Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه:

کمبود آب در ابرکوه جدی است/ بهره‌برداران چالش را باور کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت 23 روزه آب از 658 حلقه چاه کشاورزی، خواهان مشارکت همه‌جانبه مردم در میزان بهره‌وری و مدیریت درست برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.

کمبود آب در ابرکوه جدی است/ بهره‌برداران چالش را باور کنند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اجرای مرحله نخست توقف برداشت 23 روزه آب از 658 حلقه چاه کشاورزی، خواهان مشارکت همه‌جانبه مردم در میزان بهره‌وری و مدیریت درست برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، مهدی غیب‌اللهی گفت: بحران آب در این شهرستان با عرصه‌های متعدد بیابانی، زنگ خطری است که باید مورد توجه بیشتر کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه کشاورزان ابرکوهی شیوه آبیاری سنتی غرقابی برای تولید محصول زراعی و باغی جوابگو نیست، افزود: کشاورزان برای افزایش بهره‌وری آب، با مدیریت برداشت از بحرانی‌تر شدن این چالش جلوگیری و سیستم آبیاری نوین را جایگزین شیوه معمول کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه 150 میلیون مترمکعب از منابع آب‌های زیرزمینی دشت ابرکوه سالانه استحصال می‌شود و 96 درصد آن در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد، بیان کرد: کشاورزان حدود دو دهه خشکسالی و با توجه به کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب با کمبود این ماده دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته غیب‌اللهی، ابرکوه 200 سال قبل بیش از 120 رشته قنات داشت که تعداد آن هم‌اکنون به 13 رشته کاهش یافت که بیشتر این قنات‌ها نیز در معرض خشک شدن قرار دارند.

وی طول 13 رشته قنات دایر را 126 کیلومتر برشمرد و ادامه داد: برای افزایش آبدهی این منابع که سالانه 6.5 میلیون مترمکعب آب 500 هکتار اراضی زراعی و باغی را تأمین می‌کند، بیش از 20 میلیارد ریال بودجه برای مرمت و بازسازی قنات‌ها نیاز است.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه با اجرای طرح آبیاری نوین نیمی از راندمان آبیاری افزایش می‌یابد، تأکید کرد: اجرای سامانه‌های آبیاری تحت فشار در این شهرستان با توجه به شرایط بحرانی آب و افت سطح آب‌های زیرزمینی ضروری است.

غیب‌اللهی از کشاورزان خواست با اجرای این سامانه در مزارع و باغ‌ها از هدررفت آب جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت‌ها و کمک‌های بلاعوض دولت سه‌هزار و 200 هکتار از باغ‌ها و اراضی زیر کشت در سال‌های گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.

غیب‌اللهی اضافه کرد: جلوگیری از برداشت بی‌رویه و هدر رفتن آب و افزایش راندمان در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح است.

وی در پایان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ابرکوه، بیش از 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: این شهرستان در تولید برخی محصولات مقام نخست یا دوم را در استان یزد دارد.

گفتنی است، سالانه 150 میلیون مترمکعب آب از 658 حلقه چاه کشاورزی و 13 رشته قنات برای 15 هزار هکتار سطح زیر کشت تأمین می‌شود که با مصرف این میزان آب بیش از 190 هزار و 200 تن محصول زراعی، باغی در این شهرستان تولید می‌شود./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید