Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت:

رویکرد مشارکتی در حفاظت و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با توجه به اهمیت و گستره زیاد عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت و توسعه این عرصه‌ها با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

رویکرد مشارکتی در حفاظت و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: با توجه به اهمیت و گستره زیاد عرصه‌های منابع طبیعی، حفاظت و توسعه این عرصه‌ها با مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

به گزارش ایانا از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، علی کیان در جلسه شورای هماهنگی و در جمع مدیران و مسئولان این اداره کل، انجام فعالیت های منابع طبیعی با رویکرد مشارکتی و در قالب اجرای طرح های حفاظت مشارکتی را مورد تأکید قرار داد و افزود: در طرح های حفاظت مشارکتی ضریب حفاظت از عرصه های منابع طبیعی با مشارکت مردمی بیشتر خواهد شد و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، با ایجاد انگیزه بین مردم و جوامع محلی و مشارکت آنان در طرح های حفاظت مشارکتی شاهد حفاظت بهتر و بیشتر از پوشش گیاهی و عرصه های ملی و کنترل عوامل تخریب در منابع طبیعی خواهیم بود .

وی به اهداف اجرای طرح های حفاظت مشارکتی اشاره و در این باره اظهارکرد: مشارکت در راستای حفاظت، احیاء، توسعه و جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب از اهداف اصلی این طرح‌ها است .

کیان در بخش دیگری از سخنان خود سطح مراتع استان تهران را بیش از 919 هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون 370 هزار هکتار از این مراتع طی 120 فقره طرح مرتعداری به مجریان طرح های مرتعداری واگذار شده که این مراتع بستر مناسبی است برای اجرای طرح های حفاظت مشارکتی که می توان با همکاری و مشارکت مجریان طرح های مرتعداری اقدامات موثری را در زمینه تقویت پوشش گیاهی، حفظ آب و خاک و بهره برداری از محصولات فرعی مرتع انجام داد .

این مقام مسئول خطاب به مدیران منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: پیگیری اجرای احکام صادره از سوی مراجع قضائی و تمهیدات و تدابیر لازم برای اقدامات پیشگیرانه حفاظت از اراضی ملی از قبیل تداوم گشت و مراقبت باید به عنوان اولویت اصلی در برنامه کاری قرار داشته باشد .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تصریح کرد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، عملیات بیابان‌زدایی و مهار کانون های گرد و غبار و همچنین اقدامات آبخیزداری با هدف کاهش سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره های آب زیرزمینی در دستورکار این اداره کل قرار دارد .

کیان اضافه کرد: بنا به تأکیدات استاندار مبنی بر توسعه جنگل کاری و فضای سبز در اطراف شهرها و روستاها، مشارکت با دستگاه ها و نهادها همچون شهرداری ها، بنیاد مسکن، شرکت شهرک های صنعتی و ... و استفاده از ظرفیت آن ها راهکار مناسبی برای افزایش جنگل کاری و فضای سبز در استان تهران است .

در پایان جلسه شورای هماهنگی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از خدمات شایسته تعدادی از مسئولان این اداره کل با اهداء لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید