Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

محصول سیب‌زمینی تولیدی کردستان کاملاً سالم است

با بررسی و آزمایش‌های متعدد، محصول سیب‌زمینی تولیدی استان کردستان کاملاً سالم اعلام شد.

محصول سیب‌زمینی تولیدی کردستان کاملاً سالم است

با بررسی و آزمایش‌های متعدد، محصول سیب‌زمینی تولیدی استان کردستان کاملاً سالم اعلام شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جلسه بررسی مسائل و مشکلات تولید محصول سیب‌زمینی که با حضور انجمن ملی سیب‌زمینی، تعاونی سیب‌زمینی‌کاران، اساتید دانشگاه کردستان و مدیران جهاد کشاورزی قروه و دهگلان، برگزار شد، گفت: با آزمایش ۱۸۸ نمونه از سیب‌زمینی تولیدشده در استان، سالم بودن این محصول تأیید شد و با دریافت نشانه استاندارد می‌تواند در بسته‌بندی‌های مناسب نسبت به صادرات این محصول اقدام کرد.

محمدفرید سپری با بیان اینکه استان کردستان در راستای تولید محصول سیب‌زمینی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، افزود: در سال زراعی ۹۵ - ۹۶ محصول سیب‌زمینی در هفت‌هزار و ۶۴۳ هکتار با ۲۷۲ هزار تن با متوسط ۳۷ تن در هکتار تولید شد.

وی بیان کرد: ۱۶ رقم سیب‌زمینی در استان کردستان کشت می‌شود که با نظارت و آزمایش‌های لازم در مراحل تولید محصول سیب‌زمینی در سلامت کامل تولید می‌شود.

سپری ادامه داد: بهره‌وری آب در راستای تولید محصول سیب‌زمینی به‌عنوان یک اولویت مهم در حال انجام است و کمبود آب به‌ویژه در دشت‌های قروه و دهگلان یکی از عوامل اجرای بهره‌وری آب در راستای تولید این محصول است.

وی عنوان کرد: کشاورزی پایدار با اجرای خاک‌ورزی در کشت محصول سیب‌زمینی بسیار حائز اهمیت است و نباید از این مهم غافل شد، کشاورزی پایدار با اجرای کشاورزی حفاظتی معنا پیدا می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: کشت محصول سیب‌زمینی با اشتغال‌های خانوادگی می‌تواند کمک مناسبی به معیشت خانواده‌های روستایی باشد به شکلی که سالانه بیش از یک‌هزار و ٨٠٠ خانوار در کردستان مشغول به تولید محصول سیب‌زمینی هستند و در هر هکتار ٣٠ نفر کارگر شاغل فصلی ایجاد می‌شود.

سپری پرداخت یارانه برای انجام صادرات محصول سیب‌زمینی را یکی دیگر از اقدامات در حال پیگیری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: نقش تشکل‌های بخش کشاورزی در این مورد مهم و ارزشمند است و بازار هدف روسیه بهترین ظرفیت برای جذب بازار محصول سیب‌زمینی است.

وی تأکید کرد: ایجاد صنایع تبدیلی یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش کشاورزی است که با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری با شناسایی اراضی برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در حال اجرا است.

به گفته سپری، شناسایی بازار هدف روسیه بهترین فرصت برای عرضه محصول سیب‌زمینی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید