Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا در گفت‌وگو با ایانا مطرح کرد:

امروز حفاظت از خاک وظیفه‌ای همگانی است، نه فقط خاص کشاورزان/ استفاده بی‌رویه بشر از کودهای شیمایی یکی از اساسی‌ترین روش‌های فرسایش خاک‌های زراعی

عضو هیأت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا در اردبیل گفت: اکنون حفاظت از خاک‌های کشاورزی نه برای کشاورزان بلکه برای همه ضروری است.

امروز حفاظت از خاک وظیفه‌ای همگانی است، نه فقط خاص کشاورزان/ استفاده بی‌رویه بشر از کودهای شیمایی یکی از اساسی‌ترین روش‌های فرسایش خاک‌های زراعی

عضو هیئت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا در اردبیل گفت: اکنون حفاظت از خاک های کشاورزی نه برای کشاورزان بلکه برای همه ضروری است .

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، پروفسور مسعود هاشمی دزفولی، عضو هیئت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا که برای شرکت درنخستین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در دانشگاه محقق اردبیلی حضور دارد با اعلام این خبر افزود: گیاهان پوششی گیاهانی است که بیش از دو هزار سال قدمت دارد. سال 1970 دولت آمریکا حمایت گسترده ای را از کشاورزان برای حفاظت از خاک زراعی انجام داد دولت آمریکا با پرداخت مشوق های مالی و همچنین بذر رایگان کشاورزان را ترغیب به کشت گیاهان پوششی نمود تا حفاظت خاک را تضمین نمایند. بطور کلی 80 درصد زمین های آمریکا زیر کشت محصولات پوششی هستند، اما نظر ما محققین این است که نوع گیاهان پوششی و زمان کاشت آن ها در ایالت های مختلف و شرایط آب و هوایی مختلف باید متفاوت باشد.

پروفسور هاشمی در خصوص وضعیت حفاظت از خاک های پوششی در ایران گفت: در سال های گذشته اقدامات خوبی در زمینه کاشت محصولات پوششی بخصوص یولاف و گندم و چاودار در خاک های زراعی ایران صورت گرفته و محققین و مسئولین اجرایی در ایران به این باور رسیده اند که در حال حاضر مشکل مهم و اساسی کشور در حال حاضر حفاظت از خاک های زراعی است .

عضو هیئت علمی دانشگاه ماساچوست آمریکا افزود: فرسایش آبی و بادی تنها فاکتورهای فرسایش خاکی محسوب نمی شوند استفاده بی رویه بشر از کودهای شیمایی یکی از اساسی ترین روش های فرسایش خاک های زراعی محسوب می شود.

این محقق برجسته در ادامه سخنان خود افزود: عملیات شخم در کشور باید اصلاح شود. اگر به دنبال عملیات بدون شخم هستیم دیگر فاکتورهای اساسی نیز مدنظر قرار گیرد. در یکی از ایالت های عقب مانده امریکا ایالت داکوتای شمالی کشاورزان در سطح 3 هزار هکتار عملیات کاشت را بدون شخم انجام می دادند، ولی علت این کار را از کشاورزان منطقه پرسیدیم جواب دادند اگر اقدام به شخم اراضی بنمائیم از عهده آب کشاورزی بر نمی آییم ما به آن اندازه آب در اختیار نداریم که اقدام به شخم زمین نمائیم.

در این مراسم قبل از سخنرانی علمی پروفسور هاشمی، رزمجو رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: خاک در کنار آب و هوا مهم ترین و اساسی ترین فاکتور در موضوع مهم کشاورزی برای تولید غذا محسوب می شود و طبق اعلام نظر سازمان خوارو بار و کشاورزی جهانی موسوم به فائو بطور متوسط برای هر فرد برای تولید غذا در زمین دو هزار مترمربع فضا لازم است و در کشورما کم کم به لحاظ بی دقتی در حفظ و حراست زمین های کشاورزی به محدودیت های بحرانی نزدیک می شویم که بایستی تمام مسئولین اجرایی ، کارشناسان و کشاورزان بنا به توصیه های فنی و پروژهشی که مطرح شد در حفظ و حراست از زمین های کشاورزی جدیت نمائیم.

وی افزود: در حال حاضر فرسایش خاک به ویژه در کشور ایران با بی توجهی های ناشیانه شتاب بیشتری گرفته و فرسایش خاکی متوسط سالانه از متوسط جهانی بیشتر است. بنا به گزارشاتی که محققین اظهار کردند در ایران سالانه 18 و نیم میلیون تن در سال فرسایش خاکی اتفاق می افتد . در حالی که اکثر کشورهای همجوار یا سایر کشورهای آسیایی و حتی در خاورمیانه اقدام به واردات خاک زراعی می کنند .

وی از همکاری های رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و همکاران با حضورموثر در همایش ها و گردهمایی های علمی وفنی تشکر کرد و گفت: آنچه که در دانشگاه ها امروزه به صورت تئوری تدریس می شود در حوزه اجرایی کارشناسان و مهندسین کشاورزی آن ها را عملیاتی نموده و فارغ التحصیلانی که جذب این دستگاه ها می شوند جهاد کشاورزی با آموزش و ترویج به عنوان یک دستگاه مکمل نقش اساسی خود را در تامین امنیت غذایی ایفا می نماید .




انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید