Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم خبر داد:

توزیع 1440 تن بذر گواهی‌شده جو در بین کشاورزان قمی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم از توزیع یک‌هزار و 440 تن بذر گواهی‌شده جو در بین کشاورزان قمی خبر داد.

توزیع 1440 تن بذر گواهی‌شده جو در بین کشاورزان قمی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم از توزیع یک‌هزار و 440 تن بذر گواهی‌شده جو در بین کشاورزان قمی خبر داد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مجید حمیدی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت محصول جو در تأمین خوراک دام و همچنین نیاز آبی کمتر زراعت جو در مقایسه با با سایر غلات و تطابق شرایط اکولوژیکی و نیازهای فیزیولوژیکی این زراعت با شرایط اقلیمی کشورمان، تولید محصول جو در برنامه‌های وزارتخانه اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نقش مهم و استراتژیک و اهمیت بذر در افزایش تولید محصولات زراعی، در تولید بذر جو اهتمام ویژه‌ای دارد، افزود: در اوایل برنامه پنجم در استان قم سالانه 500 تن بذر جو توزیع می‌شد که در سال زراعی جاری توزیع بذر استاندارد و اصلاح‌شده به حدود یک‌هزار و 500 تن رسیده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: این در حالی است که در راستای اصلاح الگوی کشت و صرفه‌جویی در مصرف آب و تعادل بخشی مصرف آب کشاورزی، سطح زیر کشت جو استان به حدود 18 هزار هکتار در سال زراعی رسیده است.

حمیدی با اشاره به اینکه برای تحقق برنامه طبقات مختلف بذری برای هر سال برنامه خاصی داریم، ادامه داد: سطح زیر کشت طبقات پرورشی، مادری بذر جو در مزارع تکثیری ما از 300 هکتار در سال زراعی گذشته به 568 هکتار در سال زراعی جاری رسیده و در این مزارع کلیه طبقات بذری که مورد نیاز مزارع استان بوده، کشت شده است.

وی تأکید کرد: برنامه ابلاغی وزارتخانه برای استان قم درباره مزارع تکثیری بذر جو، 448 هکتار بوده که با مدیریت و پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط کشاورزان طرف قرارداد، شرکت‌های تولیدکننده بذر استان و همچنین کمک‌های فنی کارشناسان سازمان و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سطح کشت مزارع تکثیری بذری و برنامه تحقق یافته به 568 هکتار یعنی حدود 27 درصد بیشتر از برنامه ابلاغی تحقق یافته است.

حمیدی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با عملکرد مناسب این مزارع بیش از دوهزار تن جوبذری در طبقات مختلف در استان قم تولید کنیم.

وی عنوان کرد: در راستای انتقال دانش فنی امسال دو رقم بذر جو که از کشور آلمان وارد شده و گواهی تأیید از مؤسسه اصلاح بذر و نهال را اخذ کرده، در سطح پنج هکتار از هر رقم در دو طبقه مادری و گواهی‌شده در استان قم کشت کرده‌ایم و با توجه به سطح سبز مناسبی که دارد، امیدواریم تولید خوبی را نیز داشته باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه سعی ما بر این بوده ارقامی که مصرف آب بالایی دارند را از برنامه حذف کنیم، خاطرنشان ساخت: در برنامه تولید بذر که از سه سال گذشته در استان قم شروع شده، ارقامی که مصرف آب بالایی داشته را حذف کردیم و ارقامی که سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی و تنش‌های محیطی قم داشته و هم تولید بالایی دارند را جایگزین کردیم که مورد استقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است.

حمیدی در پایان با اشاره به اینکه چهار رقم بذر جو در طبقات پرورشی، مادری و گواهی‌شده و همچنین دو رقم خارجی (آلمانی) در طبقه گواهی‌شده در استان قم در سال زراعی جاری تولید می‌شود، اظهار کرد: رقم خاتم یکی از ارقام بذر جو جدید است که پتانسیل تولید با عملکرد شش تن در هکتار در آب و خاک شور را دارد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید