Iranian Agriculture News Agency

وضعیت زنان کشاورز در اتحادیه اروپا

نگاهی به آینده سیاست کشاورزی اروپا برای زنان کشاورز/ پشتیبانی اتحادیه اروپا از زنان در مناطق روستایی

در حالی که کشاورزی، عمدتاً حرفه‌ای مردانه تلقی می‌شود، اما با این حال، تعداد بیشتری از مزارع تحت کنترل زنان وجود دارد. آخرین اطلاعات موجود (از Eurostat 2013) نشان می‌دهد که به‌طور متوسط در حدود 30 درصد از مزارع در سراسر اتحادیه اروپا توسط زنان اداره می‌شود؛ به‌طوری‌که این آمار از هلند با بیش از پنج درصد تا حدود 47 درصد در لیتوانی را پوشش می‌دهد.

نگاهی به آینده سیاست کشاورزی اروپا برای زنان کشاورز/ پشتیبانی اتحادیه اروپا از زنان در مناطق روستایی
در حالی که کشاورزی، عمدتاً حرفه‌ای مردانه تلقی می‌شود، اما با این حال، تعداد بیشتری از مزارع تحت کنترل زنان وجود دارد. آخرین اطلاعات موجود (از Eurostat 2013 ) نشان می‌دهد که به‌طور متوسط ​​در حدود 30 درصد از مزارع در سراسر اتحادیه اروپا توسط زنان اداره می‌شود؛ به‌طوری‌که این آمار از هلند با بیش از پنج درصد تا حدود 47 درصد در لیتوانی را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایانا از " European Commission " ، با این حال، سهم کشاورزان زن به آرامی در حال رشد است: به طوری که در سال 2005، حدود 27 درصد از مزارع مربوط به 28 عضو اتحادیه اروپا، متعلق به زنان بود و بیش ترین رشد از سال 2004 به بعد با بزرگ تر شدن اتحادیه اروپا به همراه کشورهای شرقی روی داد.

این درحالی است که متوسط ​​اندازه مزارع تحت مدیریت زنان 6.4 هکتار ، که کمتر از نیمی از مزارع تحت مدیریت مردان یعنی 14.4 هکتار است و از سوی دیگر، زنان کشاورز بسیار کمتر از همتایان مرد دریافتی دارند؛ به طوری که این میزان کمتر از 12،000 یورو در مقایسه با تقریبا 40،000 یورو برای مردان در سال 2013 برآورده شده است.

این مساله نشان دهنده این واقعیت است که زنان کشاورز زمین کمتری در اختیار دارند که این میزان 12درصد در مقابل 61 درصد برای مردان است (باقیمانده زمین ها در اختیار "اشخاص حقوقی مانند شرکت ها قراردارد). در حالی که این اختلاف در کشورهای جدیدتر اتحادیه اروپا، کمتر به چشم می خورد، به طوری که این میزان برای زنان در حدود 3.4 هکتار در مقایسه با 6 هکتار برای مردان است.

همچنین بخش کشاورزی اروپا تحت تأثیر جمعیت مسن قرار دارد و از سوی دیگر، اطلاعات نشان می دهد که تنها 4.9 درصد از کشاورزان زیر 35 سال، زن هستند، که این رقم در مقایسه با 6.4 درصد برای مردان است. اما با این حال اکثر کشاورزان بالای 65 سال را زنان تشکیل می دهند (40 درصد در مقایسه با 27.6 درصد مردان).

در حالی که این ارقام به وضوح نشان می دهد که مدیران مزرعه هنوز عمدتا مردان هستند، این اطلاعات همچنین نشان می دهد که زنان در مزارع بسیار فعال هستند، چه در مزارع خانوادگی (تقریبا 40 درصد) و چه به عنوان کارگران مزرعه ( بیش از 37 درصد).


پشتیبانی اتحادیه اروپا از زنان در مناطق روستایی

حال اتحادیه اروپا برای کمک به تشویق بیشتر زنان برای روی آوردن به کشاورزی به عنوان یک حرفه چه اقداماتی انجام می دهد؟

اکثر اقدامات حمایتی یا تأمین مالی توسط اتحادیه اروپا با هدف ایجاد یک حرفه جذاب برای هر دو جنس زن و مرد، همچنین حمایت از درآمد کشاورزان، حمایت بیشتر به ویژه از کشاورزان جوان - در حالی که تکنیک های مدرن کشاورزی - با کمک ماهواره ها و روبات ها - انجام می شود.

همچنین جریان جنسیتی از طریق برنامه های توسعه روستایی و از طریق سیاست های مشترک کشاورزی تأمین می شود: به طوری که کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به تجزیه و تحلیل وضعیت زنان در مناطق روستایی هستند و نتایج این آنالیز در هنگام طراحی برنامه های توسعه روستایی به کار گرفته می شود (توضیح: به نقش فراتر زنان در مزارع توجه داشته و در عین حال با طیف گسترده ای از جنبه های زندگی روستایی ارتباط دارد).

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید