Iranian Agriculture News Agency

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌وگو با ایانا:

تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی، طرح ارتقای سلامت غذا را کلید زد/ ساماندهی 250 فروشگاه غیرمجاز سموم شیمیایی در کشور

با دستور رئیس جمهوری در شورای عالی سلامت در قالب طرح تحول سلامت و ارتقای سلامت غذا مبلغ 50 میلیارد تومان به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعلق گرفت.

تخصیص اعتبار 50 میلیارد تومانی، طرح ارتقای سلامت غذا را کلید زد/ ساماندهی 250 فروشگاه غیرمجاز سموم شیمیایی در کشور

با دستور رئیس جمهوری در شورای عالی سلامت در قالب طرح تحول سلامت و ارتقای سلامت غذا مبلغ 50 میلیارد تومان به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعلق گرفت.

مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت اعتبارات اختصاص‌یافته برای مسئله سلامت محصولات کشاورزی گفت: به‌تازگی دفتر محیط زیست وزارت جهاد کشاورزی، شاخص‌های 9 گانه‌ای را برای ارزیابی محیط زیست و سلامت غذا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، معاونت‌های اجرایی و مؤسسه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است که باید دید بعد از ارزیابی چه برنامه دیگری در دستور کار است.

محسن عصار افزود: بر اساس جلسه‌ای که هفته گذشته در شورای سلامت با حضور رئیس جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تنی چند از مسئولان برگزار شد، بند (2) مصوبه‌ای که در سال 94 به تصویب رسیده است، سازمان حفظ نباتات کشور مکلف شده بود نظام واردات، عرضه و مصرف سموم شیمیایی را نظارت کند.

وی بیان کرد: بر اساس اقدامات انجام‌شده، تاکنون ثبت 600 سم با نام تجاری به انجام رسیده و علاوه بر آن، واردات هر نوع سم و عرضه سموم شیمیایی توسط تولیدکنندگان تحت پوشش و مانیتورینگ این سازمان قرار دارد.

عصار ادامه داد: در سال 1394 وضعیت استفاده نادرست و سموم بی‌کیفیت در 19 استان کشور در وضعیت قرمز قرار داشت و سه استان نیز در وضعیت نارنجی بودند؛ علاوه بر آن که چهارهزار فروشگاه غیرمجاز سموم شیمیایی در سطح کشور وجود داشت، اما در شرایط حاضر تعداد فروشگاه‌های غیرمجاز به 250 عدد رسیده و وضعیت استان‌ها نیز از حالت قرمز خارج شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 21 شرکت توزیع‌کننده مجاز سموم شیمیایی ایجاد شده و ساماندهی فروشندگان غیرمجاز نیز در حال انجام است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


آغاز طرح ارتقای سلامت برای هشت محصول کشاورزی

مسئول کلینیک‌های گیاه‌پزشکی یادآور شد: برای پیگیری وضعیت باقیمانده‌های سموم شیمیایی در محصولات مختلف، طرح ارتقای سلامت در هشت محصول کشاورزی ارائه و به تصویب رسید که این طرح با مساعدت‌های وزارت بهداشت و دستور رئیس جمهوری به‌زودی اجرایی می‌شود.

عصار تأکید کرد: مقرر شد در قالب اعتبارات سلامت به وزارت جهاد کشاورزی مبلغی معادل 42 میلیارد تومان تخصیص یابد و از محل طرح تحول سلامت که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با عنوان پیشگیری مصوب شده است، نیز هشت میلیارد تومان دیگر تخصیص یابد.

وی خاطرنشان ساخت: با اعتبارات فوق، می‌توان با 54 میلیارد تومانی که تخصیص آن قطعی شده است، برای پنج میلیون تن محصول کشاورزی کد سلامت ایجاد کرد و می‌توان 175 هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی را تحت پوشش قرار داد. علاوه بر اینکه 185 هزار هکتار با این مبلغ تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

عصار اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز آموزش کشاورزان از لحاظ رعایت موازین بهداشتی و معاینه دوره‌ای رایگان را با اعتبارات تخصیص‌یافته اجرایی می‌کند.

وی اظهار کرد: امیدواریم که مبالغ فوق به‌موقع دریافت شود تا تولید محصولات سالم‌تر رقم خورده و امنیت غذایی حفظ شود./

M-961006-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید