Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و توسعه روش‌های نوین آبیاری از اولویت‌های دولت دوازدهم است

ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و توسعه طرح‌های آبیاری نوین در مزارع از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است.

ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و توسعه روش‌های نوین آبیاری از اولویت‌های دولت دوازدهم است

ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و توسعه طرح‌های آبیاری نوین در مزارع از رویکردهای مهم دولت دوازدهم است.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، وزیر جهاد کشاورزی که روز پنج‌شنبه به گناباد سفر کرده بود، در مراسم بهره‌برداری سامانه نوین آبیاری باغ‌های پسته این شهرستان جنوبی خراسان رضوی گفت: با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی ۲۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی امسال در سطح کشور زیر پوشش طرح‌های آبیاری نوین قرار می‌گیرد.

محمود حجتی بیان کرد: آبیاری نوین در خراسان رضوی تا سال ۱۳۹۲ تنها در گستره ۱۰۰ هزار هکتار اجرا شده بود، اما ظرف چهار سال اخیر ۷۰ هزار هکتار مزرعه در این استان زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفت.

وی به نقش حیاتی قنات در کشور و خراسان رضوی نیز اشاره کرد و افزود: قنات‌ها در تأمین آب بسیار ارزشمند و حیاتی هستند. با وجود محدودیت منابع آبی باید با نگاه ویژه‌ای به قنات و تخصیص اعتبارات مناسب برای لایروبی و بهسازی آنها تلاش کرد. قنات بهترین روش دریافت آب از سفره‌های زیرزمینی بدون آسیب به طبیعت است.

حجتی عنوان کرد: در بودجه سال آتی کشور اعتبارات ملی برای قنات‌ها به میزان ۹۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد. علاوه بر آن اعتباراتی هم از منابع استانی و خودیاری مردمی به این بخش تخصیص می‌یابد.

وی به حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تأمین نهاده‌های دامی نیز اشاره کرد و ادامه داد: بعد از دارو ضروری‌ترین ارز تخصیصی دولت به تأمین این نهاده‌ها اختصاص می‌یابد و تأمین این ارز بدون وقفه ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی به واردات برخی محصولات ازجمله ذرت و سویا با تعرفه پنج درصد نیز اشاره کرد و یادآور شد: دولت دوازدهم از هیچ تلاشی برای رونق و توسعه بخش کشاورزی دریغ نمی‌کند.

حجتی نرخ کنونی شیر را هم مناسب توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکلات دامداران است، اما امیدواریم با همراهی نظام بانکی و پرداخت تسهیلات تنگناهای این بخش کاهش یابد. سامانه آبیاری نوین باغ‌های پسته مؤسسه موقوفات کشاورزی جنوب خراسان رضوی متعلق به آستان قدس رضوی با هزینه ۸۴ میلیارد ریال در وسعت ۶۰۰ هکتار اجرا شده است. باغ‌های پسته موقوفات آستان قدس رضوی در مجموع ۸۰۰ هکتار وسعت دارد که ۶۰۰ هکتار آن زیر پوشش آبیاری نوین قرار گرفت.

وی در سفر خود به گناباد، از طرح‌های کشاورزی گلخانه‌ای روستای کلات، واحد تولیدی و فرآوری آلوئه‌ورا در بخش کاخک و کشتارگاه صنعتی طیور بازدید کرد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید