Iranian Agriculture News Agency

محقق دانشگاه اوپسالا سوئد تشریح کرد:

ماجرای اهلی کردن خرگوش و تاثیرات آینده آن بر روی سیستم عصبی انسان

محقق دانشگاه اوپسالا سوئد از اهلی سازی خرگوش اروپایی با استفاده از تکنیکRe-sequencing(توالی/ خوانش) از طریق بررسی ژنتیک این حیوان با همکاری دانشگاه پورتو در پرتغال خبر داد.

ماجرای اهلی کردن خرگوش و تاثیرات آینده آن بر روی سیستم عصبی انسان


محقق دانشگاه اوپسالا سوئد از اهلی سازی خرگوش اروپایی با استفاده از تکنیک Re-sequencing (توالی/ خوانش) از طریق بررسی ژنتیک این حیوان با همکاری دانشگاه پورتو در پرتغال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دکتر نیما رفعتی، محقق و پژوهشگر ایرانی دانشگاه های سوئد و پرتغال، سه شنبه، 12 دی ماه 96 در سخنرانی خود در محل سالن پژوهش پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، با اشاره به تحقیقات انجام شده بر روی خرگوش ها اظهار کرد: در انجام این پژوهش با عنوان «بررسی ژنتیک اهلی سازی خرگوش اروپایی با استفاده از تکنیک جدید sequence »، خرگوش اهلی و وحشی را با یکدیگر قیاس کردیم تا مشاهده کنیم در چه منطقه ای از ژنوم، تفاوت ژنتیکی نشان می دهند.

وی با بیان اینکه برای انجام این تحقیق، از 14 جمعیت خرگوش وحشی و 6 جمعیت خرگوش اهلی استفاده کردیم، گفت: برای خرگوش های اهلی که در شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) قرار دارند و از تفاوت های ظاهری متنوعی برخوردارند، از روش های متفاوتی استفاده کردیم و موفق شدیم مناطقی از ژن های خاص را پیدا کنیم که در دستگاه عصبی مرکزی (مغز) بیان می شوند.

رفعتی افزود: اگر این ژن ها تخریب شوند و بیان نشوند، موجب تغییرات ظاهری مغز می شود. با توجه به اینکه مغز، مرکز اصلی سیستم عصبی است و عملکردهای گسترده ای به ویژه در رفتار موجودات دارد، این تفاوت رفتاری بین خرگوش اهلی و وحشی نیز مشاهده می شود.

این محقق جوان دانشگاه اوپسالا سوئد، با اشاره به اینکه یکی از سوالات تحقیق این بوده است که «چه ژن هایی به طور خاص در رفتار خرگوش های اهلی و وحشی تاثیرگذار هستند؟» تصریح کرد: برای پاسخ به این سوال، نواحی مختلف مغز را بررسی کردیم و هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم بین ژن ها و تفاوت های رفتاری میان خرگوش های اهلی و وحشی ارتباط پیدا کنیم.

وی درباره انجام تحقیقات مشابه بر روی خرگوش های اهلی و وحشی در ایران نیز خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارم اما یادم هست چند سال پیش پروژه ای در کشور شروع شده بود. البته نکته قابل توجه این است که بسیاری از خرگوش هایی که ما در طبیعت می بینیم، خرگوش واقعی نیست و مشابه خرگوش و نزدیک به این حیوان است.

رفعتی در پاسخ به این سوال که چرا از بین حیوانات مختلف، خرگوش برای انجام این پروژه انتخاب شده، گفت: انتخاب خرگوش به دو دلیل بوده است: اول اینکه زمان یا شروع اهلی شدن یا اهلی کردن خرگوش را می دانستیم و این اتفاق در 1400 سال پیش در صومعه ها و کلیساها اتفاق افتاده است. دوم اینکه خرگوش های وحشی امروز شباهت ژنتیکی نزدیکی با خرگوش هایی دارند که برای اهلی کردن استفاده شده اند. ما از طریق اطلاعات تاریخی و پیشینه موضوع می دانیم نواحی ای که خرگوش اهلی سکونت داشته، کجا بوده و این خرگوش ها همچنان در همان ناحیه زندگی می کنند.

پژوهشگر دانشگاه اوپسالا سوئد درخصوص تاثیرات کاربردی این پژوهش در آینده نیز اظهار داشت: یکی از مهم ترین تاثیرات این تحقیق، استفاده از اطلاعات و نتایج حاصل از آن بر روی انسان است چراکه فوبیا یا ترس های انسان به سیستم عصبی مرکزی یا مغز وی برمی گردد بنابراین اطلاعاتی که بر اثر این تحقیق حاصل خواهد شد، به ما کمک می کند در حیوانات این ژن ها را پیدا کنیم و در آینده با تعمیم آن، از نتایج کسب شده برای بررسی آن بر روی سیستم عصبی انسان استفاده کنیم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید