Iranian Agriculture News Agency

اجرای پروژه بانک جهانی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی مازندران/ اردک‌ها به کمک شالیکاران آمد

خاکورزی مناسب خاک و تهویه ریشه برنج، جلوگیری از رشد علف هرز، شکار پروانه‌ها و جلوگیری از تخم‌گذاری پروانه‌ها و به حداقل رسیدن مصرف آفت‌کش‌ها از فواید انجام پروژه بانک جهانی در قائمشهر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: پروژه بانک جهانی در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع در روستای دشتیان شهرستان قائمشهر با 21 فن کشاورزی شامل کاربرد و استفاده از مواد بیولوژیک در زراعت برنج، کشت توأم برنج با ماهی، کشت توأم برنج با اردک، استفاده از سیلیس در شالیزارها برای بالا بردن مقاومت برنج، استفاده از کود پتاسه برای بالا بردن ضریب مقاومت برنج، کنترل بیولوژیک در قطعات زراعی برای کنترل کرم ساقه‌خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما و تله‌های جذب‌کننده در حال اجرا است.

مرتضی ولی‌پور هدف از اجرای این پروژه را استفاده مناسب از اراضی و منابع آبی جهت بهره‌برداری بهینه و افزایش ارتقاء سطح دانش و تجربیات کشاورزان منطقه در زمینه کشت سالم و ارگانیک محصول برنج دانست و افزود: کشت توأم اردک و ماه با برنج به‌دلیل تغذیه کردن اردک‌ها از بچه‌ماهی در این سایت وجود نداشته و این کار در قطعات زراعی به‌صورت جداگانه انجام می‌شود.

وی با اشاره به مزایای اقتصادی طرح کشت و پرورش همزمان برنج و اردک در مزارع ضمن تقویت بنیه مالی شالیکاران خاطرنشان کرد: وجود اردک‌ها در زمین باعث خاکورزی مناسب خاک، تهویه ریشه برنج، جلوگیری از رشد علف هرز و شکار پروانه‌ها می‌شود که ضمن جلوگیری از تخم‌گذاری پروانه‌ها باعث می‌شوند محیط برای استمرار آفات ناامن شود و مصرف آفت‌کش‌ها به حداقل برسد.

ولی‌پور ادامه داد: اردک‌ها با پخش شدن فضولات خود در شالیزار از نظر کمی و کیفی روی تولید محصول اثر می‌گذارد و ضمن افزایش بهره‌وری اقتصادی تولید گوشت سفید و سالم را نیز به ارمغان دارد.

وی با بیان اینکه در استان سایت‌های متعدد (جویبار، بابل، بهشهر، فریدون‌کنار، آمل) تولید محصول سالم برنج وجود دارد، تصریح کرد: سایت روستای کونر بخش رودبست شهرستان بابلسر با چهار هکتار وسعت و رهاسازی 250 قطعه اردک به ازای هر هکتار و استفاده از زنبور تریکوگراما برای کنترل آفت ساقه‌خوار برنج و استفاده از آب چاه در کشت و استفاده نکردن از هیچ‌گونه آفت‌کش، قارچ‌کش، علف‌کش و کود شیمیایی در طول پرورش در تولید محصول سالم کاملاً ارگانیک است.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: شورای راهبردی حفظ نباتات در مازندران با مسئولیت و ریاست سازمان جهاد کشاورزی و با حضور رؤسای مراکز تحقیقاتی مستقر در استان و به نایب‌رئیسی معاون تولیدات گیاهی و مدیران ترویج و باغبانی و زراعت و دبیری مدیریت حفظ نباتات جهاد استان، موضوعات مربوط به حفظ نباتات را در این شورا مطرح و پیگیری می‌کند./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

N-910403-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید