Iranian Agriculture News Agency

چهره‌های سال ۲۰۱۷ چه کسانی بودند؟

چهره‌های سال ۲۰۱۷ چه کسانی بودند؟

سال ۲۰۱۷ تمام شد و مثل هر سال چهره‌هایی بودند که در این سال بیشتر از دیگران خودشان را به رخ کشیدند.

سال که به پایان می‌رسد، نگاهی به روزهای گذشته می‌اندازیم که چه چیزهایی تغییر کرد و کدام‌شان روی زندگی ما موثر بوده است. سال ۲۰۱۷ کم حادثه و اتفاق نبوده؛ که در این گزارش نگاه کوتاهی داریم به برخی چهره‌ها، آن‌هایی که واقعا یک شخص بودند و آن‌ها که به واسطه یک ماجرا چهره شدند.

قاسم سلیمانی

روزی که قاسم سلیمانی از نابودی کامل داعش و انتقامی سخت صحبت کرد، شاید برای برخی عجیب به نظر می‌رسید. اما سپتامبر امسال سلیمانی در سخنرانی اعلام کرده بود که «ما انتقام می‌گیریم و باید به وعده خودمان صادق باشیم، آن انتقام سخت کمتر از سه ماه دیگر، اعلام پایان داعش و حکومتش در این کره خاکی خواهد بود.» بعد از این صحبت‌ها درگیری‌ها در عراق و سوریه با داعش شدت گرفت و شهرهای زیادی یکی پس از دیگری آزاد شدند و سرانجام ارتش و نیروهای مردمی عراق با شکست داعش در شهرستان راوه در استان الانبار عراق، رسما پایان داعش در عراق را اعلام کردند.

اما در سوریه شهر البوکمال در استان دیرالزور باقی مانده بود که آخرین دژ داعش در سوریه محسوب می‌شد، از همین رو عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی آن آغاز شد و این شهر توسط نیروهای مقاومت آزاد می‌شود اما چند روز بعد دوباره داعش توانست به بخش‌هایی از این شهر رخنه کند تا اینکه عملیات بزرگ دیگری طرح ریزی می‌شود. در ادامه سردار سلیمانی شخصا به البوکمال می‌رود تا بر روند اجرای این عملیات نظارت کند و آنطور که شبکه خبری المیادین اعلام کرده، فرماندهی این عملیات را شخصا برعهده می‌گیرد و پس از اجرای یک عملیات چند روزه، شهر البوکمال آزاد می‌شود و شبکه‌های خبری ورود پیروزمندانه سرلشکر سلیمانی به آخرین شهر تحت تصرف داعش را پخش می‌کنند. این اتفاق در مدت زمان دو ماه کمتر از سه ماهی که سلیمانی گفته بود، اتفاق افتاد و سردار سلیمانی وعده خود را محقق کرد.

ترامپ

دونالد جان ترامپ با ۷۰ سال سن مسن‌ترین و با ۳.۵ میلیارد دلار ثروت، ثروتمندترین کسی است که رئیس جمهور شده است. او تنها کسی است که بدون سابقه تصدی مناصب سیاسی یا نظامی به ریاست جمهوری آمریکا برگزیده شده و پنجمین کسی است که با کسب آرای مردمی کمتر از رقیبش به ریاست جمهوری برگزیده شده است. اما معروف بودن ترامپ در امریکا به دلیل زندگی پر حاشیه او بوده، او که مدیریت شرکت ساخت و ساز املاک خانوادگی‌اش که فعالیت آن متمرکز بر ساختن و نوسازی برج‌های تجاری، هتل‌ها، کازینوها و زمین‌های گلف بوده‌است را با عنوان «سازمان ترامپ» را داشته است، ترامپ سه بار هم ازدواج کرده و در کنار کسب و کارهای متعددی که در این سال‌ها داشته، رسانه‌ها همیشه به پوشش اخبار او علاقه نشان داده‌اند. البته ریس جمهور شدن ترامپ او را به چهره سال ۲۰۱۷ بدل نمی‌کند، بلکه تصمیمات و حرف‌هایی که در این مدت زده او را در این لیست قرار می‌دهد؛ از جایی بسیاری از سیاست‌های باراک اوباما را تغییر داد، او امریکا را از توافق پاریس خارج و بخش‌هایی از پیمان امریکا با کوبا را لغو کرد. قانون ممنوعیت ورود شهروندان ۶ کشور از جمله ایران که البته بخش‌هایی از آن اجرایی شد، از جمله اقدامات او بود. ترامپ در این مدت همچنین جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی را با این استدلال که او دیگر اعتباری پیش حزب‌های اصلی امریکا ندارد، از سمت خود برکنار کرد.

هاروی واینستین

اکتبر امسالنیویورک تایمز ونیویورکر، گزارش کردند کههاروی واینستین،تهیه‌کننده فیلم برجستهٔ آمریکایی، توسط چندین زن بهآزار جنسی وتجاوز جنسی متهم شده‌است. در پی آن بسیاری از زنان مشغول درهالیوود نیز واینستین را به این اعمال متهم کردند. البته ناگفته نماند که واینستین هرگونه «رابطهٔ جنسی بدون توافق» را تکذیب کرده‌است.آنجلینا جولی و گوئینت پالترو از هنرپیشه‌هایی بودند که گفتند واینستین آنها را آزار جنسی داده است.مدتی پس از انتشار اولین اتهامات، واینستین از شرکت خود،واینستین کمپانی، اخراج شد. همچنین او را ازآکادمی علوم و هنرهای سینماو انجمن‌های حرفه‌ای دیگر بیرون رانده شد. تحقیقات جنایی درنیویورک،لس آنجلسولندن درباره شکایت حداقل شش زن در جریان است.

پس از انتشار اخبار درباره این تهیه‌کننده، به نظر می‌رسید دیگران نیز نسبت به این موضوع جرات واکنش پیدا کنند و با هشتک meto# با این جریان همراه شدند و خودشان را قربانی آزار جنسی در هالیوود دانستند. در ادامه ماجرا هالیوود هم بالاخره واکنش نشان داد و در پی اتهاماتی که به کوین اسپیسی وارد شده بود، اعلام کرد فصل پایانی سریال پر مخاطب «خانه پوشالی» را بدون حضور او می‌سازد و آکادمی اسکار هم گفته کیسی افلک با وجود اینکه سال گذشته اسکار گرفته، اما امسال به دلیل همین اتهامات حق ورود به مراسم را ندارد.

آنگ‌سان سوچی

نخستین زنی که عنوان وزیر امور خارجه، وزیر برق و انرژی و وزیر آموزش در کابینه رئیس جمهور برمه و همچنین جایزه صلح نوبل آن هم زمانی که در حصر خانگی را دارد، در این لیست به عنوان شخصیت منفوری قرار می‌گیرد! سوچی که در لندن درس خوانده بود، سال ۱۹۸۵ برای رهبری جنبش دموکراسی‌خواهی میانمار به کشورش برگشته بود. تظاهرات دموکراسی خواهانه مخالفان شورای نظام حاکم بارها به خشونت کشیده و سرکوب شده بود و در این میان سوچی با اعتقاد به فلسفه بدون خشونت گاندی توانست «اتحاد ملی برای دموکراسی» را راه‌اندازی کند، اما خودش در ژوئن ۱۹۸۹ در حصرخانگی قرار گرفت و با اینکه به او پیشنهاد کرده بودند در ازای خروج از کشور آزاد می‌شود، اما قبول نکرده بود و محبوبیت و حمایتش در بین جوانان اتحادیه را حفظ کرد.

او در سال ۱۹۹۱ و در حالیکه هنوز در حصر خانگی بود جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و این پسرش بود که برای گرفتن جایزه رفته و گفته بود که این جایزه برای مردم میانمار است و در پیروزی نهایی، صلح و آزادی و دموکراسی به این کشور بازمی‌گردد. پس از پایان حصر خانگی خانم سوچی فعالیت‌های خودش را آغاز کرد، اما سال گذشته و درست زمانی که اختلافات قومی و قبیله‌ای در روهینگیا بالا گرفت و شورشیان به نسل‌کشی اقلیت مسلمانان پرداختند و باعث کشته و آواره شدن شمار زیادی از این افراد شوند، خبری از خانم سوچی نبود و هیچ‌کاری برای این افراد نکرد، از همین رو گزارشگر سازمان ملل متحد معتقد بود که باید جایزه صلح نوبل را از او پس بگیرند.

لالالند و مهتاب

اسکار که مراسم اعطای جوایز سالانه امریکا به بهترین آثار صنعت سینما جهان است و یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز محسوب می‌شود و دریافت آن برای هرکسی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد. اما مراسم اسکار سال ۲۰۱۷ یک اتفاق بزرگ داشت، در این مراسم فیلم سینمایی «لالالند» به کارگردانی «دیمین شیزل» در بخش‌های زیادی کاندید شده بود و هرچه به انتهای مراسم نزدیک‌تر می‌شدیم همه اطمینان داشتند که این فیلم اسکار بهترین فیلم را از آن خود می‌کند، وارن بیتی و فی دانا هم لالالند را به عنوان بهترین فیلم معرفی کردند و عوامل روی صحنه آمدند، در حالی‌که خبر بهترین فیلم روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها قرار گرفته بود، به ناگاه اعلام شد که اشتباهی رخ داده و پاکت اشتباهی را به اعلام کنندگان داده‌اند! پس از آن فیلم «مهتاب» به کارگردانی بری جنکینز به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و حالا نوبت عوامل آن بود که روی صحنه بیایند. این اتفاق باعث شد که عوامل «مهتاب» با احترام بالا نیایند، هرچند که برخی معتقدند در نهایت گروهی سفیدپوست با دست‌های خودشان اسکار را به گروهی سیاه‌پوست دادند و همین اتفاق پیام مهمی را برای جهانیان به همراه دارد و اتفاقا ارزش جایزه را بالا برده است.

محمدبن سلمان

تا چند دهه پیش بسیاری از مردم عربستان سعودی زندگی سنتی قبیله‌ای داشتند و به همین دلیل تفکرهای سلفی که مرتبط با چندین قرن پیش بود بخوبی میان آنها رواج پیدا می‌کرد، اما بعد از نهضت‌های اصلاحات اجتماعی و فرهنگی از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه‌های هشتاد میلادی در این، جوانان بسیاری برای تحصیل به خارج کشور رفتند و با جهانی دیگر مواجه شدند.پس از بازگشت این جوانان به مملکت شرایط اجتماعی بسیار تفاوت کرد و مطالبات برای تغییرات هم افزایش یافت. با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از مردمان عربستان سعودی نیز به این سمت پیوستند.

از همین رو می‌بینیم که ملک سلمان که محمدبن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع اوست، در کشوری که همیشه سخت‌گیری‌های زیادی را نسبت به زنان داشته، حالا قوانین تازه‌ای را وضع می‌کند. قوانینی که جهانیان را شوکه کرد! از حق رانندگی به زنان تا حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها و سفر رفتن بدون ولی را می‌دهد. شاید جامعه سنتی عربستان همچنان با برخی از این تغییرات مقابله کند، اما نکته‌ای که این ولیعهد جوان به آن توجه کرده تغییر و تحولات جهانی است که اگر با برخی از آن‌ها همراه نشوند، عملا نبض کشور و بازار اقتصادی عربستان را از دست می‌دهد.

کیم جونگ‌اون

از زمانی که کیم جونگ‌اون به رهبری کره شمالی رسید، حاشیه‌های زیادی اطراف او بود، از اینکه با ۳۳ سال سن جوان‌ترین رئیس یک کشور در جهان محسوب می‌شد تا اینکه هم در داخل کره هم خارج از آن رفتار خشن‌تر و ستیزه‌جویانه‌تری را در پیش گرفته است.

اما دلیلی که نام این رهبر استبدادگر را در لیست قرار می‌دهد، آزمایش هسته‌ای کره است. در ماه سپتامبر تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرد که بمب هیدروژنی را با موفقیت کامل آزمایش کرده است. تمامی اجزای این بمب در کره شمالی تولید شده و همچنین در بمب هیدروژنی که بسیار قوی تر از بمب اتمی است از همجوشی هسته‌ای استفاده می‌شود و چون حجم زیادی ندارد می‌تواند در کلاهک موشک‌های بالستیک نصب شود که قاره‌پیما هستند.

این آزمایش واکنش کشورهای مختلف از جمله امریکا را در پی داشت و ترامپ هم هشدار داده بود که همه گزینه‌ها روی میز است و آنها سیل تسلیحات نظامی را به سوی متحد خود یعنی کره‌جنوبی سرازیر خواهند کرد.

ال‌کلاسیکو

احتمالا کلمه مشترک مردم بارسلونا و رئال مادرید نسبت به هم «نفرت» باشد! جایی که این تنفر فقط در زمین فوتبال و بازی خلاصه نمی‌شود و آن‌ها هر روز با این نفرت زندگی می‌کنند. رفراندومی که طی سال گذشته برگزار شد، زمینه این مخالفت‌ها را بیشتر نشان داد و با اینکه مردم بارسلونا به این رفراندوم رای مثبت دادند، اما دولت اسپانیا همه‌چیز را غیرقانونی دانست و تظاهرات مردمی در بارسلونا را سرکوب کرد، به طوریکه کار به اغتشاش‌های خیابانی کشیده شد، اما این جریان‌ها خیلی ادامه پیدا نکرد و مردم بارسلونا مثل همیشه به تیم آبی و اناری‌پوش خودشان اعتماد کردند که حرف‌هایشان را در زمین بازی بزند. البته در این میان باشگاه فوتبال بارسلونا هم در بیانیه‌ای از برگزاری رفراندوم دفاع کرده بود. بعد از ماجراهای رفراندوم و البته شکستی که بارسلونا در سوپرجام باشگاه‌های اسپانیا از رئال مادرید خورده بود، در آخرین بازی سال ۲۰۱۷ این بارسلونا بود که به سانتیاگوبرنابئو رفت تا خشم فروخورده مردمش را در زمین بازی فریاد بزند و هیچ کدام از بازیکنان کاتالان نمی‌خواستند دست خالی از بازی بیرون بیاند. همین شد که ۲۳ دسامبر بارسلونا نه‌تنها تونل افتخار برای رئال نزد، بلکه در پایان بازیوقتی پرچم‌های مستقل خودشان را به اهتزار درآورده بودند، زمین را ترک کردند. مسی این‌بار هم در زمین رئال نشانه‌ای از خودش را بر جای گذاشت، بوسه‌ای که بعد از گل برای هواداران فرستاد و پاس گلی که بدون کفش به الکس ویدال داد. دفعه قبل در همین زمین لباسش را از تن درآورد و آن را به سمت تماشاگران گرفت.

ال‌کلاسیکوی ۲۷۰ بیشتر از اینکه فوتبالی باشد، سیاسی بود و هواداران کاتالونیا از اینکه تیم‌شان در زمین حریف با اقتدار ضربات را وارد کرده بود، راضی به شهرشان برگشتند. هرچند که از نقش مسی در این بازی‌ نمی‌توان گذشت، کسی که حالا سلطان ال‌کلاسیکوها لقب گرفته است.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید