Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری:

آنفلوآنزای پرندگان در سال جاری، امتداد بیماری سال 95 است/ افزایش مرغ‌های معدوم شده به 14 میلیون قطعه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه تاکنون 14 میلیون قطعه مرغ به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا معدوم شده است، این سویه را ادامه سویه سال گذشته دانست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه تاکنون 14 میلیون قطعه مرغ به‌دلیل شیوع آنفلوآنزا معدوم شده است، این سویه را ادامه سویه سال گذشته دانست.

به گزارش خبرنگار ایانا، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، امروز در نشستی خبری، گفت: در طول سال گذشته، گزارش‌های متعددی از نقاط مختلف کشور مبنی بر تشخیص بیماری آنفلوآنزای پرندگان مشاهده شد.

علیرضا رفیعی‌پور، با اشاره به اینکه آنفلوآنزای پرندگان در دنیا به عنوان یک بیماری هزار چهره شناخته می‌شود، عنوان کرد: آخرین آمارها حاکی از آن است که تاکنون 14 میلیون قطعه در حوزه شناسایی، تشخیص و معدوم سازی به ثبت رسیده است. زیرا حداقل 15 استان کشور درگیر این بیماری هستند.

به گفته وی، هر ساله قرار است 100 میلیارد تومان در حوزه بهداشتی و پیشگیری تخصیص یابد که از این مقدار 35 درصد به پرداخت غرامت اختصاص خواهد یافت. تا این لحظه نیز 50 میلیارد تومان از مقدار تعیین شده، تحقق یافته است.

رفیعی‌پور ادامه داد: بودجه سال 97 با 352 میلیارد تومان در حوزه ملی و 530 میلیارد تومان در حوزه استانی پیش‌بینی شده که اعتبارات مربوط به خرید واکسن، افزایشی 35 درصدی را تجربه کرده است. در حالی که رشد اعتبارات ملی تنها 10 درصد بود.

وی در ارتباط با تعداد کانون‌های تب‌برفکی اظهار کرد: کانون‌ها از هفت هزار و 994 مورد در سال 95 به 6 هزار و 540 مورد در سال جاری کاهش یافته و با نزول 18 درصدی مواجه بوده است. ضمن اینکه واکسیناسیون در فاز پاییزه سال جاری، برای دام سنگین به صورت رایگان انجام گرفت.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با بیان اینکه بیش از 900 بیماری مشترک بین دام و انسان شناسایی شده، گفت: در بیماری لمپی اسکین به شرایط ایده‌آلی رسیده‌ایم و قرار است در سال آینده یکی از سیاست‌های سازمان، محدود کردن واکسیناسیون در این زمینه باشد.

رفیعی‌پور، گفت: تعداد مراکزی که تحت نظر دامپزشکی فعالیت می‌کنند، صاحب کدهای مخصوص خواهند شد. بر همین اساس، 165 کد IR ، 103 مورد کد EC (مورد تایید اتحادیه اروپا)، 984 پروانه تولید در تمام حوزه‌ها، 120 پروانه ساخت محصول، 500 مورد ثبت خوراک و هشت مورد پروانه گرید A صادر شده است.

ارائه خدمات غیرحضوری برای متقاضیان، صدور مجوز بهداشتی برای واردات در کمتر از سه روز، حذف مجوز بهداشتی فیزیکی برای کاهش رفت و آمد ارباب رجوع و تفویض تمام مجوزهای صادرات ترانزیت به ادارات کل، از دیگر اقداماتی بود که رئیس سازمان دامپزشکی در راستای تسهیل فرایندهای کاری به آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه صنعت میگوی کشور یک دهه از بیماری لکه سفید خسارت دیده است، افزود: تعداد تلفات از ده‌ها هزار تن در سال‌های گذشته به چهار یا پنج هزار تن رسیده و با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان دامپزشکی، میزان تولید در سال 96 به 27 هزار تن رسید. در حالی که این مقدار در سال 94 حدود 16 هزار تن بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، پتانسیل‌های تولید داروهای دامی در داخل کشور طبق آخرین دستاوردهای دنیا را بسیار قابل توجه دانست و اظهار کرد: 96 درصد داروهای مورد نیاز در حوزه دامپزشکی در داخل کشور تولید می‌شود که البته 90 درصد ماده اولیه آن وارداتی است. در همین راستا بین 35 تا 40 درصد واکسن‌های طیور و 90 درصد واکسن‌های دامی تولید داخلی است./

V-961013-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید