Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

وعده 10 درصدی تولید غلات محقق می‌شود/ پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

وعده 10 درصدی تولید غلات محقق می‌شود/ پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور
وعده 10 درصدی تولید غلات محقق می‌شود/ پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در کشور

اجرای طرح‌های افزایشی تولید، استفاده از پتانسیل بخش تحقیقات خصوصی و دولتی و اجرای کشاورزی حفاظتی در جهت توسعه پایدار می‌تواند موجب افزایش 10 درصدی تولید غلات در کشور شود.

مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی 91-90 حدود 6.57 میلیون هکتار از اراضی کشور به کشت گندم اختصاص یافته که 2.64 میلیون هکتار آن آبی و 3.93 میلیون هکتار آن دیم است.

محمدمهدی کابلی افزود: سطح کشت در سال جاری تحت تأثیر خشکسالی‌های اخیر در مقایسه با دو سال زراعی 90-89 و 89-88 به ترتیب دو و چهار درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم کاهش نسبی سطح زیر کشت در سال زراعی جاری در مجموع با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی حاکم، پیش‌بینی تحقق 14 میلیون تنی گندم قابل تحقق است.

کابلی ادامه داد: امیدواریم با تداوم بارندگی‌ها، به‌خصوص در مناطق سرد و معتدل این رقم محقق شود.

وی درباره افزایش 10 درصدی تولید غلات که توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده است، تصریح کرد: تولید غلات در سال جاری 10 درصد افزایش خواهد یافت که این افزایش با اجرایی شدن طرح‌های افزایش تولید محقق می‌شود.

طرح‌های افزایش تولید با هدف افزایش دانش بومی کشاورزان

این مقام مسئول یادآور شد: طرح‌های افزایش تولید با هدف افزایش دانش بومی کشاورزان و سرعت دادن به انتقال یافته‌های علمی به سطح اجرایی محقق می‌شود.

کابلی بر استفاده پتانسیل‌های بخش تحقیقات به‌منظور تولید دانش جهت رفع نیازهای اجرایی در سطح کشور تأکید کرد و اظهار داشت: اجرایی شدن طرح کشاورزی حفاظتی در جهت توسعه کشاورزی پایدار ازجمله طرح‌هایی است که می‌تواند این افزایش تولید را رقم بزند.

وی تأکید کرد: بخش خصوصی و پتانسیل‌های موجود در آن از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند افزایش بهره‌وری از عوامل و نهاده‌های تولید را رقم بزند.

کابلی در پایان گفت: بخش دولتی و خصوصی در کنار یکدیگر، افزایش بهره‌وری و استفاده مناسب از عوامل و نهاده‌های تولید را اجرایی می‌کنند./

خبرنگار: مژگان ستار

A-910403-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید