Iranian Agriculture News Agency

انتظار برای اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی



معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در جلسه شورای اقتصاد به‌طور مکرر بر اعلام هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی ازسوی سازمان برنامه و بودجه تاکید داشتند.
به گزارش «ایرنا» عبدالمهدی بخشنده افزود: برای تعیین تکلیف و افزایش انگیزه کشاورزان نرخ خرید تضمینی گندم و سایر محصولات همچون دانه‌های روغنی باید در نیمه شهریورماه هر سال اعلام شود اما تاکنون این نرخ توسط شورای اقتصاد تعیین نشده است.وی درباره نگرانی کشاورزان از شیوه اجرای خرید تضمینی در سال ۱۳۹۷ گفت: پیشنهاد ما به سازمان برنامه و بودجه این است که ساز و کار برای سال آینده همانند امسال اجرا شود و در شیوه خرید تغییری ندهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال و شرایط بد آب و هوایی برای کشت گندم دیم، در سال آینده حدود ۱۰ میلیون تن خرید تضمینی گندم پیش بینی می‌شود که با توجه به استمرار خودکفایی به واردات این محصول نیازی نخواهیم داشت. به گفته وی، نرخ خرید تضمینی گندم متناسب با نرخ تورم (براساس شاخص‌های بانک مرکزی) و هزینه‌های تولیدکنندگان محاسبه می‌شود که پیشنهاد دولت افزایش هشت تا ۹ درصدی نسبت به قیمت امسال است.به گزارش «ایرنا» از آغاز فصل خرید تضمینی گندم تاکنون نزدیک ۹ میلیون تن گندم به ارزش بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال از گندمکاران سراسر کشور خریداری شده است و با توجه به ذخایر پارسال همچنان خودکفایی در تولید این محصول استمرار دارد. براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی ۱۳۹۶ - ۱۳۹۵ هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می‌شد.در سال زراعی ۱۳۹۵ - ۱۳۹۴ قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود. طبق آمارها پارسال ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید شد که دولت ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن را به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خرید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید