Iranian Agriculture News Agency

با اجرای طرح 1.5 میلیارد دلاری صورت می‌گیرد؛

آغاز توسعه روستایی و عشایری کشور

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری: جدیدترین برنامه ما ابلاغ اعتبارات و روش اجرایی 1.5 میلیارد دلار تأمین شده از محل صندوق توسعه ملی است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری: جدیدترین برنامه ما ابلاغ اعتبارات و روش اجرایی 1.5 میلیارد دلار تأمین شده از محل صندوق توسعه ملی است.

به گزارش صدا و سیما سیدابوالفضل رضوی گفت: جدیدترین برنامه ما برای توسعه روستایی و عشایری کشور ابلاغ اعتبارات و روش اجرایی یک و نیم میلیارد دلار تامین شده از محل صندوق توسعه ملی است که در آن سهم هر استان به تناسب درآمد معکوس روستایی، جمعیت روستایی و نرخ بیکاری هر استان مشخص شده است.

وی افزود: سهم هر بخش از بخش های کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری، کارآفرینی دانش بنیان و صنایع دستی مشخص شده که به طور نمونه بخش کشاورزی با 45 درصد بالاترین سهم را از این اعتبارات به خود اختصاص داد و بخش دانش بنیان 15 درصد و سایر بخش ها نیز هرکدام 10 درصد از این اعتبارات سهم دارند.

رضوی گفت: در این باره کارگروهی به ریاست استاندار هر استان تشکیل شده، سامانه آن تعریف شده و سهم بانک های عامل کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق‌های کارآفرینی امید و پشتیبانی کشاورزی نیز مشخص و ابلاغ شده است.

وی افزود: در میان استان های کشور استان سیستان و بلوچستان و استان خراسان رضوی به ترتیب بالاترین سهم و استان قم کمترین سهم را از این اعتبارات به خود اختصاص داده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: نرخ کارمزد این تسهیلات برای هر واحد تولیدی سرمایه گذاری در روستاها و عشایر مرزنشین 4 درصد، در سایر روستاها و مناطق عشایری شش درصد و برای شهرهای زیر 10 هزار نفر و صرفا برای سرمایه در گردش 10 درصد است ضمن اینکه بازپرداخت وام های سرمایه در گردش روستایی و شهری 18 ماهه خواهد بود اما برای روستاها و عشایر کشور چه مرزنشین و چه غیرمرزنشین دو سال اول دوره ساخت، سال سوم دوره مشارکت یا تنفس و از سال چهارم به مدت 6 سال بازپرداخت وام سرمایه گذاری آغاز می شود یعنی در مجموع 9 سال پول در اختیار سرمایه‌گذار است.

رضوی با بیان اینکه تا چند سال قبل فکر می کردیم گردشگری فقط در شهرهاست، افزود: این درحالیست که جاذبه گردشگری در روستاها و برای کسانی که از خارج کشور و یا دیگر مناطق کشور می آیند بیشتر از شهرهاست.

وی گفت: هم اکنون مناطق گردشگری بسیار خوبی در روستاهای همه استان ها داریم و در این مناطق بوم گردی آغاز شده ضمن اینکه مزرعه گردی و طبیعت گردی در برنامه کار روستاهای گردشگرپذیر قرار دارد اما باید بدانید که توسعه گردشگری به ویژه در روستاها در زمانی اتفاق می افتد که گردشگری را نوعی صنعت بدانیم نه اینکه فقط در حوزه خدمات خلاصه شود.

رضوی افزود: سازمان گردشگری موظف شده آموزش های لازم را به صورت رایگان برای متقاضیان ارایه خدمات گردشگری در روستاها ارایه کند ضمن اینکه برای زیرساخت های گردشگری در روستاها نیز تسهیلات از محل یک و نیم میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای توسعه روستایی خواهیم داد ضمن اینکه سهم گردشگری روستایی هم همانند معدن از طرح یک و نیم میلیارد دلاری توسعه روستایی از محل صندوق توسعه ملی 10 درصد است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه سالانه به طور متوسط 384 هزار شغل برای مناطق روستایی و عشایری ایجاد خواهد شد که در این باره اشتغال 280 هزار تا 300 هزار نفر را برای امسال برنامه ریزی کردیم ضمن اینکه در اجرای ماده 27 صد هزار تسهیلگر را برای کار روستاها ساماندهی خواهیم کرد همچنین برای توسعه روستاها در برنامه ششم توسعه سالانه در 5 هزار روستا برنامه های توسعه ای اجرا خواهد شد.


پرداخت خسارت به دامداران کرمانشاهی زلزله‌زده

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از پرداخت خسارت به روستاییان کرمانشاه بابت دام های تلف شده و محل نگهداری دام ها در زلزله خبرداد.

سیدابوالفضل رضوی با بیان اینکه به نسبت هر راس دام تلف شده در زلزله خسارت پرداخت می شود، افزود: در این اقدام که برای نخستین بار انجام می شود به طور متوسط برای هر راس دام سبک تلف شده در زلزله 600 هزار تومان خسارت پرداخت می شود.

وی گفت: همچنین برای ساخت محل نگهداری دام ها که در زلزله آسیب دیده و تخریب شده 5 میلیون تومان خسارت به دامداران پرداخت می شود.

رضوی افزود: به محض وقوع زلزله کرمانشاه علاوه بر منابع مالی که به استان کرمانشاه از طرف دولت اختصاص داده شد 200 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد با عنوان اشتغال پایدار به مناطق زلزله زده اختصاص دادیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید