال مردم پیشنهاد واردات دادیم که دولت نیز تصویب کرد و تعرفه واردات از ۵۵ درصد به پنج درصد کاهش یافت و تا آخر فروردین‌ماه نیز تأیید اعتبار شده است؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود با تغییر آب و هوا و اقدامات سازمان دامپزشکی و تدابیر لازم بتوانیم این بیماری را کنترل و مهار کنیم. معاونت امور دام در مناطق پاک در حال جوجه‌ریزی است تا تولید افزایش یابد. عرضه تخم‌مرغ وارداتی از میادین میوه و تره‌بار آغاز شده است که شانه‌ای ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در حال توزیع است. بخشی هم مربوط به تخم‌مرغ‌هایی است که شرکت مربوطه برای تنظیم بازار وارد بازار می‌کند تا در کاهش قیمت مؤثر باشد. اولویت ما برای توزیع میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

معاون بازرگانی و صنایع غذایی وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه‌ریزی‌ها برای تعادل بازار نیز یادآور شد: یکی از کارها بازسازی است که برای این کار جوجه‌ریزی‌ها آغاز شده تا در سال آینده تعادل برقرار شود و تولید افزایش یابد. حدود چهار ماه طول می‌کشد مرغ به تخم‌ریزی برسد. عرضه مستقیم از تولیدات داخل، آزادسازی بازار واردات، کاهش تعرفه واردات و مبارزه با بیماری، جبران خسارات و افزایش سن گله از دیگر اقدامات برای تنظیم و متعادل شدن بازار است که برای جبران خسارت دولت ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است که تاکنون ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

مهرفرد در پایان تأکید کرد: امروز در کارگروه تنظیم بازار و در جلسه‌ای با حضور آقای شریعتمداری این موضوع مطرح شد که دستور دادند قبل از تصویب کسی حق ندارد تغییر قیمت را اعمال کند. در سه نوع از فرآورده‌های شیر، ماست و پنیر مشمول تنظیم بازار هستند؛ بنابراین باید کارخانه‌های لبنی برای افزایش قیمت اجازه بگیرند. چند ماهی است که دامداران و کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی خواستار افزایش قیمت بوده‌اند، اما فرایند کارشناسی ممکن است زمان‌بر باشد و اختلاف قیمت داشته باشد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید